• vadskajaghetadå

Ska man låta 8-9-10:åringar få köpa dyra märkeskläder?

Nu kanske man vill rösta på flera alternativ men välj det som passar bäst ihop med dina åsikter.

8-9-10:åringen bara måste ha just den byxan/tröjan/ med det märket, för "det har ju alla andra"

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska man låta 8-9-10:åringar få köpa dyra märkeskläder?
  • Stårschan

Nej, det är inte OK med dyra märkeskläder. Å andra sidan kan jag tycka att det är helt OK att köpa kläder med varumärken av typen "Hello Kitty" eller liknande, som andra har, och som de själva tycker är fina, om det är så att priset är inom rimlighetens gräns. Ett märke i sig kan aldrig motivera ett högre pris i mina ögon.

Som tur är tycker min åttaåring att det är skittöntigt att en del vill ha kläder bara för att de har ett visst märke. Hon står över sådant, åtminstone nu, så då känns det som om man gjort nånting rätt i uppfostran trots allt!

I think we've finally reached the point in our society where 'celebrity' just means 'mammal'.
  • Grizelda

Nej, inte i den åldern. När min ena son var något äldre, kanske 11-12, pratade han om märkeskläder, men då förklarade jag att han kunde få antingen ett par märkesjeans att ha varenda dag, eller tre par vanliga jeans, eller så fick han köpa själv för sina födelsedagspengar, för jag har varken råd eller lust att låtsas att jag är rik. Då var det inte intressant längre, utan han ville hellre köpa dataspel för sina egna pengar.

• Clobberella
    sannispannisen skrev 2010-05-19 12:35:47 följande:
    om han har just dom färgerna är det klart han bestämmer vilken färg han vill ha, men knappast så att han får stanna hemma om inte just den färgen finns rentvättad. i butiken - ja. han är väldigt noga med vissa saker, han älskar jeans just nu och hatar att ha jacka på sig, spelar ingen roll hur kallt det är, men där får man ju självklart gå in och styra upp. inte bara "jag vill inte ha jacka" utan riktigt rebellisk! precis som hans pappa var tydligen när han var i den åldern.
    Så i butiken får han säga "jag vill BARA ha blåa kläder" men inte "jag vill BARA ha detta märket"?

Antingen har väl ungen något att säga till om eller inte. Jag tycker också det är meningslöst att betala en massa extrapengar för ett finare märke, men om barnet hellre vill ha EN dyr tröja än tre billiga så spelar det väl ingen större roll för mig egentligen.
  • Lia85

Min son som snart är nio nöjer sig med de kläder jag köper (bara pop i princip).
    I våras önsade han sig en speciell tröja från stadium, hittade en likadan på maxi för 1/3 av priset och esutom snyggare - han blev skitglad.

Jag hoppas och tror att han är så självsäker att han kan ha på sig det han själv vill, det har han gjort hittills. Så länge hangår på sin nuvarande skola blir det nog inga som helst problem, misstänker att de i så fall kan komma när han byter skola (antingen nästa höst eller i sjuan)

• Cocarola

Jag köper ofta märkeskläder till barnen men det har de inte fattat riktigt ännu. De är snart 6 och 11 år, och tycker fortfarande att allt jag köper åt dem är fint : ) oavsett om det är från H&M eller Replay.

• Linda1976

Ja, om man har råd.

Jag var likadan... Det skulle vara Takano, Converse, HangTen (med bigfootfötter i mitten, om nån minns ), Jumps (från Skopunkten förvisso ), Busnel-väska (INTE en AnnNichols-kopia)....
    Min smak är mycket enkel - jag nöjer mig bara med det bästa.
  • La Lola

Jag tycker det är tragiskt att så små är så medvetna om detta skit!

Ja, jag tycker hysterin kring märkeskläder är skit!
    Jävla trams.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Jollybolly

Får vara någon slags balans tycker jag.

Finns ingen anledning att av princip bara köpa billiga kläder till barnen om pengarna finns. Däremot är inte att alla andra har det ett tillräckligt bra argument för att spendera mycket pengar på någonting.

• glasbubblan

Jag har köpt märkeskläder till mina barn sen de var bebisar, men inte uteslutande märkeskläder. Vad har förresten märket med saken att göra? Om nån hade en tröja med ett fult tryck från Lindex skulle jag ändå tveka att köpa en sån till mitt barn eftersom motiveringen "alla andra har" inte biter på mig. Vad är knäckfrågan här? Grupptrycket/en önskan om att "passa in" bättre eller prislappen?

• YokohamaNr2

Jag och min man är rätt intresserade av mode och kläder och köper vad vi tycker är 'coola' och snygga kläder till barnen. Men då shoppar vi ofta på nätet, rea eller på andra 'billigare' källor.  Vi skulle ha råd att köpa märken men vi tycker oftast att de är fula och tråkiga och onödigt dyra

Nu är de för små för märkeshetsen men jag vill absolut inte bli pressad att köpa dyra, ofta fula märkesgrejer bara för att de ska passa in i skolan eller hos kompisar. Jag skulle verkligen önska att de blev lite självständiga och lyckades hitta sin egen stil och smak. Väldigt svårt i dagens samhälle, kommer själv ihåg på gymnasiet hur viktigt det var att ha de rätta märkena. Ännu svårare i Sverige som är så litet och där alla ofta ser ut som klonade kopier av varandra. Trist

