• Cillaaa

våldsam och kastar saker, vad göra?

Min son är 2 ½ år och har just gått igenom det svåra med att inte få bestämma allt, det mesta han vill göra kan man muntligt förklara varför det inte går, t ex att han inte kan cykla till dagis eftersom det är nästan 1 mil bort utan han får åka i cykelvagnen bakom mamma istället.

Men ibland så blixtrar det om honom, senast imorse hände det.
    Han ville äta frukost och det vanliga diskussionen kom om att man inte kan äta chips, glass eller godis till frukost. Varje gång jag sa nej så slog han till mig och jag försökte lugnt och sansat säga ifrån att man inte får slåss.

Han bestämde sig tillslut för att äta flingor och mjölk. Han stormade till och kom på att han ville ha ett äpple och jag sa att han skulle sätta sig på stolen och vänta så skulle han få ett äpple också, han sa ingenting, grät inte eller skrek, utan i vansinne kastar han en stol i golvet, kastar ner smörpaketet i golvet. Jag säger åt honom på skarpen och skickar in honom på rummet tills han lugnat ner sig, han skriker och protesterar och springer sen in i sitt rum och kastar vansinnigt alla saker han kommer över, han tar i allt han kan och ser faktiskt ut som Hulken.

Jag lyckas få tag i honom, han slåss och sparkas. Jag sätter honom i soffan och säger att han får sitta där tills han lugnat ner sig och han skriker och ålar sig ner på golvet, jag lyfter upp honom och gör om proceduren ca 5 ggr, då ber han om att få en tutte, så jag gav honom en tutte och sa åt honom att han ändå måste sitta kvar tills han lugnat sig. Han försökte åla sig ner, men jag stoppade honom och då brakade han lös igen, kastade tutten och började sparkas och slåss.

Eftersom jag är gravid och lider av ett hemskt illamående och frukosten dröjde så jag var tvungen att kräkas så följde han med mig på toan och satt snällt och strök mig i håret. När jag var klar så gick vi och åt. då var han lugn. Men ska jag måste kräkas varje gång för att han ska lugna sig.
    Någon som har nåt tips innan min son har skadat någon eller raserat min lägenhet?

• Svar på tråden våldsam och kastar saker, vad göra?
  • LSalander

Om du låter honom vara arg utan att du pratar med honom, tar tag i honom osv, utan bara tar bort föremål som han kan ha sönder/ göra sig illa med.

Att han får ha sitt utbrott och sedan få lugna ner sig, skulle det fungera, eller skulle han bara bli argare och argare?

Svar på tråden våldsam och kastar saker, vad göra?