• 08Mars

Barnvisa/lek om hund och med ett ben

Efterlyser en lek där barnen sitter i en ring. En har ett hundben bakom ryggen. Ett annat barn kryper i ringen och stannar och skäller framför den hon/han tror har benet?!
    Någon som kan den?

• Svar på tråden Barnvisa/lek om hund och med ett ben
  • Bluemint

Eller missförstod jag dig nu kanske? Du kan leken och efterlyser en sång bara? Ja ja {#lang_emotions_laughing}

• The Bumblebee

Jag googlade innan jag började skriva ner leken själv. {#lang_emotions_tongue_out} Hittade då en bra sida med mycket matnyttigt i lekväg, däribland "Hunden och benet": www.sagokistan.se/sanglekar.htm

Hunden och benet

Man kan säga en ramsa eller sjunga en sång till leken:
    Alla händer bakom ryggen, nu får hunden vakna!
    Eller:
    Vem har tagit hundens ben, hundens ben, hundens ben?
    Vem har tagit hundens ben, du eller jag?
    Mel. från Bro, bro breja

En hund väljs ut och får ligga och sova i ringen. Lekledaren gömmer ett "ben" bakom någons rygg, smyger sen tillbaka till sin plats i ringen varefter alla sätter sina händer bakom ryggen.
    - Ramsa eller sång.
    Nu ska hunden leta efter benet genom att skälla på barnen som visar fram sina händer. Den som har benet ger det till hunden och blir hund i nästa omgång.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥Elmer♥Lovis♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • The Bumblebee

Nåja, nu finns den att läsa för er direkt i tråden...även om jag var lite sen.

(¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥Elmer♥Lovis♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • 08Mars

Tack snälla!!!!! Nu ska det lekas!

Svar på tråden Barnvisa/lek om hund och med ett ben