• vadskajaghetadå
    glasbubblan skrev 2010-05-19 23:37:25 följande:
    Jag har köpt märkeskläder till mina barn sen de var bebisar, men inte uteslutande märkeskläder. Vad har förresten märket med saken att göra? Om nån hade en tröja med ett fult tryck från Lindex skulle jag ändå tveka att köpa en sån till mitt barn eftersom motiveringen "alla andra har" inte biter på mig. Vad är knäckfrågan här? Grupptrycket/en önskan om att "passa in" bättre eller prislappen?
    att de är dyra såklart, om det gällde en billig tröja på lindex är det ju bara en frågaom "moral" dte är det ju inte i detta fall då vissa kanske t.om måste spara pengar till sitt barn bara för att barnet ska gå känna sig som "ala andra" framförallt om ungen går i snobbskola och man själv är från ett annat område.
  • vadskajaghetadå
    Clobberella skrev 2010-05-19 15:42:00 följande:
    Så i butiken får han säga "jag vill BARA ha blåa kläder" men inte "jag vill BARA ha detta märket"?Antingen har väl ungen något att säga till om eller inte. Jag tycker också det är meningslöst att betala en massa extrapengar för ett finare märke, men om barnet hellre vill ha EN dyr tröja än tre billiga så spelar det väl ingen större roll för mig egentligen.
    nähe, har jag ifrågasatt just det då?

det är skillnad på färger och märken, det trodde jag alla visste.
  • vadskajaghetadå

jag kan tycka att det är skillnad på att köpa en sak om man i stället får tre. såvida det inte rör sig om skor och sånt för där brukar kvalitén skilja.

men t. ex en t-shirt.

och sen är det relevant hur ofta det sker också, om han en, två gånger vill ha en tröja bara för att han tycker den är snyggare, mot tre fula är det en annan sak, men om barnet säger att han vill ha den just pga märket är det helt sjukt anser jag.

• stor grön drake

hade önskat alternativet.
    Ja, men de får betala det själv med sin veckopeng

för jag förstår frågan som att barnet inte behöver klädesplagget utan vill ha det för att alla andra har det. Är det tex en vinterjacka som endå ska köpas (bara exempel) får man se vad skillnaden till det man tänkt köpa är och sen diskutera.

091109 ღ Linus ღ dragon-pup.blogspot.com
  • Tant Green

Det är ju lätt att ha åsikter innan man är där... men nu känns det som att jag skulle kunna låta min dotter få något enstaka löjligt dyrt plagg om hon verkligen vill, men skulle väl passa på att förklara att hon får välja t.ex. mellan att få bara det eller att få fyra andra billigare plagg. Att man inte kan få allt liksom.

Jag gör ju så själv ibland, avstår från vissa saker för att få något annat som jag jättejättegärna vill ha.

• Cocarola
    Cocarola skrev 2010-05-19 15:49:53 följande:
    Jag köper ofta märkeskläder till barnen men det har de inte fattat riktigt ännu. De är snart 6 och 11 år, och tycker fortfarande att allt jag köper åt dem är fint : ) oavsett om det är från H&M eller Replay.
    Kommenterar mig själv, var nog lite för snabb att posta. Jag tycker det är helt ok att köpa kläder som barnen verkligen tycker är fina (eller man själv ; ) även om det är märkeskläder. Däremot tycker jag inte om att man ska behöva ha "uniform" för att passa in, det kommer jag att motverka så gott jag kan. Jag vill att de ska fortsätta våga vara sig själva.

Jag undrar hur det kommer sig att vissa barn (redan) upptäckt att vissa märken är mer åtråvärda? Har det att göra med skolan de går i? Jag såg ingen märkeshysteri alls i förra skolan (men då gick äldsta bara i trean) medan vissa barn nu i fyran har börjat fråga om det är "äkta xx" dottern har, etc. Är förändringen bara att de är äldre nu, eller kan det ha att göra med att alla barnen i dotterns klass nu kommer från olika skolor, och att det i vissa skolor har varit märkesfixering redan i tidig ålder?

Vad kan det i så fall vara som gör skillnaden i de olika skolorna? En sak jag kan komma på är att i dotterns förra skola gick de äldsta barnen i femman, dvs det fanns inga coola nior vars klädstil småbarnen kunde kopiera.
  • Sadness
    sannispannisen skrev 2010-05-19 12:23:00 följande:
    Nu kanske man vill rösta på flera alternativ men välj det som passar bäst ihop med dina åsikter. 8-9-10:åringen bara måste ha just den byxan/tröjan/ med det märket, för "det har ju alla andra"
    Minns med vrede mina skolår i lågstadiet då de flesta andra barn i min klass alltid bar märkeskläder och fick kläder varje vecka. Tex peak och marwin.

Jag blev nedtryckt och utfryst för att jag inte hade märkeskläder.

Bara tanken får mig att vilja spy!!!
  • Milkina cerka

" Nej det är tragiskt att dom tänker på märken redan då "

I tonåren kan jag förstå att de vill ha vissa speciella kläder, har den stora velat ha ngt speciellt så har hon önskat pengar till födelsedag o./el. Jul för att kunna köpa det hon velat ha. Hon är idag 18år gammal o. inte särskilt intresserad av att kläderna ska vara av ngt speciellt märke, bara att hoppas på att de andra två kommer att bli likadana..

(¯`°?.¸ ♥ Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka o. mor ♥¸.?°´¯)
  • enny signatur

Fast jag köper ju kläder till mig enligt vissa preferenser och där ingår märken. Jag väljer bort märken jag tycker står för dåliga saker eller inte passar i sammanhanget och till det jag tycker är bra. Vissa märken representerar för mig väldigt dåliga saker (*host* hela hm *host*) och vissa kass kvalité. Men jag köper mest begagnat å andra sidan så... 

Jag upplever att den där extra randen på byxorna gör en del (3 ränder = addidas, 2 = många halvkopieringar) och skulle därför inte vilja köpa annat, men om det bara är märket skulle jag nog itne vara så förtjust
Svar på tråden Ska man låta 8-9-10:åringar få köpa dyra märkeskläder?