• Mamma till viljestark dotter

Göra abort om barnet saknar en hand och ett ben?

Tittar just nu på ett program på TV som heter "Livets svåraste val". Där ställs ett par inför följande fakta:

Kvinnan väntar tvillingar och vid UL framkommer att ena barnet saknar en hand och ett ben. De har 6 barn sen tidigare. Nu erbjuds de att låta det handikappade barnet somna in i livmodern.

Hur skulle ni gjort? För mig skulle det kännas otänkbart att låta barnet somna in, men jag är ju inte i deras sits...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-05-31 07:00
    Kvinnan var gravid i v 32 när hon erbjöds den selektiva aborten.

• Svar på tråden Göra abort om barnet saknar en hand och ett ben?
  • alvosk
    Signy skrev 2010-06-01 21:42:31 följande:
    KLart de kan! eller..? De har ju ryggkotor. Hundar kan iaf få ryggskott.
    haha svårt att veta om de har fått ryggskott, bättre att avliva, för djurets skulla allså!!
  • UpsyDaisy
    Saga 79 skrev 2010-06-01 18:00:54 följande:
    Har bara läst Ts.

Min spontana reaktion var direkt ABORT med stort A.

Men sen läste jag att kvinnan i fråga hade gått så långt som till 32 veckan och då är det ju ett helt utvecklat barn där inne.
    Skulle inte kunna ta bort barnen då.Det tycker jag är mord.

Om det däremot upptäcktes vid UL i 18 veckan,skulle jag välja bort barnet för dess egen skull.
    Nu ljuger du allt. Du hade tagit bort barnet för DIN egen skull menar du nog. Och det är helt ok, jag förstår att folk aborterar för att de inte känner att de orkar med ett handikappat barn. Jag förstår fullständigt. MEN att säga att det är för BARNETS skull är totalt idiotiskt. För det bästa för barnet är att få födas, oavsett om de saknar en hand eller inte. Ett barn som föds utan hand och ben kan leva ett alldeles utmärkt liv och jag är fullständigt övertygad om att barnet hellre lever utan hand och ben än dödas. Så försök att vara lite ärlig mot dig själv och medge att du hade valt abort för din egen skull och INTE barnets.
  • VirrigaVerna
    UpsyDaisy skrev 2010-06-02 21:14:08 följande:
    Nu ljuger du allt. Du hade tagit bort barnet för DIN egen skull menar du nog. Och det är helt ok, jag förstår att folk aborterar för att de inte känner att de orkar med ett handikappat barn. Jag förstår fullständigt. MEN att säga att det är för BARNETS skull är totalt idiotiskt. För det bästa för barnet är att få födas, oavsett om de saknar en hand eller inte. Ett barn som föds utan hand och ben kan leva ett alldeles utmärkt liv och jag är fullständigt övertygad om att barnet hellre lever utan hand och ben än dödas. Så försök att vara lite ärlig mot dig själv och medge att du hade valt abort för din egen skull och INTE barnets.
    Beror det ändå inte på vilken form av handikapp det handlar om?
    Min åsikt är att det tyvärr finns tillfällen då fostret är så pass skadat att det handlar om en abort för barnets skull.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • UpsyDaisy
    VirrigaVerna skrev 2010-06-03 13:15:13 följande:
    Min åsikt är att det tyvärr finns tillfällen då fostret är så pass skadat att det handlar om en abort för barnets skull.
    Så du tycker helt ärligt att människor utan händer och fötter har usla liv och egentligen borde de dödas hela högen? Jösses...fanns en kille i Tyskland en gång i tiden som tyckte PRECIS likadant så jag antar att du inte är ensam om dina åsikter.
  • glad i kvadrat
    VirrigaVerna: Berätta mera. Vilka tillfällen. Vart drar du linjen?
    -- Moa och Ludde - 090915 - luttradmamma.blogg.se --
  • VirrigaVerna
    UpsyDaisy skrev 2010-06-03 16:33:01 följande:
    Så du tycker helt ärligt att människor utan händer och fötter har usla liv och egentligen borde de dödas hela högen? Jösses...fanns en kille i Tyskland en gång i tiden som tyckte PRECIS likadant så jag antar att du inte är ensam om dina åsikter.
    Skrev jag det? Drömmer
    Nej jag skrev så här
    Kanske var jag otydlig men det finns tillfällen då fostret är så svårt skadat att skadorna inte är förenliga med liv överhuvudtaget eller ett liv med t.ex svåra smärtor, ständiga operationer och starkt reducerad livskvalité och där föräldrarna väljer att avbryta graviditeten just av omtanke om barnet. Det här handlar om efterlängtade graviditeter och barn där något gått väldigt fel. Du kan ju själv tänka dig den smärta ett sådant besked innebär för föräldrarna och vilket fruktansvärt beslut de måste brottas med. Vilken sorg!

Att börja dra in "killar från Tyskland" och påstå att jag "helt ärligt tycker att människor utan händer och fötter har usla liv och egentligen borde dödas hela högen"  i diskussionen är väl lite låg debattnivå, eller vad tycker du?Obestämd

För det var väl inte det jag skrev?
  • Glitter2

VirrigaVerna
    Jag håller med dig, det finns handikapp som som jag inte vill utsätta en människa att leva med.

• Cocco
    Glitter2 skrev 2010-06-03 23:06:02 följande:
    VirrigaVerna
    Jag håller med dig, det finns handikapp som som jag inte vill utsätta en människa att leva med.
    Det tycker jag med men dysmeli tillhör knappast ett av dem.
    Som jag sa när jag fick min son
    - En arm mer eller mindre spelar väl inte så stor roll

=)
  • VirrigaVerna
    Cocco skrev 2010-06-04 00:18:04 följande:

=)
    Nej och det håller jag med dig om. Jag hade inte valt att göra abort på de grunderna. Inte om det inte var en del i ett allvarligt syndrom.
  • Glitter2
    Cocco skrev 2010-06-04 00:18:04 följande:

=)
    Nej, verkligen inte!
  • Capt Janeway

Självklart inte!

Barnet kan ju leva och njuta av ett fantastiskt liv även utan en hand och ett ben.
    Det finns proteser om man vill ha det! Inte en chans att jag skulle gjort abort.

Svar på tråden Göra abort om barnet saknar en hand och ett ben?