• Stor mamma

Aktiv dödshjälp i sverige

JAg kikar just nu på fyran om dödshjälp

Vad anser ni om detta

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Aktiv dödshjälp i sverige
  • Movie Freak
    lennartsdotter skrev 2010-05-26 10:31:25 följande:
    Nej, jag tänker logiskt. Livet går inte att få tillbaka. Den största rättigheten vi har är rättigheten till liv. Den rättigheten ska skyddas. Själva ordet aktiv dödshjälp säger att du aktivt deltar i att döda en människa så visst handlar det om att döda. Syftet med behandlingen är att människan ska dö. Det spelar ingen roll om protokoll upprättas, det finns alltid utrymme för misstag och missbruk. Studier från Holland har visat att tex. deprimerade människor har erhållit dödshjälp, sjuka människor har fått dödshjälp utan att de uttryckt en vilja om det, sjuka människor har erhållit dödshjälp även när det funnits annan smärtbehandling att prova osv.Det är inte så cut and dry. I Holland finns en reell risk (mycket liten, men den finns) att du erhåller aktiv dödshjälp trots att du aldrig bett om det.Jag tycker inte att någon ska behöva dö i fruktansvärda smärtor eller med ångest. Pumpa dem full med alla läkemedel vi har, söv dem, försänk dem i koma... gör vad som krävs för att människor ska slippa ångest och smärta men ha aldrig för avsikt att döda dem. Ge den behandling som krävs även om det finns risk att behandlingen skyndar på dödsförloppet, men gör det aldrig fritt för läkare att aktivt (med syfte alltså) döda patienter.
    Och?

nä livet går inte att få tillbaka o vad är din poäng att människor inte har intelligensen o veta om de vill dö?

det är rätt enkelt faktiskt när det gäller de lägen vi talar om i de lägerna är jag i princip 100% säker på att de som vill dö faktiskt vill dö, att de ser döden som en befrielse.

"Pumpa dem fulla av läkemedel" säger du, är du medveten om vad du talar om du föreslår

1. att människor inte själva skall få välja utan att de skall få ligga antingen helt livlösa pga alla läkemedel de pumpas i (o det kallar du liv)

och

2. du säger att deras önskan o viljan om att dö är fel

och

3. Vet du hur många sjukdomstillstånd som smärtlindrande läkemedel inte gör ett skit för. Det kommer till en punkt när sjukdomar har tagit över så mkt av den mänskliga kroppen att inget läkemedel i världen tar bort den smärta som känns.

Men det som retar mig mest är att du tycker hellre att vi skall drog folk bara de är vid livet sedan om det är ett värdigt liv, ett lyckligt liv, ett liv DE VILL ha det är skit sak samma huvudsaken är att vi inte hjälper någon att dö.
    Bridget Jones wanton sex goddess with a very bad man between her thighs.
  • Movie Freak
    lennartsdotter skrev 2010-05-26 10:31:25 följande:
    Nej, jag tänker logiskt. Livet går inte att få tillbaka. Den största rättigheten vi har är rättigheten till liv. Den rättigheten ska skyddas. Själva ordet aktiv dödshjälp säger att du aktivt deltar i att döda en människa så visst handlar det om att döda. Syftet med behandlingen är att människan ska dö. Det spelar ingen roll om protokoll upprättas, det finns alltid utrymme för misstag och missbruk. Studier från Holland har visat att tex. deprimerade människor har erhållit dödshjälp, sjuka människor har fått dödshjälp utan att de uttryckt en vilja om det, sjuka människor har erhållit dödshjälp även när det funnits annan smärtbehandling att prova osv.Det är inte så cut and dry. I Holland finns en reell risk (mycket liten, men den finns) att du erhåller aktiv dödshjälp trots att du aldrig bett om det.Jag tycker inte att någon ska behöva dö i fruktansvärda smärtor eller med ångest. Pumpa dem full med alla läkemedel vi har, söv dem, försänk dem i koma... gör vad som krävs för att människor ska slippa ångest och smärta men ha aldrig för avsikt att döda dem. Ge den behandling som krävs även om det finns risk att behandlingen skyndar på dödsförloppet, men gör det aldrig fritt för läkare att aktivt (med syfte alltså) döda patienter.
    vem har sagt att det är cut and dry eller enkelt.

men att droga någon till icke levande, eller inte ens göra det syftet är ta bort smärtan eller lidandet det är ok eftersom åtminstonde dör de inte.

