• Kryssarinnan

    Va??? Nu kommer allt bajs i blöjan!

    Sonen hade en lång period från två veckors ålder då han bajsade i blöjan ca en gång varannan vecka, han bajsar flera gånger per dag. Det funkade alltså jättebra med EC när det gäller bajs, och även när det gällde kiss även om det ofta kom i blöjan eftersom han kissade så himla ofta.

    Sedan blev han magsjuk kring 4-5 månaders ålder; började kräkas ett dygn och bajsade sedan ca 10 ggr/dag i flera dagar. Jag förstod att det var okontrollerbart för det hamnade alltid i blöjan med ett brak. Stackaren... När detta till slut avtog jobbade vi hårdare med tajming och han började bajsa i handfatet igen.

    Nu har han börjat äta mat sedan ca en månad tillbaka och det har påverkat hans mage (ammar dock fortf). Han är pruttig och bajset är tjockare, i början hade han magknip. Och allt bajs hamnar i blöjan, ett par ggr per dag! Han gnäller inte förrän efter att det kommit ut. Tar vi honom till handfatet när vi tajmat till att det borde vara på gång så kommer ingenting, men däremot i blöjan en kort stund därefter. Han kan till och med bli väldigt arg vid potta/handfatet ibland. Att hålla och kissa över en balja funkar fortfarande bra.

    Han genomgår ju samtidigt en väldig utvckling nu kring 6,5 månad och börjar lära sig att åla på golvet. Han har också raskt blivit mycket mammigare och gjort andra utvecklingssteg. Han är mycket piggare och har svårare att komma till ro. Så kanske glömmer han att signalera eller känner sig osäker på något sätt nu när han "vant sig" vid att bajsa i blöjan efter diverse magproblem som tvingat fram det.

    Någon som har liknande erfarenheter och tips?

  • Svar på tråden Va??? Nu kommer allt bajs i blöjan!
  • Pipan09

    Känner igen detta precis! Vår dotter har varit precis som din son. Bajsat i blöja ca 2 gånger i månaden men kissat i både blöja och potta och nu är det bajsblöjor flera gånger per dag. Hon är lite äldre, 9,5 månader. Jag upplever också att det mycket som händer i hennes liv just nu, lär sig stå upp och gå med stöd, försöker prata lite mm. Jag tror att det är en fas som är just nu och att hon sedan kommer att återgå till att bajsa mer på pottan och mindre i blöjan. (hoppas jag iaf). Har nog inga tips, jag tänker att man får följa med helt enkelt. Eftersom hon fortf bajsar i pottan nästan lika mycket som i blöjan så kan hon ju fortfarande tekniken och det är det viktiga för mig.

  • Kryssarinnan

    När jag tänker efter så kommer bajset oftast i samband med måltid, så har det i stort sett alltid varit. Fast för ammade han ju bara och nu består måltiderna av att han sitter med vid bordet och smakar nya spännande saker. Självklart är det ett stort steg för honom.

    Och idag bajsade han faktiskt i handfatet för första gången på länge: hemma hos min mamma. Då hade han börjat strula vid amningen (tidigare ett tecken på nödighet). Tydligen funkade det idag!

    Pipan09: Skönt att höra att man inte är ensam, och steg tillbaka är ju vanligt, men jag var inte beredd på en sådan här totalt omvänd situation. Andra som också upplevt liknande?

  • Asia1

    så va det med min stora när hon va liten. dert va bara att backa och ta en paus ett tag.

  • MER82

    Min kille har varit så i perioder när det hänt mycket annat. Bara att vänta ut. Erbjuda toa eller potta med jämna mellanrum. Som längst vägrade han toaletten i en hel månad och det var i samband med att han lärde sig gå.. Men nu funkar det igen!!

  • Senap

    Ja, vid stora utvecklingssteg som kryp/gå/tal så har vi haft bakslag. Oftast har barnet inte tid att gå på toa då.
    Vi har tagit det lugnt och erbjudit toa så gott vi kunnat läsa. När de ärt sig det som de förutsatt sig har även pottningen börjat fungera igen.


    My sugar is raw
Svar på tråden Va??? Nu kommer allt bajs i blöjan!