• Skehamn2010

Är det okej enligt dig att planera och sätta barn till världen om man lever på socialbidrag?

Dom lever mer eller mindre på våra skattepenga.

Men jag tycker ändå folk måste få skaffa barn om dom vill. Det finns folk som går på soc större delen av sitt liv. Dom ska inte tvingas välja bort barn.

Samtidigt ska man ju försörja sina barn på sina egna pengar. Det är ju inte skattebetalarnas ansvar. Svårt det där.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej enligt dig att planera och sätta barn till världen om man lever på socialbidrag?
  • Dr Mupp
    Molson Canadian skrev 2010-06-02 19:31:54 följande:
    Det skulle nog inte skada om du läste vad jag faktiskt skriver. 
    Jag har läst och du säger tat alla på soc inte är dåliga för att i nästa inlägg skriva att socialbidrg aär ett tecken på att man är olämplig och därmed bör de på soc inte skaffa barn.
  • Utlandssvensk

Hur ska man kunna ta ansvar för nâgon annans liv om man inte först lyckas fâ ordning pâ sitt eget liv??

• Molson Canadian
    Dr Mupp skrev 2010-06-03 21:12:42 följande:
    Jag har läst och du säger tat alla på soc inte är dåliga för att i nästa inlägg skriva att socialbidrg aär ett tecken på att man är olämplig och därmed bör de på soc inte skaffa barn.
    Jag har inte skrivit att någon är dålig. Det är ett ord du har valt. Jag anser inte att föräldrar är dåliga eller ens olämpliga för att de har brister. Att det generellt är en dålig idé att medvetet skaffa barn när man lever på försörjningsstöd har inget med ditt privatliv att göra. 
  • Faber
    OnlyOne skrev 2010-06-03 19:20:08 följande:
    Jag tror inte att du kommer att få nobelpriset i ekonomi med den kommentaren i alla fall! *s*

Alla föds med ett sunt förnuft, det är synd att inte alla använder det. Har man ont om pengar skaffar man sig inte extra utgifter om man kan undvika det, i avvaktan på bättre tider. Och blir det inte bättre p.g.a. att man råkar ut får hela världens otur så måste man kanske ändå följa sina instinkter och skaffa barn ändå. Världen måste ju trots allt gå vidare som den alltid har gjort i bättre och i sämre tider.
    Fast världen slutar nog inte snurra även om just du(i händelse av ex. permanent dålig ekonomi) inte skaffar barn.
  • OnlyOne
    Faber skrev 2010-06-04 14:30:59 följande:
    Fast världen slutar nog inte snurra även om just du(i händelse av ex. permanent dålig ekonomi) inte skaffar barn.
    Självklart inte! Vill man inte skaffa barn ska man väl inte skaffa några bara för att. Det finns nog med människor på jorden som det är.
  • ETSS
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-01 09:02:57 följande:
    Jag tar konsekvenserna av vad som skrivs och förtydligar effekten. No more, no less.
    Du tolkar efter eget huvud, inte efter vad som faktiskt skrivs.
  • ETSS
    Dorian Ertymexx skrev 2010-06-01 09:11:25 följande:
    Ja, det är ett hyllande. Att påstå att entrepenörer har större kapacitet är faktiskt ett hyllande, för det behöver de inte alls ha. De behöver inte vara bättre på någonting än gemene man. De kan ha haft tur eller försökt med tusen misslyckade idiotprojekt innan de hittat rätt. Jag säger inte att entrepenörer är sämre, jag säger bara att de inte är bättre än andra. Och på samma sätt säger jag inte att socbidragstagare är bättre, de är bara inte sämre. Fan, entrepenören och socbidragstagaren kan ju för tusan vara samma person!
    Jovisst kan det vara så, men hur ofta ä_r det så?? Att argumentera för argumenterandets sak, eller för att man tycker att ett ämne är viktigt?
  • ETSS
    ETSS skrev 2010-06-05 16:16:20 följande:
    Jovisst kan det vara så, men hur ofta ä_r det så?? Att argumentera för argumenterandets sak, eller för att man tycker att ett ämne är viktigt?
    Dessutom accepterar jag inte att du talar om för mig vad jag tänker när du har fel. Jag talar om för dig när jag har för avsikt att hylla någon, annars kan du räkna med att det är din tolkning du beskriver, inte den jag presenterar.
  • Knorrisen

jag säger beror på! Alla går inte på soc frivilligt de ska man komma ihåg ( har aldrig gjort de själv) Och får man hjälp från dom tillfälligt och vet att man slipper dom längre fram ja då kan jag tycka de är ok. Är de heller inte en frivillig situation av längre period så varför ska man behöva avstå barn? Men jag tycker man ska göra allt man kan för att klara sig själv!

• Förälskad

Blir man med barn ska man inte behöva göra abort men jag tycker kanske det är dumt, för sin och barnets del, att planera att bli gravid och skaffa barn. Dels för att det kostar mycket pengar att försörja ett barn men också för att man kan behöva lägga sin energi på annat än barn, exempelvis på att söka jobb eller utbildning. Jag röstade på att det beror på.

Svar på tråden Är det okej enligt dig att planera och sätta barn till världen om man lever på socialbidrag?