Krickita skrev 2010-06-03 13:32:01 följande:
Vi vill helst ha syskon från samma land (etiopien) annars andra afrikanska länder

Vi har ett favorithäng nere i vår lekpark "african corner". Skitfånigt, men det är ju hudfärg som gjort att vi lärt känna varandra.
Måste berätta den historien; När plutten var liten och ganska nyanländ (bara 7 mån gammal) så var vi inne på apoteket. Där satt en svart tjej med en exakt lika stor/gammal bebis, och vi blev naturligtvis vansinnigt nyfikna på varandra
Det visade sig att hon var Somali, men bott i Sverige typ hela sitt liv. Hon var superpostiv till vår adoption "kul att folk vill adoptera från afrika, trodde det bara var asiatiska barn som kom hit". Sen har vi fortsatt att hänga då och då, plutten och hennes dotter är exakt lika gamla och leker så himla fint ihop. Inte för att hudfärgen har nån betydelse, men det är skönt att plutten har en liten svart kompis

Men rätt vad det är blir han medveten om sånt!
Så, nu är "att ha ett afrikanskt barn" en tydlig del av vår identitet, det är liksom vi. Och vi väcker viss uppmärksamhet bland de afrikanska familjerna, dom är ofta supernyfikna, studsar verkligen till när dom får syn på plutten.
Det är riktigt många somaliska/eritrianska familjer där vi bor. Tyvärr märks det inte i mataffären
Så kan det vara!
Roligt att läsa Krickita

Vi träffar oxå väldigt ofta människor med afrikanskt ursprung som är väldigt positiva och glada för att vi har ett barn som är född i Afrika. Visst blir det helt klart en del av ens identitet, en helt ny identitet. Men det tycker jag gäller oss och inte vår son, att tillskriva honom någon form av afrikansk identitet tycker jag är galet. Han har inga minnen och det som ev kan komma att tillskrivas hans första år i Nigeria kommer kanske att komma fram när han växer upp. Nej, det handlar inte om att förneka hans ursprung men jag har träffat adoptivbarn som är väldigt förvirrade identitetsmässigt pga att man tryckt på för mycket om det land de är födda i. I vår familj är vi helt övertygade om att vår son först och främst ska skapa sin identitet hos oss. Hoppas ni får möjlighet att adoptera från Etiopien igen.