Du vet döden är inte särskilt skrämmande för många människor utan för många är döden en befrielse.

Är du rädd för att dö? för om du är det så förstår jag att du är emot aktiv dödshjälp.
  • Dr Mupp

Jag är för. Som lagen är nu så har du rätt att styra över ditt eget liv och död så länge du är in kontroll över din kropp. Den dagen du blir ett vårdkolli och hamnar i händerna på sjukvården så förlorar du rätten till att styra över ditt eget liv. För mig är det självklart att man ska få styra över sitt eget liv även om man är beroende av andra.

• lennartsdotter
    Movie Freak skrev 2010-05-26 11:33:59 följande:
    Och?nä livet går inte att få tillbaka o vad är din poäng att människor inte har intelligensen o veta om de vill dö?det är rätt enkelt faktiskt när det gäller de lägen vi talar om i de lägerna är jag i princip 100% säker på att de som vill dö faktiskt vill dö, att de ser döden som en befrielse."Pumpa dem fulla av läkemedel" säger du, är du medveten om vad du talar om du föreslår 1. att människor inte själva skall få välja utan att de skall få ligga antingen helt livlösa pga alla läkemedel de pumpas i (o det kallar du liv) och 2. du säger att deras önskan o viljan om att dö är feloch 3. Vet du hur många sjukdomstillstånd som smärtlindrande läkemedel inte gör ett skit för. Det kommer till en punkt när sjukdomar har tagit över så mkt av den mänskliga kroppen att inget läkemedel i världen tar bort den smärta som känns.Men det som retar mig mest är att du tycker hellre att vi skall drog folk bara de är vid livet sedan om det är ett värdigt liv, ett lyckligt liv, ett liv DE VILL ha det är skit sak samma huvudsaken är att vi inte hjälper någon att dö.
    Det går inte att garantera med 100% att de som ber om aktiv dödshjälp faktiskt verkligen vill dö. Hur har du tänkt garantera det? Hur lätt är det att ångra sig när du har genomgått nästan hela processen och du har förberett din omgivning på att du ska dö? Hur lätt är det då att säga "nä, förresten... vi skiter i det här"? Hur garanterar du att inte människors önskan att dö kommer ur en föreställning att de belastar samhället och sina nära och kära?

1. Jag säger inte att människor inte ska få välja, jag säger att läkarna inte ska vara de som ska ta livet av människor. Vill man dö får man lösa den biten själv.
    2. Jag säger inte att önskan att dö är fel, jag säger att det är fel att vänta sig att någon annan ska döda dig.
    3. Jag vet att det finns tillstånd det ännu inte finns tillräcklig smärtlindring för, men påstår du att de människor som lider av sådana tillstånd skulle lida om de blir försänkta i koma? Du vet inte vilka läkemedel morgondagen har att erbjuda. Om vi ger upp och börjar avliva människor med vissa former av svårbehandlade smärttillstånd lär forskningen på just smärtbehandling av de tillstånden avstanna.
  • lennartsdotter
    Movie Freak skrev 2010-05-26 11:35:55 följande:
    vem har sagt att det är cut and dry eller enkelt.men att droga någon till icke levande, eller inte ens göra det syftet är ta bort smärtan eller lidandet det är ok eftersom åtminstonde dör de inte.Du vet döden är inte särskilt skrämmande för många människor utan för många är döden en befrielse. Är du rädd för att dö? för om du är det så förstår jag att du är emot aktiv dödshjälp.
    Jag är inte ett dugg rädd för att dö.
  • CecAl

Jag röstade emot... Tycker det är dåligt av någon som själv känner att "om jag skulle hamna i en sådan situation som försätter mig i koma, paralyserar mig, ger mig bestående men etc etc. så vill jag hellere dö" att de ska lägga detta ansvar på någon annan. 

