• Stor mamma

Göra en pojke el flicka

Ja den möjligheten finns, man kan åka till en fin klinik i österike där man kan få detta gjort. Det är intressant och jag har läst mycket om detta och vill göra det själv. Det kostar en slant men många anser att det är värt det, jag är en av demsom anser det.

Borde detta finnas lagligt i sverige?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-19 09:32
    Alltså borde detta finnas i sverige för alla som vill göra det
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Göra en pojke el flicka
  • Stor mamma
    Selfish Geene skrev 2010-05-28 07:25:05 följande:
    Slösa inte bort dina pengar på att få ett kön till barnet, det får man på köpet i de allra fleta fall
    Klart man får ett kön i de flesta fall, men vi vill ha ett specifikt kön :)
  • gt98mbj

tycker att det är ett hån mot oss som inte kan få barn naturlig väg, utan får bekosta dyra behandlingar eller adoptioner. VAR GLADA ATT NI KAN FÅ BARN

IVF borde få mycket mer uppmärksamhet då dom för många av oss är guld värda.
  • Stor mamma
    gt98mbj skrev 2010-06-02 12:28:33 följande:
    tycker att det är ett hån mot oss som inte kan få barn naturlig väg, utan får bekosta dyra behandlingar eller adoptioner. VAR GLADA ATT NI KAN FÅ BARN

Klart vi är glada över varje litet barn vi får- tro inte annat.

Men finns nu möjligheten så borde man ju kunna välja ett kön om man har råd vill säga

Ser inget ont i det då man bara skiljer X o Y spermierna innan befruktningen.

Jag lider med dom som inte kan få barn och önskar dom en gång få lyckan av ett barn.

• Selfish Geene
    gt98mbj skrev 2010-06-02 12:28:33 följande:
    tycker att det är ett hån mot de som blivit ofrivilligt gravida att du försöker bli på smällen med flit.
  • Göteborgsmamman75

Nej det tycker jag ska vara förbjudet. Av rent biologiska skäl såsom att vi annas kommer få en snedfördelning av könen som det är i Kina eller Indien där alla vill ha pojkar och adopterar bort flickor. Där finns ett stort överskott på vuxna män nu, och är det brist på kvinnor i barnafödande ålder så består skevheten.

I väst vill många ha flickor, och det skulle leda till att det blir ett stort överskott på kvinnor sedan om 20-30 år, och då får männen som finns verkligen ligga i och skaffa barn med flera kvinnor åt gången, för att hålla reproduktionen uppe

Det kan bli ödesdigert för den mänskliga rasen om vi börjar mixtra med det här. Naturen måste få göra sitt eget urval.

Sedan så rent etiskt så kan detta även bana väg för andra avarter såsom att designa sin egen baby, folk kan välja utseende på sin baby genom genetsikt urval, och välja bort embryon som har "fel" arvsanlag etc.... Det är väl ok att göra så med sjukdomar som är ärftliga och medför stort lidande, men inte med vare sig kön eller utseende anser jag. Det är inte ok.

• lennartsdotter
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-06-03 10:16:16 följande:
    Nej det tycker jag ska vara förbjudet. Av rent biologiska skäl såsom att vi annas kommer få en snedfördelning av könen som det är i Kina eller Indien där alla vill ha pojkar och adopterar bort flickor. Där finns ett stort överskott på vuxna män nu, och är det brist på kvinnor i barnafödande ålder så består skevheten.

I väst vill många ha flickor, och det skulle leda till att det blir ett stort överskott på kvinnor sedan om 20-30 år, och då får männen som finns verkligen ligga i och skaffa barn med flera kvinnor åt gången, för att hålla reproduktionen uppe

Det kan bli ödesdigert för den mänskliga rasen om vi börjar mixtra med det här. Naturen måste få göra sitt eget urval.

Sedan så rent etiskt så kan detta även bana väg för andra avarter såsom att designa sin egen baby, folk kan välja utseende på sin baby genom genetsikt urval, och välja bort embryon som har "fel" arvsanlag etc.... Det är väl ok att göra så med sjukdomar som är ärftliga och medför stort lidande, men inte med vare sig kön eller utseende anser jag. Det är inte ok.
    Fast du tror inte att det blir självreglerande? Sned könsfördelning har förekommit i alla tider. Främst i krigstider då män dukar under i krig. Det brukar rätta till sig.

Annars får man kanske ta till alternativa familjebildningar? Om det blir få kvinnor och många män kanske vi får fler polyandriska familjer. ;) Polygyna familjer har ju funnits och accepterats i (nästa) alla tider så fram för fler polyandriska familjer.

Dessutom är det knappast givet att vi i väst som har möjligheten att använda tekniken kommer använda oss av den. Det är en sak att ha en svag önskan om att få en dotter, en helt annan sak att punga ut med X tusen kronor för att se till att det faktiskt blir en flicka. Av de som använder sig av tekniken kommer det finnas några som vill ha pojkar och andra som vill ha flickor.

