• trettioplus

Vill du att din egen begravningscermoni

Apropå nyheterna nu på morgonen där det talas om att svenskarna sviker kyrkan.
    Var skulle du vilja att begravningscermonin över dig själv skulle hållas?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du att din egen begravningscermoni
  • TyskMamma

Det enda kravet jag har, är att min kropp får vara i Sverige.Helst vill jag kremeras  så att barnen slipper hålla ordning på nån gammal grav.

• Trillian

Jag är ansvarslös och låter mina efterlevande bestämma. Vill de utan ceremonier hälla ut min aska i ett dike så är det ok för min del.

Fast det ska inte ske i kyrkan, och jag ska kremeras.

• Atamon
    kaosmaskinen skrev 2010-05-27 22:44:06 följande:
    Jag håller med dig att det ska finnas särskilda gravplatser för de som inte tillhör trossamfund, och jag tror att det finns också på några orter i Sverige.

Begravningsavgiften täcker kostnader för lokal för bisättning/visning, anvisad lokal utan religiösa symboler för begravningsceremoni, kremering, gravöppning, gravplats, kist- eller urngrav för 25 år, gravsättning, alternativt spridning/nedgrävning av aska i minneslund, samt vissa transporter. Skötsel av den enskilda graven är helt och hållet en angelägenhet för gravrättsinnehavaren och bekostas inte av begravningsavgiften. Man kan dock ingå avtal med kyrkogårdsförvaltningen om att denna sköter graven mot ersättning.
  • kaosmaskinen
    Atamon skrev 2010-05-28 13:35:57 följande:
    Jag håller med dig att det ska finnas särskilda gravplatser för de som inte tillhör trossamfund, och jag tror att det finns också på några orter i Sverige. Begravningsavgiften täcker kostnader för lokal för bisättning/visning, anvisad lokal utan religiösa symboler för begravningsceremoni, kremering, gravöppning, gravplats, kist- eller urngrav för 25 år, gravsättning, alternativt spridning/nedgrävning av aska i minneslund, samt vissa transporter. Skötsel av den enskilda graven är helt och hållet en angelägenhet för gravrättsinnehavaren och bekostas inte av begravningsavgiften. Man kan dock ingå avtal med kyrkogårdsförvaltningen om att denna sköter graven mot ersättning.
    ah, tack för utförlig svar! Du verkar ju insatt, så du kanske vet hur det ligger till med reglerna att spridas i naturen också? Jag skulle helst vilja bli dumpad i havet utanför landsstället...
  • BillyX
    Mandel skrev 2010-05-27 16:53:49 följande:
    Jag vill kremeras omgående och strös i en minneslund utan någon som helst form av minnesstund innan. Eftersom själen lämnar kroppen i dödsögonblicket finns det ingen anledning att folk ska tvingas stå och gråta och vara besvärade vid en eländig gudtjänst eller liknande. Vill de säga adjö kan de göra det rakt ut i luften där de står när de får beskedet i stället för till en tom kropp i en kista.
    Fast begravning handlar väl mest om att man kan tillsammans träffas och säga adjö, alla som personen betydde mycket för?
  • a mor
    kaosmaskinen skrev 2010-05-27 22:44:06 följande:
    Men om man nu inte ens får begravas kyrkligt som atamon skriver om man inte är med i svenska kyrkan är det ju märkligt. Eller är det bara ceremonin man då mister rätten till? 
    Tycker nog ändå att de som vill ägna sig åt kristen verksamhet får stå för det själva, religion är en privatsak. Men jag köper resonemanget om det finns gravplatser helt befriade från alla religioner, finns det? Har själv deltagit i en borgerlig begravning av en man som var hängiven ateist, men lik förbannat hamnade hans aska i en minneslund på en kyrkogård. Mycket störande om man som jag tar avstånd från allt vad religion heter.

På kyrkogårdarna begravs folk från alla typer av religioner. Vi har här skyldighet att se till att de avlidna ska få ett sista vilorum oavsett vad man tror på. Jag undrar om det inte i större städer finns till och med kyrkogårdar som har olika "avdelningar" på kyrkogården för att tillgodose alla olika typer av religioner o liknande.

jag vet med säkerhet att om du tex är muslim eller rom så får du sköta gravsättningen på det vis som anses rätt just för dom. Men begravas måste vi alla, och eftersom inte alla vill kremeras måste begravningsplatser finnas. Då det är många som väljer att jordbegravas så kan man nog inte ta hänsyn om de avlidna är ateister muslimer eller kristna. Vi har ju ändå en rätt begränsad mark som kan avsättas för gravsättningar. Man är trångbodd. Inte vill folk att varje grönyta ska bli gravplats heller, eller hur?