Om man nu känner så här så kan man väl ta reda på vad det finns för alternativ, typ; DNR (do not resesitate). Vet inte om man erbjuder detta i Sverige, men det känns bra mycket mer som ett berättigat  val att man bestämt sig i förtid för de omständigheter man vill bli lämnad att dö under. 
    Det var någon som skrev att de bara håller med om personen är i sitt sinnes fulla bruk. Men hur resonligt tror ni att man tänker när man genomgår oerhörd smärta/får ångest över hur man kanske kommer behöva leva senare? 
    Känns som en pressad situation att svara rätt i. 
    Så nej, för min del skulle jag hellre bestämma själv och skriva under papper på hur jag vill ha det än att ha någon ta beslutet åt mig baserat på smärta/ångest uttalanden jag gör på britsen. 
  • M2003
    Semper Idem skrev 2010-05-26 08:56:00 följande:
    Att inte göra något är också ett val som man får leva med.
    Det är just det man upptäcker när man jobbar med svårt sjuka människor inom sjukvården, att man inte kan göra allt, men man kan göra mycket!
  • M2003
    Movie Freak skrev 2010-05-26 11:33:59 följande:
    Och? nä livet går inte att få tillbaka o vad är din poäng att människor inte har intelligensen o veta om de vill dö? det är rätt enkelt faktiskt när det gäller de lägen vi talar om i de lägerna är jag i princip 100% säker på att de som vill dö faktiskt vill dö, att de ser döden som en befrielse. "Pumpa dem fulla av läkemedel" säger du, är du medveten om vad du talar om du föreslår 1. att människor inte själva skall få välja utan att de skall få ligga antingen helt livlösa pga alla läkemedel de pumpas i (o det kallar du liv) och 2. du säger att deras önskan o viljan om att dö är fel och 3. Vet du hur många sjukdomstillstånd som smärtlindrande läkemedel inte gör ett skit för. Det kommer till en punkt när sjukdomar har tagit över så mkt av den mänskliga kroppen att inget läkemedel i världen tar bort den smärta som känns. Men det som retar mig mest är att du tycker hellre att vi skall drog folk bara de är vid livet sedan om det är ett värdigt liv, ett lyckligt liv, ett liv DE VILL ha det är skit sak samma huvudsaken är att vi inte hjälper någon att dö.
    Det märks att du inte har erfarenhet av människor med svår sjukdom. Du utgår från dig själv helt och hållet, hur du tror att en svårt sjuk människa tänker och känner, vilket blir fel! Du vet inte heller hur mediciner fungerar eller vilken hjälp som finns till buds.
    För mig är det viktigt att personer som har fått en tråkig och livshotande diagnos kan känna sig trygg inom sjukvården. Att de kan känna att de kan lita på att de får och kan efterfråga den bästa behandlingen för dem.
    De skall inte behöva vara rädda för att någon har baktankar med vården, för hur som helst skulle det bli väldigt mycket billigare för skattebetalarna om man lät bli att ge obotbart cancersjuka dyra mediciner och istället gav dem en giftspruta med förevändningen att det är väl skönt att slippa "det här lidandet du har framför dig!"
    Det hade också blivit svårt för de sjukaste att stå emot och orka och kunna kräva de dyra behandlingarna och vissa hade kanske tillochmed känt sig tvingade att välja döden framför livet, därför att de inte "vågar" vara till besvär, inte vill kosta staten och landstingen en massa pengar om aktiv dödshjälp skulle införas.
    Detta är reella faror som har kommit upp när man har pratat om aktiv dödshjälp.
    Majoriteten av vårdpersonal vill inte att Sverige skall införa aktiv dödshjälp. Absoluta majoriteten av Sveriges läkare är emot aktiv dödshjälp. Majoriteten av läkare i Sverige är för passiv dödshjälp. Mediciner som ges i livets slutskede är bara på olika sätt lindrande och ångestdämpande eller sövande. Det är få patienter som har smärtor som inte går att lindra i slutet. Dessa få söves ner när de vill det.
    Som jag skrivit tidigare skall du se "Himlen kan vänta" om du vill få en hum om hur det är att bli svårt cancersjuk.
  • M2003
    Movie Freak skrev 2010-05-26 11:35:55 följande:
    vem har sagt att det är cut and dry eller enkelt. men att droga någon till icke levande, eller inte ens göra det syftet är ta bort smärtan eller lidandet det är ok eftersom åtminstonde dör de inte. Du vet döden är inte särskilt skrämmande för många människor utan för många är döden en befrielse. Är du rädd för att dö? för om du är det så förstår jag att du är emot aktiv dödshjälp.
    Ingen skall drogas till oigenkännlighet och är personen inte som den var är det istället sjukdomen som har satt sina spår. Rädd för döden är det många som är och inte är det väl så konstigt eftersom ingen har kommit från döden för att kunna berätta hur det var!. Det konstiga är att man kastar sig in i diskussionen och tror att "det aldrig händer mig! - det är alltid någon annan det händer!" Det mest ironiska med allt är väl att vi alla som skriver här är döende .....
    Rättvist och enkelt, en del i morgon andra idag!
  • Matillin
    Semper Idem skrev 2010-05-26 10:03:29 följande:
    85% , enl denna tråden här på FL är för. Antar att om man är för är man också villig att hjälpa till själv. Annars håller jag med dig att det är lite dubbelmoral.
    Givetvis skulle jag göra det om jag arbetade som läkare och hade befogenheter att hjälpa någon som led att dö.
  • Matillin
    M2003 skrev 2010-05-26 18:22:51 följande:
    Det märks att du inte har erfarenhet av människor med svår sjukdom. Du utgår från dig själv helt och hållet, hur du tror att en svårt sjuk människa tänker och känner, vilket blir fel! Du vet inte heller hur mediciner fungerar eller vilken hjälp som finns till buds.För mig är det viktigt att personer som har fått en tråkig och livshotande diagnos kan känna sig trygg inom sjukvården. Att de kan känna att de kan lita på att de får och kan efterfråga den bästa behandlingen för dem. De skall inte behöva vara rädda för att någon har baktankar med vården, för hur som helst skulle det bli väldigt mycket billigare för skattebetalarna om man lät bli att ge obotbart cancersjuka dyra mediciner och istället gav dem en giftspruta med förevändningen att det är väl skönt att slippa "det här lidandet du har framför dig!"Det hade också blivit svårt för de sjukaste att stå emot och orka och kunna kräva de dyra behandlingarna och vissa hade kanske tillochmed känt sig tvingade att välja döden framför livet, därför att de inte "vågar" vara till besvär, inte vill kosta staten och landstingen en massa pengar om aktiv dödshjälp skulle införas.Detta är reella faror som har kommit upp när man har pratat om aktiv dödshjälp.Majoriteten av vårdpersonal vill inte att Sverige skall införa aktiv dödshjälp. Absoluta majoriteten av Sveriges läkare är emot aktiv dödshjälp. Majoriteten av läkare i Sverige är för passiv dödshjälp. Mediciner som ges i livets slutskede är bara på olika sätt lindrande och ångestdämpande eller sövande. Det är få patienter som har smärtor som inte går att lindra i slutet. Dessa få söves ner när de vill det.Som jag skrivit tidigare skall du se "Himlen kan vänta" om du vill få en hum om hur det är att bli svårt cancersjuk.
    Personligen tycker jag nog inte att obotligt cancersjuka tillhör den grupp människor som ska erbjudas dödshjälp.
    Dom har sällan lång tid kvar att leva ändå och kan få mycket mediciner för att lindra den sista tiden om det är så att dom lider av smärta.
    När jag tänker dödshjälp tänker jag på tjejen som varit på tv tidigare som inte har ett värdigt liv och kanske har 20 år framför sig av lidande där man ligger förlamad.
    Eller på dom äldre på vissa boende som både är döva och blinda och som bara går och inväntar döden som kanske kommer inträffa om flera år.
    Men där tycker jag kanske att man själv i så fall ska kunna få tillåtelse av flera läkare som godkänner att man får utskrivet medicin som man själv sen får ta.
  • lennartsdotter
    Matillin skrev 2010-05-26 18:37:28 följande:
    Personligen tycker jag nog inte att obotligt cancersjuka tillhör den grupp människor som ska erbjudas dödshjälp.Dom har sällan lång tid kvar att leva ändå och kan få mycket mediciner för att lindra den sista tiden om det är så att dom lider av smärta.När jag tänker dödshjälp tänker jag på tjejen som varit på tv tidigare som inte har ett värdigt liv och kanske har 20 år framför sig av lidande där man ligger förlamad.Eller på dom äldre på vissa boende som både är döva och blinda och som bara går och inväntar döden som kanske kommer inträffa om flera år.Men där tycker jag kanske att man själv i så fall ska kunna få tillåtelse av flera läkare som godkänner att man får utskrivet medicin som man själv sen får ta.
    Men den unga kvinnan (som jag glömt namnet på) som skrev till Socialstyrelsen och bad om hjälp skulle inte varit föremål för aktiv dödshjälp ens om det hade varit ett alternativ. Hon ville avsluta sin behandling och det har hon rätt till. Behandlingen avslutades också och hon fick god vård i livets slutskede.

