Svärmors HUND ett hot!
Jag vet inte hur jag ska göra! Det här är ett så himla känsligt ämne i vår familj nu, vi har redan haft ett bråk om detta som slutade med att min svåger (barnlös..och hundlös) skriker att hundar är bättre än människor...och att hundar mördar inte varandra..
Svärmor är världens bästa på alla sätt utom när det kommer till hennes hund (en mellanstor pumi- skällig vallhund). Vi skiljer oss helt på vår syn på hundar. Jag tycker att en hund är ett djur och har haft stora hundar på landet. Hon är ensamstående och "daltar" rätt mkt med den och ser den som en ersättare för både barn och man. Det är "synd" om den om den lämnas i ett annat rum, och "han skulle aaaaldrig skada ngn, han är ju så snäll så".
Grejen är att den är RÄDD för min 1:åring och drar sig undan, men den dagen han blir inträngd i ett hörn vet jag inte säkert om han kommer hugga till. Min erfarenhet är att rädda hundar också är de som har mest risk att bitas. MIn dotter älskar ju hundar o kryper efter honom hela tiden, det är inte så lätt att säga till en 1åring att "DENNA hunden kan du klappa men DENNA är farlig".
Jag tycker själv att svärmor borde ta upp hunden på övervåningen när vi kommer på besök eller ha munkorg när vi är där så slipper man vara på helspänn hela tiden. Då kan hunden iaf röra sig fritt.
Dessutom är jag ofantligt trött på att hon drar med hunden överallt, varför inte lämna den hemma i 2 timmar?? Hon måste väl inse att inte alla älskar hennes hund som hon gör??!! Det är inte OK att han äter grisöron på vår matta där vår dotter sen kryper, eller att hunden skäller på mina gäster på 1årskalaset och sen dessutom MORRAR åt mina vänners småbarn!
Det finns 5%risk att hunden biter min dotter en vacker dag o den risken vill jag inte ta! Då är det för sent.
Nu ska vi hyra stuga ihop i sommar och självklart drar ju svärmor med hunden. Men ska jag vara nervös hela semestern och på min vakt konstant? Och snart kommer ett litet syskon till vår dotter, känns som vi verkligen måste prata om det nu.
Jag skulle vilja att min man tar diskussionen och säger att antingen får hunden vara hemma, eller får han ha munkorg/tas upp på övervåningen när vi kommer på besök. Alternativet är att vi inte ses.
Vad skulle ni göra?? Känns fel om jag ska ta det samtalet själv- som om jag är "bitchen"- är rätt besviken att min man inte pratat med mamman än.