Vi får helt enkelt acceptera det.
  • Euforia

Förhoppningsvis blir det ingen ceremoni. Jag vill kremeras och kastas bort, det kvittar var.

• VirrigaVerna

Fick jag helt bestämma själv så skulle man ställa in min kista på en pub och sedan skulle vi ha ett riktigt hejdundrandes party.
    Jag vill inte att de ska sörja utan att de ska minnas det roliga vi gjort tillsammans.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Zhna

Jag tillhör varken kyrkan eller är någon kristen så en ceremoni för Mig behöver ej Drug oroa sig för. Naturen själv är god nog att ta hand om dom sina. Älskar alla dessa berättelser om omkomna vars kvarlevor aldrig hittats. Skönt att slippa alla Drug nekrofilerna på bårhuset. Egentligen borde man ej anmäla sina käras bortgång förrän dom har ruttnat nog men det är bara Min åsikt.

Ska det hållas någon ceremoni för Mig så vill Jag att det ska vara genomfört av en Dastur och Osti för en dachma i 1:a klass.

• Eisa

I don't give a shit. Är jag död så är jag död och jag tänker INTE dö än på 60 år för jag har massor att göra.

• Dragonfly

Jag har planerat min begravning och valt ut vilka låtar jag tycker ska spelas. Ljus begravning, avsked i kyrkan (dvs inte vid graven och ingen sammankomst efter).

Men. Det är så klart bara riktlinjer om det skulle vara så jäkligt att jag skulle dö snart (hur jag skulle vilja ha en begravning när jag är gammal vet jag inte så detta handlar bara om nutid). Främsta anledningen till att jag gjort detta är för att min familj kanske skulle bli hjälpta av det. Och för att jag har ett kontrollsbehov stort så in i döden..

• Catti41

Nu spelar det ju inte mig nån roll eftersom jag är död. Mina efterlevande får välja det de tycker känns bäst. Men jag har skrivit ner önskemål, så de slipper tänka efter och då är det en borgerlig ceremoni, gärna med tal och sång och sådant och sedan kremering. Häll ut askan på en trevlig plats. Därefter ett schysst party med mycket champagne.

Typ.

(jag skulle nog komma tillbaka och spöka om min son blev religiös och fick för sig att jag skulle jordfästas i någon form av religiös ceremoni...)

• Bedan

Det spelar ingen roll för mig. Min familj får bestämma hur de vill ha det. Begravningen är ju till för dem, inte för mig. Jag kommer ju vid tillfället att vara död och således inte bry mig så mycket.

• ragatan

Jag ska kremeras, och de 20-40 000 kronor som en normal begravning (med kista, gravsten, blommor och kaffe med dopp efteråt) kostar vill jag att mina nära och kära ska spendera på en pubkväll!
    Då går iallafall pengarna till något som genererar lite glädje och skratt.

• enny signatur

vill inte att det ska ske alls... undgår man döden då?

jag vet ungefär hur jag vill ha det, inte svenska kyrkan. kan man skriva just så? ;) En muslimsk begravning, fine, en massa olika kristna inriktningar fine. Jag vill ha en riktig begravning inte en fjompigt traditionell svensk. jag vill ha rökelser och ngåon som faktiskt säger "hejdå" på riktigt, de tär vad ja givll ha. och för allt i världen inte glömma min musik.
    jag vill inte ha en stel begravning utan en där folk är nära varandra 

• enny signatur

mig skall min inte kremera på tal om det, jag vill sakta försvinna. precis som jag hanterar resten, jag vill inte plågas ivenerligt fast en kort tid ;) 
    och nej ogärna närga 40.000 på mig heller. En kista, fine, men skippa iaf den där gravstenen. ett hemmagjort fint.. tja sak vore bättre 

• Shadilly

Jag vill begravas i kyrkan, och helst vill jag ha en begravning som liknar den här

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • vampyria2
    TyskMamma skrev 2010-05-28 10:28:50 följande:
    Det enda kravet jag har, är att min kropp får vara i Sverige.Helst vill jag kremeras  så att barnen slipper hålla ordning på nån gammal grav.
    Har alltid tänkt som dig tills min pappa dog och hade såna önskningar. Sitter här nu och är ledsen över att inte ha någon stans att gå till och det känns som om han bara har försvunit, hade gärna haft nån skylt eller nått där hans namn m.m hade stått, hade känns mer verkligt då.
    Sen är det inte så länge sedan min pappa dog så det kanske känns bättre med tiden Drömmer
Svar på tråden Vill du att din egen begravningscermoni