Du talar om aktiv dödshjälp till människor som har döden långt framför sig, men att de som har döden nära inte skulle ha samma behov... ironiskt nog så är det främst de som har döden nära som (i de länder där aktiv dödshjälp och/eller assisterat självmord är tillåtet) främst är föremål för aktiv dödshjälp. I vissa länder måste läkare intyga att det faktiskt patienten ändå kommer avlida inom 6 månader för att det ska vara tillåtet att aktivt hjälpa patienten att dö.
  • M2003
    Matillin skrev 2010-05-26 18:37:28 följande:
    Personligen tycker jag nog inte att obotligt cancersjuka tillhör den grupp människor som ska erbjudas dödshjälp. Dom har sällan lång tid kvar att leva ändå och kan få mycket mediciner för att lindra den sista tiden om det är så att dom lider av smärta. När jag tänker dödshjälp tänker jag på tjejen som varit på tv tidigare som inte har ett värdigt liv och kanske har 20 år framför sig av lidande där man ligger förlamad. Eller på dom äldre på vissa boende som både är döva och blinda och som bara går och inväntar döden som kanske kommer inträffa om flera år. Men där tycker jag kanske att man själv i så fall ska kunna få tillåtelse av flera läkare som godkänner att man får utskrivet medicin som man själv sen får ta.
    Man lever inte så länge om man ligger förlamad utan en massa mediciner. Blodproppar bildas, man kanske inte kan äta själv eller dricka och då krävs vätska och mat i sond eller till blodåder. Man kanske inte kan andas själv, utan gör det via en respirator. Slem blir kvar i lungorna och man får lunginflammationer på lunginflammationer. Utan vård dör man ganska snabbt! Att begära absolut avbruten vård, dvs inte få tillförsel av vätskor, näring, mediciner eller respiratorvård, har ju socialstyrelsen sagt att det är helt OK, därav filmen. Det var ett värdigt och bra slut.

