• kg8

Bebis i vecka 31- 32? Snälla hjälp! (Långt)

Hej.
    Jag undrar om det finns någon därute som kan svara på lite frågor och funderingar som jag har?
    När jag var i vecka 28+0 så blev jag inlagd på förlossningen då bebisen var på väg. Jag hade då öppnat mig litegrann och bricanyl-sprutan jag fick gjorde ingen nytta. Jag blev inlagd med dropp (något som var som bricanyl fast annorlunda) jag fick order om sängläge och sen fick jag två kortison-sprutor med ca 20 timmars mellanrum. Jag var inlagd på det viset i fyra dygn, fick bara stiga upp för att gå på toaletten. Dagen då dom skrev ut mig så såg allt bättre ut, förvärkarna hade inte gått tillbaka helt men tappen hade börjat återbildas.

Hem o vila sa min läkare, på återbesöket två veckor senare så var tappen förkortad och min läkare tyckte att jag skulle försöka vara sängliggandes så mycket det går. Tyvärr är det ju lite svårt då jag har en två-åring också, men jag försöker vila så mycket jag bara kan.

Fram tills för ett tag sen har jag vart ganska övertygad om att bebisen inte kommer komma förräns det är dags om 9 veckor men för tre dagar sedan så började förvärkarna bli starkare och starkare, och dom kommer ofta... Dom gör inte ont på ett förlossningssätt, men det spänner och gör ont på ett annat sätt så nu börjar jag faktiskt bli orolig.

Är det någon som kan berätta lite om att få bebis så tidigt? På sjukhuset så pratade personalen från Neo med mig men jag tyckte att jag mest fick information om deras avdelning, inte så mycket om vad som kan hända med bebisen.
    Jag inser ju att det är väldigt olika, men om någon har erfarenhet så skulle jag vara tacksam.
    På sjukhuset, i vecka 28+3 så gjordes ett tillväxtultraljud och då vägde den lill* 1200g  och det skulle tydligen vara helt normalt. sen har jag ju som sagt fått två kortison-sprutor.
    Läkarna säger även till mig gång på gång att dom inte kommer stoppa det om det drar igång nu, så jag behöver inte söka om jag inte får så ont att jag har svårt att vara hemma och behöver smärtlindring.

Hoppas att någon orkade läsa...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-25 20:37
    Kan tillägga att jag är i vecka 30+5 idag, missade visst det i mitt inlägg

• Svar på tråden Bebis i vecka 31- 32? Snälla hjälp! (Långt)
  • kg8

Tack allihopa för att ni delat med er, känns så skönt att det går bra såpass ofta.

• blondie2

min dotter föddes i v 32 i urakut snitt pga svår havandeskapsförgiftning. Hon vägde 1600g 42lång. Behövde  respirator vård 2veckor för hennes outvecklade lungor ställde till det. Men hon hade livsviljan o är i dag stora tjejen. Hon e  frisk o pigg men har en cp skada. Är ju bra om de stannar kvar så länge som möjligt. Men hade jag varit du hade jag åkt in om du har ont"värkar" o ber  de göra ett ul . Lycka till!!

• kg8

Saken är att dom har sagt att det inte är någon ide att jag åker in om det inte är förlossning på gång, och jag har ju inte ont på föda barn sättet

• Minsten

Blondie2:
    min son ble födt i v31+5!
    När uppdagade ni at eran dotter hadde fått en cp skada?

• SaJo81

Jag åkte in vecka 29+3 för tidig vattenavgång, hann få bricanyl och kortison och hela baletten men 5dagar senare v30+1 fick jag en infektion i fostervattnet och kraftig feber vilket betydde akut kejsarsnitt.
    kl 03.07 kom båda våra pojkar, tv 1 1580gr o 42cm och tv2 1280gr o 39cm
    Vi var aldrig så jätte oroliga (lite oroliga såklart) för läkarna sa att efter vecka 30 och över 1kg ska det vara ganska "lätt" att få ordning på allt.
    Våra grabbar låg i 1 respektive 3timmar i CPAP sen andades dom helt själva och behövde bara vattensängen för att hålla värmen, sondmatades gjorde dom i ca 6veckor eftersom sugreflexen inte kommit igång, efter 4veckor på Neonatal fick vi åka hem med hemsjukvård i 3veckor till, sen blev dom "trådlösa" som vi sa, inget apnélarm på magen, inga sonder ingenting.
    Nu är pojkarna snart 9månader och växer så det knakar....utvecklingsvis ligger dom precis i linje med vad dom ska göra i korrigerad ålder (dom är 6,5månader korrigerad ålder)

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • Amy1983

Har inga prematura barn själv men bästa kompisens son föddes i v. 32-33. Han var då 41cm och vägde 1630g. han plockades ut med snitt för de trodde att det var fel på flödet i navelsträngen. Nu hade läkarna tydligen fel så han hade kunnat få ligga kvar men det hör inte hit.
    De hamnade på neo. Han hade inga problem att andas själv, behövde ingen kuvös utan enda hjälpen han behövde var sondmatning eftersom han inte kunde amma själv.
    De fick ligga på neo i 5v. sen fick de komma hem. Idag är han en väldigt pigg, glad och social pojke som det inte märks alls på att han är för tidigt utplockad. Han fyller 7år om en vecka.

• angelmum

Min lilla tjej föddes med akut kejsarsnitt i vecka 31+3 på grund av för tidig vattenavgång. Hon vägde 1790g.. Hon andades själv från första stund och kunde till och med amma 2 dagar efter vilket för läkarna va helt otroligt dom hade aldrig varit med om att en sån liten hade kunnat ammas. Behövde bara ligga på neo i 3 veckor på en vattenbädd för att hon inte kunde reglera värmen själv. Idag är hon ca, 5 månader och väger strax över 6 kilo. 

• blondie2

Minsten - Vi fick reda på det för ca 3 mån hon är nu 1 år. Hur är det med  din lille? några kompilkationer?

• i n k a n

Hej kh1, hur går det för dej?
    Vår äldsta föddes i v 30+5 efter vattenavgång i v 23+6. Han vägde 1820 gram och var 42 cm lång, spenderade 6 veckor på neo utan några komplikationer.

Nu är han 13½ och längst i klassen. Det har verkligen gått bra, även i skolan! Jag hoppas att det kan ge dig hopp, men jag vet att oron egentligen aldrig riktigt lägger sej helt, den bara ändras med tiden.

Håller tummarna för dej, berätta gärna hur det går!

/Inkan i Jönköping

• kg8

Hej!

Jo det går väl bra antar ja... Nu är jag i vecka 32+0 och det är som vanligt, mycket sammandragningar Men jag börjar känna mig lite mindre orolig.

Vad skönt att det gick så bra för din pojk. Och det var ändå ganska många år sedan

Det ger mig hopp Tack

• Jojo74

Min lilla föddes i v. 29+2. Fullt utvecklade lungor och inga problem förutom lite gulsot som botades lätt med några timmars solning.

Tror inte du behöver oroa dig nu när du gått så långt.

Lycka till:)

Svar på tråden Bebis i vecka 31- 32? Snälla hjälp! (Långt)