Föräldrar väljer redan idag, i Sverige, kön. De tar reda på kön via UL och gör abort om det är "fel" kön. Är det bättre att samhället bekostar könsbeställningen än att folk får betala själv för att få rätt kön från början?
  • Siamüsen

Tycker det ska vara lagligt för alla.

• Free Spirit

Klart og tydelig NEI!!

Barn er som andre har sagt INTE en bestillingsvare, men en gave!!

• Göteborgsmamman75

Nej föräldrar väljer inte kön genom Ul idag. man får veta könet tidigast i vecka 17-18 och då går det inte att få abort ändå, det är liksom meningen med det att folk inte ska göra abort pga könet.

Nej jag tror att kanske skulle folk i väst då ändå välja att ha två barn som normen är och att då välja en pojke och en flicka, så statistiskt kanske vi inte skulle få underskott på något av könen. Men ändå så tycker jag att det vore helt bisarrt att så att söga "välja" sitt barn, att designa det utifrån kön, utseende. vad blir nästa steg. liksom? Att välja bort de som har överviktsgenen (om det finns någon sådan) att välja bort embryon som inte har blå ögon om det är det man önskar...osv...

Jag är emot att man väljer sitt barn, man är tacksam för gåvan att ha fått barn. Det är barnet som föds in i din familj, det är inte familjen som bestämmer vilket barn som är välkommet eller inte...

• lennartsdotter
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-06-03 18:46:37 följande:
    Nej föräldrar väljer inte kön genom Ul idag. man får veta könet tidigast i vecka 17-18 och då går det inte att få abort ändå, det är liksom meningen med det att folk inte ska göra abort pga könet.

Nej jag tror att kanske skulle folk i väst då ändå välja att ha två barn som normen är och att då välja en pojke och en flicka, så statistiskt kanske vi inte skulle få underskott på något av könen. Men ändå så tycker jag att det vore helt bisarrt att så att söga "välja" sitt barn, att designa det utifrån kön, utseende. vad blir nästa steg. liksom? Att välja bort de som har överviktsgenen (om det finns någon sådan) att välja bort embryon som inte har blå ögon om det är det man önskar...osv...

Jag är emot att man väljer sitt barn, man är tacksam för gåvan att ha fått barn. Det är barnet som föds in i din familj, det är inte familjen som bestämmer vilket barn som är välkommet eller inte...
    Jo du tack. Vi har fri abort fram till v. 18 så visst finns det de som aborterar pga. fel kön. Det har det varit stor hallabaloo om i tidningarna de senaste åren. Gör man UL i v. 17 och kollar kön finns det tid att göra abort.

Så det sker. I Sverige.
  • Göteborgsmamman75
    lennartsdotter skrev 2010-06-03 19:58:52 följande:
    Jo du tack. Vi har fri abort fram till v. 18 så visst finns det de som aborterar pga. fel kön. Det har det varit stor hallabaloo om i tidningarna de senaste åren. Gör man UL i v. 17 och kollar kön finns det tid att göra abort.

Så det sker. I Sverige.
    Ja där sa du nåt jag inte tänkt på. Att det är fri abort tills vecka 18, och då kan man ju ha tagit reda på könet i vecka 17 då.

Det verkar ju om möjligen ännu mer stört än att välja kön på klinik utomlands.
  • lennartsdotter
    Göteborgsmamman75 skrev 2010-06-03 22:57:36 följande:
    Ja där sa du nåt jag inte tänkt på. Att det är fri abort tills vecka 18, och då kan man ju ha tagit reda på könet i vecka 17 då.

Det verkar ju om möjligen ännu mer stört än att välja kön på klinik utomlands.
    Ja, det är väl mer rimligt att folk får lägga sina alldeles egna pengar på att köpa sig en flicka eller en pojke än att samhället ska bekosta aborter som sker pga. att fostren har fel kön.
  • tessi3h
    Stor mamma skrev 2010-05-27 19:30:43 följande:
    Var finns det mer?

Jag är intresserad då vi skall göra det, välja ett kön på vårt sista barn
    AVA  Peter Clinic i ST Petersburg. I USA finns det också en maskin som sorterar spermier men 100 % att få det önskade könet men ändå kraftigt ökade odds och då slipper man ingreppet. Tror även det finns på fler platser. Lycka till!
  • Siamüsen
    tessi3h skrev 2010-06-03 23:41:17 följande:
    AVA  Peter Clinic i ST Petersburg. I USA finns det också en maskin som sorterar spermier men 100 % att få det önskade könet men ändå kraftigt ökade odds och då slipper man ingreppet. Tror även det finns på fler platser. Lycka till!
    Cypern ocksa.
  • Stor mamma
    tessi3h skrev 2010-06-03 23:41:17 följande:
    Tack tusen tack :)
Svar på tråden Göra en pojke el flicka