När det kommer till äldre kompliceras det av att de ofta är dementa och har svårt att tala för sig. Det blir ju då andra som måste ta beslutet och det vore ju väldigt oetiskt!
  • Movie Freak
    lennartsdotter skrev 2010-05-26 16:40:58 följande:
    Det går inte att garantera med 100% att de som ber om aktiv dödshjälp faktiskt verkligen vill dö. Hur har du tänkt garantera det? Hur lätt är det att ångra sig när du har genomgått nästan hela processen och du har förberett din omgivning på att du ska dö? Hur lätt är det då att säga "nä, förresten... vi skiter i det här"? Hur garanterar du att inte människors önskan att dö kommer ur en föreställning att de belastar samhället och sina nära och kära?1. Jag säger inte att människor inte ska få välja, jag säger att läkarna inte ska vara de som ska ta livet av människor. Vill man dö får man lösa den biten själv.2. Jag säger inte att önskan att dö är fel, jag säger att det är fel att vänta sig att någon annan ska döda dig.3. Jag vet att det finns tillstånd det ännu inte finns tillräcklig smärtlindring för, men påstår du att de människor som lider av sådana tillstånd skulle lida om de blir försänkta i koma? Du vet inte vilka läkemedel morgondagen har att erbjuda. Om vi ger upp och börjar avliva människor med vissa former av svårbehandlade smärttillstånd lär forskningen på just smärtbehandling av de tillstånden avstanna.
    Det finns inga garantier för något. Det finns inga garantier att cellgiftsbehandling inte tar dö på dig eller att det gör dig annat en sjukar men vi använder det ändå som behandling.

Vi har inga garantier att vi inte blir påkörda av en buss när vi lämnar huset en dag.

Men det är rätt skrattretande hur du sitter o tror att du kan o vet bättre vad andra vill o inte vill o att du är den ända människan som tar beslut svåra beslut på ett sk. klokt sätt.

Du sitter o hånar folk rak upp i ansiket med kommentarer som "hur lätt är det inte att ångra sig när nästan hela processen är genomförd"

1. undrar jag vad får du för dig att folk gör det, tror du att en person som är berättigad aktiv dödshjälp tog det beslutet lätt vindigt elelr som första alternativ eller efter 1 dag med sjukdomen.

människan är en fighter o jag kan garantera dig att de absolut flesta människor fightas in i det sista för att övervinna sina sjukdomar, dödliga situationer, terrorism o gud vet allt. O även i döden "fightas" man in i det sista att få dö med värdig het o inte med en lång o plågsam död.

