• Fågel blå

Godkänner familjerätten om mannen har en visstidsanställning

Jag har en tillsvidareanställning med bra lön men maken har bara en visstidsanställning. Finns det chans för oss att bli godkända av familjerätten?

Jag vet att det skulle bli svårt för oss att hitta ett land som godkänner oss pga makens jobb men det blir ju nästa steg. Steg ett är att bli godkända i Sverige.  

• Svar på tråden Godkänner familjerätten om mannen har en visstidsanställning
  • Osiris75

Min man är t om arbetslös och det har inte varit nåt hinder, varken för hemutredaren eller adoptionsbyrån.
    I Sverige har man ju även rätt till a-kassa....

Förstår det som att de mer går på att man har nån form av inkomst.

Vårt problem har mer handlat om att banken inte är villiga att låna ut mer innan han har fått ett jobb på minst 6 månader - så det är där det kan bli problem....
    Men pengadelen kanske ni redan löst?

Lycka till!

• Fågel blå

Osiris75: Åh vad synd att din man är arbetslös. Hoppas att han snart får ett jobb.

Men åh vad härligt att arbetslösheten inte har satt hinder i vägen för er! Jösses vad glad jag blev. Det bästa jag har hört på länge!!! Hoppas, hoppas att vår familjerätt har samma inställning.  

• Helle68

Jag tror att det dels kan bero på hur ens kommun, eller kanske den enskilda utredaren, ser på saken men givetvis även hur ens ekonomiska situation i övrigt ser ut efterom man ju måste kunna försörja en familj.

När vi var i slutet av vår process, bara någon vecka innan vi fick barnbesked, blev min man arbetslös. Vi trodde att vi var tvungna att frysa vår plats i landet och blev helt desperata (detta var ju mitt i den värsta krisen och det såg ganska dystert ut på arbetsmarknaden här just då) men sedan visade det sig att det inte var något hinder varken för familjerätten eller för landet, så vi fick gå vidare. Däremot fick vi först visa vilka övriga tillgångar vi hade och vilka möjligheter min man ansågs ha för att kunna hitta ett nytt jobb.

Tror att det snarare är i landet som man kan stöta på svårigheter, men även där kan jag tänka mig att det beror alldeles på vilket land det gäller och hur deras samhälle och kultur ser ut.

Hoppas det går bra för er! Lycka till!

Svar på tråden Godkänner familjerätten om mannen har en visstidsanställning