• Helena82

Ny här och ny med PCO

Hej på er alla!

Jag googlade på PCO och hittade detta fantastiska ställe!

För ca 6 månader sedan slutade jag med p-piller för att jag vill bli gravid inom en inte allt för snar framtid. På grund av att jag har haft oregelbunden mens sen jag slutade med p-piller (jag har haft mens mer än vad jag inte har haft mens) så ringde jag gynmottagningen.

Jag var på gynmottagningen idag och fick veta att jag har PCO. Gynekologen kallade inte det PCO-S men jag tror att det är det jag har efter att ha läst på lite. Hon gjorde VUL men tog inga blodprover. Jag har också fått en del ökad hårväxt sedan jag slutade med p-piller och är överviktig. Det gynekologen sa till mig när jag var där var bland annat "det är ingen sjukdom, det är bara ett symptom  och vi brukar inte behandla det och de allra flesta med PCO blir gravida, även om det kan ta lite längre tid"... Det enda var att jag kunde få en remiss till en dietist om jag ville...

Men nu när jag läser om det verkar det ju som att många har jätteproblem att bli gravida och att man dessutom kan få en hel del följdsjukdomar.

Har ni några råd, ni som har haft den här diagnosen längre? Är det något mer man kan göra än att gå ner i vikt? Hur vet ni när ni har ägglossning, funkar ägglossningstest när man har PCO? Jag känner att jag har tusen frågor som jag inte fick svar på på gynmottagningen.

Jag och min man har inte börjat försöka bli gravida ännu, men nu känner jag att vi kanske borde sätta igång, för man vet ju aldrig hur lång tid det kan ta... På sätt och vis är det säkert bra att veta detta innan man försöker bli gravid...

Hälsningar Helena

• Svar på tråden Ny här och ny med PCO
  • Thalis
    mammamys06 skrev 2010-06-09 09:00:41 följande:
    ja, man kan ha äl även med PCO-s som jag har. Det är bara det att har man äl så har vissa den väldigt sällan. Jag ägglossade ungefär 1 -3 ggr om året, när visste jag inte riktigt...där kan Pergo göra sitt, jag fick Provera och Pergo när vi försökte innan vi valde adoption. Sedan har mens och ägglossning kommit igång regelbundet igen och jag fick lätt att bli gravid.
    Lycklig tvåbarnsmamma!
    Efter Alex ble min mens tokig men nu är den normalt så vi hoppas på en 3:e snart.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • mammamys06
    Thalis skrev 2010-06-09 10:17:11 följande:
    Efter Alex ble min mens tokig men nu är den normalt så vi hoppas på en 3:e snart.
    håller tummarna hårt!
    Lycklig tvåbarnsmamma!
  • TheaSs

Nu har jag fått tid hos en dietist så får vi se vad hon säger... jag tror bröd kommer bli det som är svårast att avstå... har ni andra slutat med kolhydrater helt?

Hur ofta behöver man göra ÄL-test för att inte "missa" den?

• Thalis
    mammamys06 skrev 2010-06-09 11:12:11 följande:
    håller tummarna hårt!
    Lycklig tvåbarnsmamma!
    Det verkar ha hjälp
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Thalis
    TheaSs skrev 2010-06-17 09:54:36 följande:
    Nu har jag fått tid hos en dietist så får vi se vad hon säger... jag tror bröd kommer bli det som är svårast att avstå... har ni andra slutat med kolhydrater helt?

Jag testade 2 ggr om dagen,jag verkar få min förhöjdning på eftermiddagen.
  • Thalis
    TheaSs skrev 2010-06-17 09:54:36 följande:

Och jag har kört med GI metoden, ätit kolhydrater men långsamma. alltså bytt till fullkornsprodukter.
    Jag har dock inga problem med vikten förutom under tiden jag gjorde behandlingar och gick upp 18 kilo,som jag blev av med tackvare GI.
  • TheaSs

Såg i andra forumtrådar att det är många som äter rosenrot för att få igång ägglossning. Är det nån av er PCO-are som testat det?

• Ladycocos
    TheaSs skrev 2010-06-23 19:32:22 följande:
    Såg i andra forumtrådar att det är många som äter rosenrot för att få igång ägglossning. Är det nån av er PCO-are som testat det?
    Nä.. Jag tyckte att det känns bättra att gå till läkaren, få en ordentlig undersökning och sen äta Pergo och få uppföljning på det varje månad...
  • Kyria

Jag har också pco och har testat rosenrot. Det enda som hände för mig var att jag fick en extremt lång menscykel...

Jag kan för övrigt tipsa om boken "Spis dig gravid". Utdrag finns här: www.pagegangster.com/p/oFb3k/2/ Den är på danska, vilket kanske känns lite problematiskt för en del (kan beställas i internet-bokhandlar), men annars är den klart läsvärd!