2. även om man ångrar sig vad är det som är kört menar du? om det sista läkaren frågar dig innan man sövs ner som hon på tv4 programmet o man stänger av en respirator elelr man tar ett par tabletter eller vad det nu kan vara du tror på fullaste allvar att man ångrar sig mellan att läkaren fråga om man ångrat sig o 1 min senare när man ligger nersövd eller tagit ett visst antal tabletter? du tror att folk är dumma i huvdet eller självplågare att de sitter o ber om att få dö fast en att de inte vill?

människor som vill dö är så länge de inte är psykiskt störda eller sjuka nog rätt så fast beslutna om att de faktiskt vill dö om de säger att så är fallet.
  • lennartsdotter
    Movie Freak skrev 2010-05-26 19:17:12 följande:
    Det finns inga garantier för något. Det finns inga garantier att cellgiftsbehandling inte tar dö på dig eller att det gör dig annat en sjukar men vi använder det ändå som behandling.Vi har inga garantier att vi inte blir påkörda av en buss när vi lämnar huset en dag.Men det är rätt skrattretande hur du sitter o tror att du kan o vet bättre vad andra vill o inte vill o att du är den ända människan som tar beslut svåra beslut på ett sk. klokt sätt.Du sitter o hånar folk rak upp i ansiket med kommentarer som "hur lätt är det inte att ångra sig när nästan hela processen är genomförd"1. undrar jag vad får du för dig att folk gör det, tror du att en person som är berättigad aktiv dödshjälp tog det beslutet lätt vindigt elelr som första alternativ eller efter 1 dag med sjukdomen.människan är en fighter o jag kan garantera dig att de absolut flesta människor fightas in i det sista för att övervinna sina sjukdomar, dödliga situationer, terrorism o gud vet allt. O även i döden "fightas" man in i det sista att få dö med värdig het o inte med en lång o plågsam död.2. även om man ångrar sig vad är det som är kört menar du? om det sista läkaren frågar dig innan man sövs ner som hon på tv4 programmet o man stänger av en respirator elelr man tar ett par tabletter eller vad det nu kan vara du tror på fullaste allvar att man ångrar sig mellan att läkaren fråga om man ångrat sig o 1 min senare när man ligger nersövd eller tagit ett visst antal tabletter? du tror att folk är dumma i huvdet eller självplågare att de sitter o ber om att få dö fast en att de inte vill?människor som vill dö är så länge de inte är psykiskt störda eller sjuka nog rätt så fast beslutna om att de faktiskt vill dö om de säger att så är fallet.
    Ska man göra det lagligt att aktivt döda människor är det rimligt att kräva garantier för att inga misstag begås. Det finns inte utrymme för misstag på det här området.

Man ska aldrig säga aldrig, jag tar inte för omöjligt att människor ändrar åsikt med tiden. Det finns gott om människor som vittnar om att de haft en stark vilja att dö, de har tom. försökt men inte lyckats och de har kommit tillbaks till ett liv de funnit vilja att leva igen.

