Ny här och ny med PCO
Hej på er alla!
Jag googlade på PCO och hittade detta fantastiska ställe!
För ca 6 månader sedan slutade jag med p-piller för att jag vill bli gravid inom en inte allt för snar framtid. På grund av att jag har haft oregelbunden mens sen jag slutade med p-piller (jag har haft mens mer än vad jag inte har haft mens) så ringde jag gynmottagningen.
Jag var på gynmottagningen idag och fick veta att jag har PCO. Gynekologen kallade inte det PCO-S men jag tror att det är det jag har efter att ha läst på lite. Hon gjorde VUL men tog inga blodprover. Jag har också fått en del ökad hårväxt sedan jag slutade med p-piller och är överviktig. Det gynekologen sa till mig när jag var där var bland annat "det är ingen sjukdom, det är bara ett symptom och vi brukar inte behandla det och de allra flesta med PCO blir gravida, även om det kan ta lite längre tid"... Det enda var att jag kunde få en remiss till en dietist om jag ville...
Men nu när jag läser om det verkar det ju som att många har jätteproblem att bli gravida och att man dessutom kan få en hel del följdsjukdomar.
Har ni några råd, ni som har haft den här diagnosen längre? Är det något mer man kan göra än att gå ner i vikt? Hur vet ni när ni har ägglossning, funkar ägglossningstest när man har PCO? Jag känner att jag har tusen frågor som jag inte fick svar på på gynmottagningen.
Jag och min man har inte börjat försöka bli gravida ännu, men nu känner jag att vi kanske borde sätta igång, för man vet ju aldrig hur lång tid det kan ta... På sätt och vis är det säkert bra att veta detta innan man försöker bli gravid...
Hälsningar Helena