• Fiyali

Fått fel bebis!

Det har gått 8 veckor när socialstyrelsen kallar dig till möte. Du/Ni har fått fel bebis med er hem! Vad tror du att du hade gjort?

...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-26 22:47
    Bytt bebis = Lämnar ditt icke biologiska barn till dess föräldrar och byter till dig ditt biologiska barn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-27 12:40
    Jag kan ju inte ändra omröstningen, men ni som svarat att ni hade bytt, hade ni bytt även vid 2 års ålder, eller tio års ålder!? Nu vill jag höra :)
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fått fel bebis!
  • Milkina cerka
    Jag hade bytt bebis - Aldrig i livet att jag hade utsatt mitt barn för att växa upp med människor utan biologiska band, med en ständig undran över hur det kunde ha varit.
    Aldrig att jag skulle utsätta mitt eget barn för en sorg liknande den jag själv fått leva med under större delen av mitt liv!
    (¯`°?.¸ ♥Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka och mor ♥¸.?°´¯)
  • Fiyali
    Milkina cerka skrev 2010-05-28 11:09:42 följande:
    Jag hade bytt bebis - Aldrig i livet att jag hade utsatt mitt barn för att växa upp med människor utan biologiska band, med en ständig undran över hur det kunde ha varit. Aldrig att jag skulle utsätta mitt eget barn för en sorg liknande den jag själv fått leva med under större delen av mitt liv!
    Jag personligen kan förstå din undran.
    Dock kan jag ofta störa mig på adopterade barns synsätt.
    De har föräldrar som gått igenom prövingar, tester och dylikt, väntat i åratal på att få just "dig". De brydde sig inte om blodsbanden, de ville ha just dig att älska och de kämpade för det.
    Kan inte förstå hur man inte istället för att fokusera på att man hade bioföräldrar som kanske inte hade möjlighet att behålla en, fokuserar på att ens föräldrar, de som älskar vårdar och hulldar en, gör allt för en.
    Det finns människor där ute som inte planerar sina barn och egentligen inte vill ha de, men olyckan är framme(sen finns det såna som jag som blir gravid oplanerat och blir överlycklig också så klart), som mest ser de som ett bihang, och sen finns det föräldrar som går genom eld och vatten för att få barn.
    ...ibland räcker det inte med att man gör sitt bästa, ibland måste man göra det som krävs...
  • Moonis

Jag skulle troligen byta för samtidigt har jag ju fått kontakt redan när h*n låg i magen.

• Milkina cerka
    Fiyali skrev 2010-05-28 11:14:56 följande:
    Jag personligen kan förstå din undran.Dock kan jag ofta störa mig på adopterade barns synsätt. De har föräldrar som gått igenom prövingar, tester och dylikt, väntat i åratal på att få just "dig". De brydde sig inte om blodsbanden, de ville ha just dig att älska och de kämpade för det. Kan inte förstå hur man inte istället för att fokusera på att man hade bioföräldrar som kanske inte hade möjlighet att behålla en, fokuserar på att ens föräldrar, de som älskar vårdar och hulldar en, gör allt för en. Det finns människor där ute som inte planerar sina barn och egentligen inte vill ha de, men olyckan är framme(sen finns det såna som jag som blir gravid oplanerat och blir överlycklig också så klart), som mest ser de som ett bihang, och sen finns det föräldrar som går genom eld och vatten för att få barn.
    De testerna är inte på något sätt perfekta, iaf inte i mitt fall.
    Jag blev inte hel förrän jag visste allt om mig själv o. fick kontakt med min biologiska släkt.
    Idag har jag däremot förlikat mig själv med att jag har familj o. släkt i två länder, men innan dess, då var det hemskt o. jag mådde faktiskt inte bra.
    (¯`°?.¸ ♥Kristen, konservativ, hemmamamma som älskar att vara maka och mor ♥¸.?°´¯)
  • Volatile

Bytt bebis. Bebisar är bebisar, sover mycket och äter. Det är nog svårare om man hade haft fel barn i så där 1 år, där barnens personlighet har börjat utvecklats därmed hade man lärt känna barnet på ett sätt som man inte bara kan byta bort.

Jag minns en gång för länge sen var det en verklighetsbaserad film om två som hade blivit av misstag utbytta, båda flickorna växte upp i ganska hög ålder som 10 år i tron att de var med sina biologiska föräldrar, sen blev en sjuk och det kom fram att föräldrarna inte delade hennes blodgrupp. Det kom fram om förväxlingen båda stannade kvar där de hade växt upp men det skapades helt enkelt en nära kontakt
    mellan familjerna.

