• Krake

EC pa natten - undran...

Hej! Vi kommer att köra EC med tygblöjor som komplement till varat barn som snart föds. Jag har läst pa en del, men kom pa en grej jag undrar:

Som jag förstatt det är det bara spädbarn som kissar i sömnen - äldre EC-barn vaknar om de maste kissa pa natten? Fragan är, gar ni upp med dem pa pottan da? Hur märker ni deras signaler om ni sover? Börjar de skrika när de vill bli kissade eller hur funkar det?

• Svar på tråden EC pa natten - undran...
  • Cerenna

Vi kör med plastblöjor på natten, jag har varit rädd om den lilla sömn jag får så vi valde bort nattkissandet. I och för sig började vi först när hon var 6 månader (det var då jag snubblade över ämnet) så jag vet inte hur jag hade gjort om jag hade EC:at från födseln. Lycka till!

• Anaiah

Vi har precis börjat ECa vår 4 månaders och vi har också valt bort nätterna, vi har börjat med att försöka etablera dagarna än så länge, sen får vi se om jag orkar ta nätterna också.

Jag måste ändå upp en eller två gånger och byta blöja (kör också tyg) och då erbjuder jag alltid handfatet också, oftast så kommer det då en rejäl drill, men för det mesta kissar han rätt mycket i blöjorna under natten innan jag hinner reagera.

• Krake

Tack för svaren, nu ser jag lite klarare! Nagon som kör blöjfritt pa natten med?

• Infina

Testa att kör med tygblöjor och se hur ni orkar med det, det är mycket lättare att avgöra om barnet har kissat eller ej, är det torrt efter 3 timmars sömn så är det ju troligt att barnet behöver kissa.

Jag hade perioder i början då jag kände att jag inte hann med att slänga på en maskin tvätt - och då tog jag på "köpeblöjor".

Min erfarenhet är att inte ens nyfödda kissar i sömnen utan vaknar och kissar, jag brukar ta upp min halvmånaders när han rör sig av och an i sömnen för då är han ofta kissenödig (helst om det har gått 7-8 timmar som det lätt kan göra nattetid då urinproduktionen går på sparlåga).

Ett tag körde jag helt blöjfritt på nätterna, men sen började han sova hela nätterna i sin egna säng och då var det lätt att missa när han vaknade på morgonsidan.

• Krake

OK, Infina... Har du satt klockan på natten da (när du själv sover) för att kolla om han har kissat? 

• Infina

Nej, jag har inte satt klockan på ringning, men även när han sover i sin säng så hör jag när han börjar vända sig av och an (sover i samma rum).

Men annars så är det väl "ingen big deal" om man missar, men om han vaknar och vill ha mat, då kissar jag honom i samband. Provar först, men ibland har jag fått amma en stund för att "lugna" först.

Man lär ju sig deras "kissemönster". Vaknar han innan kl. 02 så kan han inte kissa - men är kl. 04 så brukar han vara kissenödig.

På morgonen sen kissar han jätteofta, 4 ggr på en timme, sen en gång i timmen, sen "håller" han sig två timmar om han t ex sover middag. Mot kvällen kissar han glesare igen.

Svar på tråden EC pa natten - undran...