• KasperSixten

Tips till försök att vara utan blöja!

Har en son på drygt 2 år, han ska bli storebror i höst så vi skulle därför försöka få honom att inte använda blöjor på dagtid innan dess.

Han har sedan han varit väldigt liten (ca 9 mån) tydligt visad när det är dax för nr två och vi har därför använt pottan till detta ett bra tag. Den sista tiden så har han tom börjat att säga till när det är dax. 
    "problemt" är att han inte alls vill sitta och försöka kissa eller ens gå dit om han inte ska bajsa. Vi har försökt på helgerna att låta honom vara utan blöja men det har inte funkat något vidare. 
    Hur ska vi gå vidare?
    Ska vi bara helt enkelt plocka bort blöjan och se vad som händer, fråga lte då och då om han vill kissa? eller är risken då stor att han tycker vi tjatar om det? 
    Vissa gånger han kissar i byxan utan blöja blir han arg eller ledsen och kommer och talar om det för oss så att vi kan byta på honom. Andra gånger blir han super arg för att vi "måste" byta på honom. 
  • Svar på tråden Tips till försök att vara utan blöja!
  • MammaTillFelicia

det ÄR svårt jag har än så länge bara ett blöjfritt barn, och hon var som eran son ung. bajsade på pottan men ville inte kissa.. men jag tror att hon var utan blöja hemma oftast och så frågade man och lockade och säkert mutade "kom så provar vi att kissa innan vi går ut o leker" typ. sen så var det faktiskt hon själv som ville börja vara utan blöja på dagis, bästa kompisen var ju utan! och sen har det gått i perioder, hon är 3½ nu och denna vecka har det varit massa kisstrosor, sen kan hon klara det själv i någon månad och så kommer en kissa-på-sig vecka igen.
    tror mycket handlar om utveckling med, var de är själv, om det är annat som tar upp tankarna =9

men fortsätt att vara utan ibland och kanske få in en rutin tex innan man sätter sig vid matbordet provar man att kissa.
    lycka till, det är ganska svårt men värt det!

• fetsnygg

Vi har motsatta problemet.. lilltjejen springer till pottan och drar ner blöja (om hon har det på sig) och kissar på pottan.. men om hon blir bajsnödig springer hon in på sitt rum och smäller igen dörren.. jätte arg och ilsken blir hon när jag vill att hon ska bajsa på pottan då.. då tjurar hon, sitter på pottan och så kommer inget bajs. Har försökt att låta bli att sätta på henne en ny blöja då, så att hon får gå med rumpan bar.. men hon blir högst olycklig av att inte kunna bajsa i blöjan.

Vad gör man? försöker säga att hon är en stor tjej nu, och att stora tjejer bajsar på pottan (hon vill vara "stor tjej" annars).. men jag känner att det är fel väg att gå. Hur lyckades ni få era små att bajsa på pottan? Är ju tydligt bajsdags när min tjej smäller igen dörren till sitt rum.. men tvång känns inte heller bra.

Kisseriet.. hon hämtar pottan och sätter sig framför tv:n och kissar.. lite knasigt. Annars kan man ju alltid sätta barnen på pottan och dra på vattenkranen (det gjorde min mamma).. är dom kissnödiga kommer det ju oftast några droppar då rå.. så kan man ju aplodera så det blir kul.. eller jag vet inte.