Jag tror absolut att det är en verklig risk att människor känner sig som en börda för sin omgivning och därför skulle överväga att välja döden före behandling.
  • Semper Idem
    lennartsdotter skrev 2010-05-26 20:03:31 följande:
    Det finns inte utrymme för misstag på det här området.
    Hur vet man om ett misstag begåtts på det här området?
  • Movie Freak
    M2003 skrev 2010-05-26 18:22:51 följande:
    Det märks att du inte har erfarenhet av människor med svår sjukdom. Du utgår från dig själv helt och hållet, hur du tror att en svårt sjuk människa tänker och känner, vilket blir fel! Du vet inte heller hur mediciner fungerar eller vilken hjälp som finns till buds.För mig är det viktigt att personer som har fått en tråkig och livshotande diagnos kan känna sig trygg inom sjukvården. Att de kan känna att de kan lita på att de får och kan efterfråga den bästa behandlingen för dem. De skall inte behöva vara rädda för att någon har baktankar med vården, för hur som helst skulle det bli väldigt mycket billigare för skattebetalarna om man lät bli att ge obotbart cancersjuka dyra mediciner och istället gav dem en giftspruta med förevändningen att det är väl skönt att slippa "det här lidandet du har framför dig!"Det hade också blivit svårt för de sjukaste att stå emot och orka och kunna kräva de dyra behandlingarna och vissa hade kanske tillochmed känt sig tvingade att välja döden framför livet, därför att de inte "vågar" vara till besvär, inte vill kosta staten och landstingen en massa pengar om aktiv dödshjälp skulle införas.Detta är reella faror som har kommit upp när man har pratat om aktiv dödshjälp.Majoriteten av vårdpersonal vill inte att Sverige skall införa aktiv dödshjälp. Absoluta majoriteten av Sveriges läkare är emot aktiv dödshjälp. Majoriteten av läkare i Sverige är för passiv dödshjälp. Mediciner som ges i livets slutskede är bara på olika sätt lindrande och ångestdämpande eller sövande. Det är få patienter som har smärtor som inte går att lindra i slutet. Dessa få söves ner när de vill det.Som jag skrivit tidigare skall du se "Himlen kan vänta" om du vill få en hum om hur det är att bli svårt cancersjuk.
    *Gapskrattar*

Min mamma har haft cancer, min farmor hade kol o min farfar dog i lungcancer så kom inte hit o tro att du vet ett piss om mig.

Trygga med vården ja precis, trygga med att deras önskemål uppfylls igen tror du att det första en patient vill ha i någon form är dödshjälp; det är ju sista stationen man kommer till o varför skulle någon i vården ha några baktankar mot sina patienter oavsett vad krav på behandling är? vad får du det ifrån? patienten skall få all den vård eller icke vård han eller hon kräver.

Om man kommer till punkten där allt man kan göra är att lindra o man inte längre kan lindra o någon vill dö en värdig död istället för att tyna bort eller ligga o våndas i smärtor skall det vara upp till vården att ge den värdiga döden.

du säger: "som jag skrev tidigare skall du se "himlen kan vänta" om du vill få en hum om hur det är att bli svårt cancersjuk" tillåt mig le o spy samtidigt åt den kommentaren. Kom tillbaka min vän när du sett din mamma spy galla o dra loss hår i från skallen som lossnar pga cellgifterna! kom då hit o tjöta om att få hum om cancer o någon dum jävla film!
  • lennartsdotter
    Semper Idem skrev 2010-05-26 20:11:57 följande:
    Hur vet man om ett misstag begåtts på det här området?
    Ja, precis. De döda kan ju inte tala (jag tror inte att det iaf).
  • M2003
    Movie Freak skrev 2010-05-26 21:15:29 följande:
    *Gapskrattar* Min mamma har haft cancer, min farmor hade kol o min farfar dog i lungcancer så kom inte hit o tro att du vet ett piss om mig. Trygga med vården ja precis, trygga med att deras önskemål uppfylls igen tror du att det första en patient vill ha i någon form är dödshjälp; det är ju sista stationen man kommer till o varför skulle någon i vården ha några baktankar mot sina patienter oavsett vad krav på behandling är? vad får du det ifrån? patienten skall få all den vård eller icke vård han eller hon kräver. Om man kommer till punkten där allt man kan göra är att lindra o man inte längre kan lindra o någon vill dö en värdig död istället för att tyna bort eller ligga o våndas i smärtor skall det vara upp till vården att ge den värdiga döden. du säger: "som jag skrev tidigare skall du se "himlen kan vänta" om du vill få en hum om hur det är att bli svårt cancersjuk" tillåt mig le o spy samtidigt åt den kommentaren. Kom tillbaka min vän när du sett din mamma spy galla o dra loss hår i från skallen som lossnar pga cellgifterna! kom då hit o tjöta om att få hum om cancer o någon dum jävla film!
    Sorgligt att du blivit så traumatiserad och uppgiven av det du fått uppleva. Hoppas du kan bearbeta din dödsångest. 
  • Movie Freak
    M2003 skrev 2010-05-27 18:52:42 följande:
    Sorgligt att du blivit så traumatiserad och uppgiven av det du fått uppleva. Hoppas du kan bearbeta din dödsångest. 
    har ingen som helst dödsångest faktiskt, döden skrämmer mig inte det minsta.

men man kan ju hoppas att du genom åren lär dig lite jävla takt.
Svar på tråden Aktiv dödshjälp i sverige