• Queenie70
    Volatile skrev 2010-05-28 11:55:46 följande:
    Bytt bebis. Bebisar är bebisar, sover mycket och äter. Det är nog svårare om man hade haft fel barn i så där 1 år, där barnens personlighet har börjat utvecklats därmed hade man lärt känna barnet på ett sätt som man inte bara kan byta bort. Jag minns en gång för länge sen var det en verklighetsbaserad film om två som hade blivit av misstag utbytta, båda flickorna växte upp i ganska hög ålder som 10 år i tron att de var med sina biologiska föräldrar, sen blev en sjuk och det kom fram att föräldrarna inte delade hennes blodgrupp. Det kom fram om förväxlingen båda stannade kvar där de hade växt upp men det skapades helt enkelt en nära kontaktmellan familjerna.
    Min bebis hade i alla fall en egen personlighet rätt fort som jag lärde känna och älska. Det händer rätt mycket utvecklinsmässigt de två första månaderna som man är med om (om man e med i matchen) och som skapar starka band.
  • Lilly mama

Svår fråga. Jag kom bara att ätnka på när de höll fram Lillys id-band på BB ungefär 1 sekund efter att hon var ute (kändes det som) och frågade "Är det här du?". Jag låg där utan glasögon eller linser och var faktiskt rätt trött. Jag vet inte om jag hade sett att det var fel. Varför frågade de inte sambon? Han vet ju vem jag är... Hoppas jag i alla fall.

• Miraklet09

Jag skulle nog vilja ha tebax mitt bio barn men försökt ordna så man fick
    träffa andra barnet regelbundet oxså.

Isabelle
  • Pimpinellan

Bytt tillbaks så klart! Vi kommer om jag nånsin blir gravid och får behålla en spontangraviditet med all säkerhet bara få ett enda biologiskt barn och då vill jag ha just det barnet. Gällde det att få barn ö.h.t skulle det kvitta vilket ursprung barnet hade.

• tahira
    Queenie70 skrev 2010-05-28 10:52:27 följande:
    Fast då handlar det ju (faktiskt) om en känslomässig störning eller hur? Nåt som man behöver hjälp med. Även om det är vanligt att drabbas av sånt, och det inte innebär att man är en ond människa, så är det fortfarande inte naturligt att kunna byta bort bebisen utan att blinka. Om man inte bondat med sitt barn på ett halvår (eller 2 månader) så är det ju nåt som gått fel av olika orsaker. Som med all säkerhet även ¨påverkar bebisen på nåt vis. Jag hävdar att det inte tillhör det normala att vilja byta bort pga. några ynka gener, då det är helt irrelevant för föräldrskapet. Det fanns en tråd med samma frågeställning för några månader sedan, och då tror jag barnet i frågan var typ 2 år, och ändå var det jättemånga som skulle vilja byta. Det är nåt riktigt sjukt med det om jag får tycka. Bara tanken på att förlora mitt barn nu..*ryser*..jag skulle inte kunna leva vidare. Även om jag så fick 10 biologiska barn som kompensation. Det är ju denna unika individ som jag älskar över allt annat. Hur hans genuppsättning ser ut ger jag blanka fan i.
    Här får vi nog "agree to disagree". Jag ser det inte som en känslomässig störning att det tar lång tid att knyta an till sitt barn. Jag tror att människor är så otroligt olika, som personer och som föräldrar att det inte går att sätt en gräns på när man "skall" ha knutit an.

Du har uppenbarligen starka känslor gällande det här, men det betyder inte att dina känslor är "rätt" eller gäller alla.

Att min ankytningstakt skulle påverka mitt barn i någon bemärkelse har jag mycket svårt att tänka mig. Möjligen om man är deprimerad eller inte har energi att visa kärlek och närhet - men inte av ens högst personliga tankar om att vissa starka känslor inte utvecklats ännu.

Idag är min son fyra år och jag hade inte kunnat byta bort honom för något i världen, naturligtvis - men det handlar ju också om det andra barnet, att det skulle finnas en pojke därute som levt i min mage, som kanske har likheter med mig som hans föräldrar inte förstår sig på, osv...
  • Sephiroth

Hade aldrig i helvetet bytt bort min son, även om han inte vart min biologiska. Jag ÄLSKAR honom, av hela mitt hjärta! Så jag hade försökt få båda. ;)

• Sephiroth
    Sephiroth skrev 2010-05-28 13:54:05 följande:
    Hade aldrig i helvetet bytt bort min son, även om han inte vart min biologiska. Jag ÄLSKAR honom, av hela mitt hjärta! Så jag hade försökt få båda. ;)
    Och hade inte det gått hade jag krävt kontakt med min biologiska men aldrig någonsin lämnat bort min lilla Loke.
Svar på tråden Fått fel bebis!