Den förklarar väldigt pedagogiskt sambandet mellan kost, pco, hormoner och fertilitet, och innehåller en diet som har som föremål att stabilisera hormonnivåerna och få igång regelbunden ägglossning. Teorin i boken går ut på att man kan ha problem med hormonnivåerna även om man är normalviktig, så det är inte en bok om viktminskning. 

Kosten i boken går lite åt GI- och LCHF-hållet, dvs. man minskar på kolhydraterna, äter rätt sort kolhydrater, samt äter mer protein och lite mer fett (men det ska vara rätt sorts fett). Jag hann inte äta enligt boken länge alls innan vi påbörjade IVF, så jag vet inte ännu om jag hade kunnat få regelbunden ägglossning på egen hand så småningom genom kostomläggning.

Men jag mådde mycket bra av dieten och har fortsatt äta enligt den. Danska forum är fulla av solskenshistorier från folk som har gått ner en massa i vikt som bieffekt av kostomläggningen och även blivit gravida med "Spis dig gravid" kosten, så det kanske kan vara värt att prova för någon.

• Moi Je Joue

jag har också problem med för täta oregelbundna cykler, trodde därför att jag absolut inte hade pco men gynläkaren sa att man kan ha både långt emellan och tätt. hon kollade på mina äggstockar och såg flera blåsor. hon sa inte att jag hade pco eftersom man enligt henne skulle ha minst 12 blåsor och jag hade 9. men hon sa att jag med största sannolikhet inte har egen äl särskilt ofta så nåt liknande iaf.
    hon rådde mig att gå ner 5 kg eftersom jag låg precis på gränsen till bmi för övervikt och har redan gått ner 3,5 kg på 3 veckor (med minskat intag av kolhydrater).
    jag och min kille hade inte heller börjat än men jag känner mig jättestressad och eftersom vi hade tänkt börja om ett par månader så har vi satt igång, får se hur det går, ska ha mens om dygt en vecka!

läste i dn idag, samma artikel som i expressen.

• TheaSs
    Moi Je Joue skrev 2010-06-29 21:53:08 följande:
    jag har också problem med för täta oregelbundna cykler, trodde därför att jag absolut inte hade pco men gynläkaren sa att man kan ha både långt emellan och tätt. hon kollade på mina äggstockar och såg flera blåsor. hon sa inte att jag hade pco eftersom man enligt henne skulle ha minst 12 blåsor och jag hade 9. men hon sa att jag med största sannolikhet inte har egen äl särskilt ofta så nåt liknande iaf.
    hon rådde mig att gå ner 5 kg eftersom jag låg precis på gränsen till bmi för övervikt och har redan gått ner 3,5 kg på 3 veckor (med minskat intag av kolhydrater).
    jag och min kille hade inte heller börjat än men jag känner mig jättestressad och eftersom vi hade tänkt börja om ett par månader så har vi satt igång, får se hur det går, ska ha mens om dygt en vecka!

läste i dn idag, samma artikel som i expressen.
    Vi gjorde precis lika dant, satte igång med en gång när jag fick veta att jag har pco, även fast vi hade tänkt vänta ett par månader.

Igår fick jag mens, på pricken 28 dagar sedan sist för ovanlighetens skull, men det kanske är en engångsförteelse. Det lustiga är att jag har tagit ägglossningstest rätt så regelbundet sedan förra mensen, men aldrig fått något riktigt utslag. Trodde inte att man kunde få mens utan ägglossning?! Nu vet jag ju i alla fall ungefär när äl borde vara nästa gång, sen vet man ju aldrig om det blir så eller ej...

Åh vad bra att du gått ner genom att minska på kolhydrater. Jag har också börjat dra ner på det lite men väntar och ser vad dietisten säger nästa vecka innan jag kör igång på allvar...
  • Moi Je Joue
    TheaSs skrev 2010-06-30 19:31:12 följande:
    Vi gjorde precis lika dant, satte igång med en gång när jag fick veta att jag har pco, även fast vi hade tänkt vänta ett par månader.

Igår fick jag mens, på pricken 28 dagar sedan sist för ovanlighetens skull, men det kanske är en engångsförteelse. Det lustiga är att jag har tagit ägglossningstest rätt så regelbundet sedan förra mensen, men aldrig fått något riktigt utslag. Trodde inte att man kunde få mens utan ägglossning?! Nu vet jag ju i alla fall ungefär när äl borde vara nästa gång, sen vet man ju aldrig om det blir så eller ej...

Åh vad bra att du gått ner genom att minska på kolhydrater. Jag har också börjat dra ner på det lite men väntar och ser vad dietisten säger nästa vecka innan jag kör igång på allvar...
    ja det märkliga är också att jag varje månad har jättemycket pms, får superont i boobsen, gråtig och irriterad. trodde inte man kunde ha pms utan äl heller. jag ska ha mens om max en vecka, antagligen tidigare eftersom jag har tätt så vi får se hur det går :)

ja nu har jag bmi på 23,8 så jag är inte överviktig iaf. jag är en riktig godisgris men jag har slutat med sånt nu :)
Svar på tråden Ny här och ny med PCO