Nenne666 skrev 2010-08-06 19:06:19 följande:
Men någonstans så får du ju faktiskt läsa att jag skriver att jag inget annat än spekulerar och jag är inte expert på området (och har inte utgett mig för det heller) och jag brukar inte sitta å grunna på den här frågan i vanliga fall, jag är en lekman och kan omöjligt ha svar på alla frågor angående detta.
Jag har inte någonstans skrivit att jag PROMPT vill reglera något, men utifrån mina spekulationer så tycker jag å ena sidan det kan låta bra, för att i andra så är det inte det.
MEN vill du TVINGA fram en åsikt jag inte har, så får jag lämna diskussionen med dig.
Jag tvingar inte fram en åsikt alls, men du har gett uttryck för att tvång ska kunna involveras vid dagen-efter-piller och du verkar inte helt främmande för att göra detsamma med aborter. Jag kritiserar denna position eftersom den strider mot mina liberala värderingar om självbestämmande. Det är inte svårare än så. Jag tror att du behöver läsa det jag har skrivit en gång till.
Och åter igen.
Är det värt för ett barn att betala priset av en våldtäckt? Våldtäckten kunde inte förhindras, men ett barns tragiska och oälskade liv som staten trots allt fått gå in å hjälpa kunde man hindra.
Därmed inte sagt en enda gång att jag promt villl införa en LAG på abort eller dagen efter piller, utan ställt frågan.
Vi vet faktiskt inte om det blir ett pris för barnet att betala, det finns barn som får ett bra liv efter något sådant, ska vi hindra dessa att uppleva sitt liv eftersom vissa kanske mår dåligt? Har vi som samhälle verkligen rätt att ta det beslutet? Ska vi få ta det beslutet för missbrukare, utvecklingsstörda, HIV-smittade och andra vars barn vi kan misstänka kommer få ett dåligt liv?
Det är närbesläktat till ett filosofiskt problem som brukar benämnas The Nonidentity Problem, barnet existerar inte (än) men vi kan inte heller avgöra hur dennes liv skulle se ut.
Uppenbarligen så tycker ju du det att mammans vilja eller ovilja är viktigare att beakta en ett framtida barns olyckliga liv. (OM DET NU VILL SIG SÅ ILLA) Och för mig blir det konstigt, lika konstigt som att tvinga någon till abort.
Ja, självbestämmandet är viktigt här men också det faktum att vi inte vet och inte kan veta hur barnets liv kommer att se ut. Som jag skrev ovanför, är vi villiga att döma ut barnens liv grundat på antaganden om att det kommer att bli dåligt?
Det va kul å diskutera med dig, fram till nu.
Vad är det som stör dig?