• tulip79

Jurist i Sandviken (samboavtal)?

Vi har nyligen köpt hus ihop och nu tycker vi att det är dags att skriva samboavtal då vi inte är gifta. Någon som känner till någon bra och pålitlig jurist i Sandviken? Något speciellt man ska tänkta på när man skriver samboavtal? Priser på att teckna samboavtal emottages tacksamt! 
  • Svar på tråden Jurist i Sandviken (samboavtal)?
  • Nessima

Har tyvärr inget tips om jurist i Sandviken. 

Att tänka på vid tecknande av samboavtal är först och främst att fundera på vad ni vill ha ut av avtalet. Ska det vara en trygghet i det fallet att den ena går bort? I så fall är det inte ett samboavtal som ni behöver teckna utan ett inbördes testamente. 
    Tänk på att sambor inte ärver varandra så om detta är något ni önskar måste det skrivas med i ett testamente! Det är alltså inte möjligt att skydda sig mot att "fel person" ärver i ett samboavtal. Du blir inte skyddad av att ha gemensamma barn eftersom det är barnen och inte respektive som ärver vid en bortgång om det inte finns något testamente.
    Är det för att säkerställa vem som har rätt till vilken tillgång vid en separation? 
    Om det är för att underlätta en eventuell framtid separation bör ni tänka på hur ni skulle vilja att boet delades. Om den ene har en bostad som den andra flyttar in i är det den som först bodde där som har rätten till lägenheten, även om ni gemensamt skulle betala den. Flyttar ni in samtidigt är det bådas bostad även om bara den enda betalar den och står på kontrakten. Allt som köps till boet är gemensam egendom oavsett vem som betalar det. Sådant som köps utanför boet, bil är ett vanligt exempel, blir INTE gemensam egendom. Akta dig alltså för fällan att du betalar allt till boet och din sambo köper bilen eftersom detta skulle ge honom eller henne rätt till bilen OCH hälften av innehållet i boet. När ett samboavtal skrivs är parterna överrens om att sambolagen inte ska gälla. Vill man att vissa delar av sambolagen ska gälla kan man skriva in detta i avtalet.
    Jag rekommenderar dig att läsa sambolagen, finns att hitta på riksdagens hemsida bland annat, och se över vilket skydd ni har på grund av lagen och sedan fundera på vilket ytterligare skydd ni vill ha nedtecknat i ett samboavtal!
    Lycka till!
  • Anna Dyring

TÄnk bara på att inte skriva något själva... Att skriva ihop något som ser bra ut är inte säkert att man får de rättsverkningar som man vill ha i olika situationer, d v s att resultatet blir det man hade tänkt. Lagen innehåller en del tvingande regler som inte kan avtalas bort och det är viktigt att man besöker en jurist som kan hjälpa Er med att skriva avtalet. Förslag kan vara ex Swedbanks Jurisbyrå som arbetar mkt med dessa typ av handlingar. lycka till

• jaghopparhögt

Ni kanske faktiskt tjänar på att åka in till Gävle :p även fast det verkar som en låååååååång resa  :p

• tulip79

Gävle behöver inte vara så tokigt. Vet du nån bra jurist där?

jaghopparhögt skrev 2010-05-29 17:57:25 följande:
    Ni kanske faktiskt tjänar på att åka in till Gävle :p även fast det verkar som en låååååååång resa  :p
  • fifaols1

juristerna-ab.se ---De upprättar avtal på distans. Funkade jättebra för mig och dessutom är de billigare än vad många andra firmor skulle varit. (ringde runt till ett tiotal)

• Agnowall

Hej! Jag har själv letat efter info om samboavtal eftersom det är så dyrt med jurister som fixar det. Hittade en sida där man kan göra ett samboavtal själv genom att svara på lite frågor, det va rätt billigt också 300 kronor kostade det. Fick avtalet på datorn sen. Supersmidigt!! Jag rekommenderar verkligen denna sida, jag förstod vad som stog där till skillnad från hur det brukar vara med juridik.

Lycka till! =)

• Närvitvåblirtre
    Agnowall skrev 2010-07-07 11:33:27 följande:
    Hej! Jag har själv letat efter info om samboavtal eftersom det är så dyrt med jurister som fixar det. Hittade en sida där man kan göra ett samboavtal själv genom att svara på lite frågor, det va rätt billigt också 300 kronor kostade det. Fick avtalet på datorn sen. Supersmidigt!! Jag rekommenderar verkligen denna sida, jag förstod vad som stog där till skillnad från hur det brukar vara med juridik.

Lycka till! =)

Ja jag såg också denna sida, funkar den verkligen? Gäller den sen om det blir dags att använda den? eftersom ingen riktig jurist varit med?
  • Mollypayne

Jag såg också den sidan (avtal24) men vi valde en annan sida liknande den (avtalscentralen). För samma pris fick vi samboavtalet skrivet av en jurist istället. Vi kände att det var betydligt tryggare, dessutom var det en personlig service som fungerade utmärkt. 

Jag litar inte på datorgenererade avtal. kanske är jag för skeptisk. 

• Kies79
    tulip79 skrev 2010-05-18 20:28:47 följande:
    Vi har nyligen köpt hus ihop och nu tycker vi att det är dags att skriva samboavtal då vi inte är gifta. Någon som känner till någon bra och pålitlig jurist i Sandviken? Något speciellt man ska tänkta på när man skriver samboavtal? Priser på att teckna samboavtal emottages tacksamt! 
    www.advokatnordenskiold.se

Kan tipsa om Eva! Hon hjälpte oss nyligen det blev ett testamente för oss dock!

Bra på att förklara och enkelt!

Lycka till!
  • Nafets

Det finns många exempel på hur samboavtal skrivs här på nätet och det behöver inte göras komplicerat. Det är oftast enklast att följa det man kallar för "håll det så enkelt som möjligt". 

Det som är viktigt att tänka på är att det är ett avtal som reglerar hur egendom ska fördelas mellan levande personer då (om det vill säg illa) sambolivet avslutas. Att fördela egendom där den ena av parterna i ett samboavtal har avlidit måste göras i ett testamente.

Samboavtalet upprättas genom att man skriver en handling om vilka som upprättar avtalet.

Samboavtal upprättat mellan
    Bo Ek pnr och Suss Ahl pnr  
     Ekv 8
    Sandviken

Avtalet avser att användas då sambolivet avslutas. Den av respektive part inköpta egendomen behålls av den som har svarat för köpet (som exempel). Egendom som har inköpt gemensamt ska fördelas genom följande Bo Ek erhåller följande?. och Suss Ahl följande.... Den av oss gemensamt införskaffade fastigheten ska delas mellan oss till 50% var (nytt exempel. Så fortsätter man att rada upp tillgångar som ska fördelas.

Därefter dateras och undertecknas avtalet av båda och respektive part tar ett original och förvarar detta (helst hos någon familjemedlem som inte bor på samma ställe).

Svårare än så är det inte.

Svar på tråden Jurist i Sandviken (samboavtal)?