• Esther M

Kan man ha en åsikt om något man inte upplevt?

Kan man ha en åsikt i en fråga även om man inte upplevt händelsen personligen? Går det att föreställa sig ett hypotetiskt exempel där man tänker sig in i hur man skulle ha reagerat,  eller bör man bara uttrycka egna åsikter om egna erfarenheter?

Om ni aldrig har tänkt på det här viset är det ok att ni svara i alla fall.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kan man ha en åsikt om något man inte upplevt?
  • Mittnick

Jag visste precis hur det var gällande mycket, sedan var jag med om det och förstod att jag inte vetat någonting.

• Rockan

Man kan ha åsikter om vad man vill, men lite ödmjukhet är aldrig fel

• Garderobshylla

Alla har rätt att tycka och tänka precis vad man vill, men man har aldrig rätt att såra någon bara för att man måste vädra sin åsikt..

Och jag man både kan och har rätt att ha en åsikt som man faktiskt inte har någon aning om, däremot är ju risken betydligt större att man har fel om man itne har någon som helst erfarenhet av det man talar om. Men man kan faktiskt ha rätt också.

Man ska inte döma ut någon bara för att erfarenheten inte finns där, man kan få vettiga råd ändå!

• Hercule
    Rockan skrev 2010-06-03 09:00:51 följande:
    Man kan ha åsikter om vad man vill, men lite ödmjukhet är aldrig fel
    Ödmjukhet är jättebra, men det gäller ju folk med erfarenhet också.
    De flesta har åsikter osm sådant de inte har någon erfarenhet av, föräldrar har åsikter om hur dagispersonealen ska arbeta trots att de alsdrig har jobbat på dagis, människor som inte har körkort har åsikter om hur bilister ska bete sig etc. Så fort man kommer i kontakt med något eller funderar på något har man ju åsikter om det oavsett om man har varit i den den andras situation eller inte.  Annars är man en otroligt platt människa helt utan åsikter.
    Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • idiblon yes

Alltså, det är ju skillnad mellan upplevelse och åsikt.

Någon som står utanför kan mycket väl ha mer rimliga åsikter än någon som varit med om det och därför kanske är ännu mer subjektiv.

Vilar vid denna källa...
  • Köpenhamn

Varför skulle man inte kunna ha en åsikt om något man inte upplevt? Det är ofta tvärtom. Det brukar vara riktigt unga som tycker mest. Tvärsäkert.

Allteftersom människor upplevt mer märker de att saker ofta är mer nyanserade. Svårare att vara tvärsäker då.

• idiblon yes
    Bilburen skrev 2010-06-03 10:58:02 följande:
    Varför skulle man inte kunna ha en åsikt om något man inte upplevt? Det är ofta tvärtom. Det brukar vara riktigt unga som tycker mest. Tvärsäkert.

Allteftersom människor upplevt mer märker de att saker ofta är mer nyanserade. Svårare att vara tvärsäker då.
    Precis. Som jag sa. Om man vet att man inte vet så vet man mer än man vet om man tror sig veta någonting man egentligen inte har en aning om.
    Vilar vid denna källa...
  • Köpenhamn
    idiblon yes skrev 2010-06-03 10:59:32 följande:
    Precis. Som jag sa. Om man vet att man inte vet så vet man mer än man vet om man tror sig veta någonting man egentligen inte har en aning om.
    Jo, och så är det och det vet man. Så samhället borde ha äldre människor som statsministrar, höga politiker osv då, eller? Gamla människor står inte alltid så högt i kurs.
  • idiblon yes
    Bilburen skrev 2010-06-03 11:05:57 följande:
    Jo, och så är det och det vet man. Så samhället borde ha äldre människor som statsministrar, höga politiker osv då, eller? Gamla människor står inte alltid så högt i kurs.
    Fast det är ju knappast alla, äldre som yngre som medelålders, som har den förmågan. Vissa håller ju fortfarande fast vid exakt samma åsikter när de blir äldre som de hade som lättpåverkade naiva tonåringar och viker inte en tum från det ställningstagandet.
    Vilar vid denna källa...
  • Köpenhamn
    idiblon yes skrev 2010-06-03 11:09:08 följande:
    Fast det är ju knappast alla, äldre som yngre som medelålders, som har den förmågan. Vissa håller ju fortfarande fast vid exakt samma åsikter när de blir äldre som de hade som lättpåverkade naiva tonåringar och viker inte en tum från det ställningstagandet.
    Jasså, inte i min värld. Här fladdrar alla runt och ändrar sig från ena dagen till den andra.
  • idiblon yes
    Bilburen skrev 2010-06-03 12:42:38 följande:
    Jasså, inte i min värld. Här fladdrar alla runt och ändrar sig från ena dagen till den andra.
    Jag känner till både och. De som fortfarande tycker att stenåldersdisciplin är bäst och vägrar tycka att en mobiltelefon kan vara bra för att nå någon, etc.
    Vilar vid denna källa...
  • Köpenhamn
    idiblon yes skrev 2010-06-03 12:44:26 följande:
    Jag känner till både och. De som fortfarande tycker att stenåldersdisciplin är bäst och vägrar tycka att en mobiltelefon kan vara bra för att nå någon, etc.
    Känner bara fladdriga typer. Med mycket erfarenhet. Flexibla antar jag vi är. Eller något.......säkert bra. Eller inte.
  • giftgrodan

Självklart kan man det.

Och man kan dessutom hålla kvar vid en åsikt även om mna själv inte agerar som man trodde i en viss situation.

• Rödnäbba

självklart. Skulle man inte kunna ha en åsikt om dödsstraff? Bara som ett exempel..

• Hercule
    Rödnäbba skrev 2010-06-03 18:57:15 följande:
    självklart. Skulle man inte kunna ha en åsikt om dödsstraff? Bara som ett exempel..
    Bara om man har både dömt ut det, verkställt det och blivit straffad med det  
    Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
  • Themis

Precis.

Och man kan aldrig bli en bra begravningsentreprenör om man inte har gått igenom hela proceduren själv heller...

Svar på tråden Kan man ha en åsikt om något man inte upplevt?