• KasperSixten
    MammaTillFelicia skrev 2010-05-23 08:55:56 följande:
    det ÄR svårt jag har än så länge bara ett blöjfritt barn, och hon var som eran son ung. bajsade på pottan men ville inte kissa.. men jag tror att hon var utan blöja hemma oftast och så frågade man och lockade och säkert mutade "kom så provar vi att kissa innan vi går ut o leker" typ. sen så var det faktiskt hon själv som ville börja vara utan blöja på dagis, bästa kompisen var ju utan! och sen har det gått i perioder, hon är 3½ nu och denna vecka har det varit massa kisstrosor, sen kan hon klara det själv i någon månad och så kommer en kissa-på-sig vecka igen. tror mycket handlar om utveckling med, var de är själv, om det är annat som tar upp tankarna =9 men fortsätt att vara utan ibland och kanske få in en rutin tex innan man sätter sig vid matbordet provar man att kissa. lycka till, det är ganska svårt men värt det!
    Problmet är att han aldrig vill sitta på pottan om han inte vill bajsa eller leka (vi brukar ha som kvällsrutin att sitta en stund). Kan ibland se på honom att han ser kissig ut men han tokvägrar och jag tjatar inte utan får glatt torka ytterligare en kisspöl några minuter senare. 
    Men några gånger i helgen har han själv gått till pottan efter han har kissat i byxan och ska sitta där så det känns ju som om han fattar men ändå inte. Vi får väl kämpa vidare. Ska iväg och köpa ytterligare några kallingar, trodde att det skulle räcka med 4...... men har redan sedan igår tvättar upp dem 2 gånger var.
  • MammaTillFelicia

japp massor med underkläder är det som gäller, eller vara naken ner till =) fortsätt när ni orkar och låt honom känna själv när han känner sig redo att gå på pottan, för oss så släppte det bara helt plötsligt och gick jättebra.

• KasperSixten
    MammaTillFelicia skrev 2010-05-23 20:33:42 följande:
    japp massor med underkläder är det som gäller, eller vara naken ner till =) fortsätt när ni orkar och låt honom känna själv när han känner sig redo att gå på pottan, för oss så släppte det bara helt plötsligt och gick jättebra.
    Blir bara så tveksam när han aldrig vill prova pottan, han vill bara sitta där när han ill bajsa eller på kvällen.  Igår kom det visserligen kiss på potta när vi "kvällslekte" där innan det ar dax för att gå och lägga sig. 
    nu är det dagisvecka igen och då blir det väl en liten paus innan helgen igen. sen är mannen hemma på fredagar så då lär det väl inte bli så mkt igen. Av någon anledning så är det jag som tar denna fråga, vilket jag kan bli lite sur över!
  • EmelieG84

Mina tjejer blir 3 nu i juni och kommer aldrig att säga till att de vill sluta med blöjan, de är förbekväma för det. Såi måndags förra vckan slutade ja med blöjor dagtid, är mkt tvättande med det går sakta framåt :) Dom ville inte heller sitta på toaletten/potta men efter en dag på förskolan gick de toppen! Så nu försöker jag att sätta de på toa samma tider som förskolan gör när vi är hemma, samt ca 30.30 minuter efter att det fått något att dricka.

• KasperSixten
    daemz skrev 2010-05-24 19:39:02 följande:
    Mina tjejer blir 3 nu i juni och kommer aldrig att säga till att de vill sluta med blöjan, de är förbekväma för det. Såi måndags förra vckan slutade ja med blöjor dagtid, är mkt tvättande med det går sakta framåt :) Dom ville inte heller sitta på toaletten/potta men efter en dag på förskolan gick de toppen! Så nu försöker jag att sätta de på toa samma tider som förskolan gör när vi är hemma, samt ca 30.30 minuter efter att det fått något att dricka.
    idag har jag sett små framsteg, håller tummarna för att det inte bara är tillfälligheter. den fantastiska sonen blev av med sin blöja när vi kom hem från dagis och visst hände det två olyckor innan det var dax för kvällsbadet och pyjamasen. Men det positiva som jag ser det är att han verkade arg på sig själv och ropade kiss och sprang in på toan och pottan.  
    Får väl se vad som händer med tiden. så länge som han inte vägrar att vara utan blöjan och reagera när det kommer kiss så fortsätter vi mot målen en blöjfri kille. Märker vi att han inte "utvecklas" till att förstå när kisset kommer så får vi väl vänta ett tag. 
Svar på tråden Tips till försök att vara utan blöja!