• Enyahund

Igångsättning pga förlossningsrädsla?

Någon som blivit igångsatt pga förlossningsrädsla?
    I vilken vecka blev ni igångsatta? Var kroppen "mogen" då eller hade ni inte öppnat er något alls?

• Svar på tråden Igångsättning pga förlossningsrädsla?
  • SF 76

Men det beror väl helt och hållet på vad rädslan är baserad på, eller hur?

Jag har blivit igångsatt med båda mina söner, första gången var jag öppen 3-4 cm när de tog hål på hinnorna och det blev en snabb intensiv vaginal förlossning. Andra gången var jag helt omogen men efter ett par omgångar gel fungerade det också, och även denna gång en vaginal förlossning.
    Nu om ca 6 veckor ska jag bli igångsatt ännu en gång, med son #3 och beroende på hur öppen eller oöppen jag är så ska vi diskutera tillvägagångsätt.

• Enyahund

Är det ovanligt att man är mogen i vecka 37+0?
    Ska till min BM idag och prata mer om detta, så får vi se vad hon säger...

• SF 76

Jag var öppen 3-4 cm med första sonen när jag kom in, i vecka 37+3. Så då var jag rejält mogen för en förstföderska.
    Med andra blev det gel två gånger på 12 timmar, innan han föddes i vecka 38+5 och då var jag helt sluten och omogen.
    Nu med tredje ska de börja känna på mig från och med vecka 36+0 för att inte riskera att jag öppnar mig och föder hemma. Är jag öppen redan i vecka 36+0 så sätter de igång förlossningen.

TS, hur gick det för dig idag?

• Enyahund

Jag ska få komma till Aurora för bedömning och beslut.
    Men barnmorskan visste inte riktigt om de skulle hinna ta emot mig innan midsommar, om inte så får jag vänta tills i slutet på augusti. Och jag har BF i slutet på september.
    Men BM tyckte att jag hade skäl nog att få en planerad igångsättning - hon visste dock inte när de tidigast sätter igång en förlossning om det inte finns medicinska orsaker bakom.
    Men en igångsätning trodde hon jag kommer få. Osäkert ara i vilken vecka men jag hoppas att jag får 37+0.

• SchumiFerrari
    Kraxa skrev 2010-06-01 21:49:53 följande:
    Jag förstår inte varför man ska få bli igångsatt pga förlossningsrädsla? Borde man inte önska ett snitt istället då?
    Beror på varför. För min del var det bättre med igångsättning eftersom att det gjorde att jag fick en bra förlossningsupplevelse. Detta var med min andre son. Ett snitt hade gjort att jag fortfarande varit förlossningsrädd.

Fick igångsättning 1 vecka innan BF. Var öppen 2 cm. Fick 2 omgångar vagitorier (prostaglandin) klarade mig med TENS som smärtlindring kombinerat med en slags dykteknik. 30 min innan sonen kom hede jag velat ha lustgas men pga att jag låg på BB så klarade jag mig uten(var ju så illa tvungen ) 9 min efter att jag blivit inskriven på förlossningen kom sonen på 2 krystningar
    Muppen mars-08 Smurfen aug-09
  • mirrebusan
    Enyahund skrev 2010-05-29 21:35:13 följande:
    Jag har fått erbjudande om igångsättning i vecka 37+0...är inte det lite väl tidigt?
    jag blev igångsatt 37+0 dock inte för att jag hade förlossnings rädsla, utan för att jag hade klåda och kunde inte sova...sen så föder jag snabbt
  • Konvaljen

Blev igångsatt i vecka 37+0 och det var mitt livs värsta upplevelse innan det blev akutsnitt efter ett dygn.
    Vill absolut inte skrämma dig, men jag tycker att du noga ska tänka igenom om det är nödvändigt att bli igångsatt så tidigt eller om du kan vänta åtminstone en vecka till så att livmodertappen hinner mogna. Jag var öppen 1 cm men livmodertappen var hård och som sagt, det var inte en kul upplevelse överhuvudtaget.

Nu, andra gången, har läkaren börjat prata om igångsättning igen (jag har svår astma och svårt att gå tiden ut) men jag vägrar, ska det bli tidigare så blir det snitt.

• 3 barns mamma84

Får verkligen inte ihop detta alltså om man är rädd för förlossningen varför då igångsättning som är jobbigare och leder oftast till snitt :-/

(¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯) ebba 2005 didos 2008 bebis 2010 (¯`°?.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Love8707

Hej, jag vart igångsatt i v 37+0 pga förlossningsräddsla å en extrem jobbig graviditet. Jag var öppen 3,5 cm när jag kom in så de tog hål på mitt vatten å han e född 2 timmar å 35 min senare. Så för mig gick förlossningen hur bra som helst..

• SchumiFerrari
    3 barns mamma84 skrev 2010-06-10 16:03:13 följande:
    Får verkligen inte ihop detta alltså om man är rädd för förlossningen varför då igångsättning som är jobbigare och leder oftast till snitt :-/
    (¯`°•.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.•°´¯) ebba 2005 didos 2008 bebis 2010 (¯`°•.¸ ღ♥ ♥ღ ¸.•°´¯)
    Min igångsättning var bättre än min vanliga förlossning
    Muppen mars-08 Smurfen aug-09 muppensmamma.blogspot.com/
  • hanna1988

jag ska bli igångsatt senast bf dagen om inte bebisen är för stor tidigare, ska på tillväxt ul i v 37 och om jag känns mogen kan det bli igångsättning redan då, detta för mitt första barn var väldigt stort, förlossningsrädsla och en stor bristning i bagaget..jag gick även över tiden 2,5 vecka sist...skulle känna mig tryggare och våga testa föda vaginalt om jag blir igångsatt tidiare, skulle jag behöva gå över tiden blir det snitt!!!!

Svar på tråden Igångsättning pga förlossningsrädsla?