• Danitra

Ordningspolis eller civilkurage?

Min son som är snart fyra år berättar ofta för andra barn vad man får och inte får göra. Det kan både handla om självklara saker som att akta sig för bilar, inte slåss eller ta saker. Men också om värderingar vi har i familjen, inte svära t ex.

När jag ser honom säga åt andra barn så slits jag mellan två sidor. Dels den som inte vill att han ska bli "tråkmånsen" som alltid vet bäst och aldrig låter kompisar vara "busiga" utan att skvallra. Men också den som säger mig att detta är grunden till ett bra civilkurage. För jag vill ju att han ska säga nej även som tonåring och vuxen om någon gör eller försöker göra något helt fel. Jag vill att han ska vara modig och stå upp för det som är rätt.

Hur hanterar ni andra detta? 

• Svar på tråden Ordningspolis eller civilkurage?
  • Ilsa

Har inte de flesta barn sådana perioder? Det känns lite som att de mest upprepar vad de själva har blivit tillsagda.

Jag brukar personligen bli lite irriterad på barn som gör detta. De känns lite som en ordningspolis, och lite sorgligt att de inte kan vara barn - ordentligt. Men det är en ganska oresonlig och ologisk känsla Det är väl jättebra om barnet inte ställer upp på vad som helst, men mindre bra om h*n känner sig manad att springa runt och hålla ordning på att runt omkring.

• kutiom

Dottern på fyra här vill också gärna hjälpa andra vilket inte alltid är uppskattat. Förstår att man blir lite irriterad, ibland önskar jag att hon inte vore så ordentlig. Försök se till att han busar så mycket som möjligt för ordningsdelen finns nog redan fast rotad i hans personlighet, det är så jag gör med dottern - försöker få henne att se sig själv som en busig liten unge.

• Danitra
    kutiom skrev 2010-06-03 19:41:57 följande:
    Dottern på fyra här vill också gärna hjälpa andra vilket inte alltid är uppskattat. Förstår att man blir lite irriterad, ibland önskar jag att hon inte vore så ordentlig. Försök se till att han busar så mycket som möjligt för ordningsdelen finns nog redan fast rotad i hans personlighet, det är så jag gör med dottern - försöker få henne att se sig själv som en busig liten unge.
    Jo, han kan vara rätt busig också! Och visst uppmuntrar vi även det.

Det jag undrar är lite hur man ska bemöta "ordningspolisen" i honom. Ska man uppmuntra det eller inte.. 
  • k girl

Jag kan inte påstå att jag tycker att det är speciellt önskvärt att tala om för andra hur de ska uppföra sig.  Jag vill att min son ska lära sig att våra värderingar inte är allmängiltiga och att rätt och fel inte är något objektivt.

• Danitra
    k girl skrev 2010-06-03 19:58:40 följande:

Jag kan inte påstå att jag tycker att det är speciellt önskvärt att tala om för andra hur de ska uppföra sig.  Jag vill att min son ska lära sig att våra värderingar inte är allmängiltiga och att rätt och fel inte är något objektivt.

Jo, precis. Vissa saker är ju olika för olika familjer. 

Men om någon slåss, tar saker eller säger dumma saker - ska man inte säga till då?

För jag vill ju gärna lära min son att vara den som säger "nej, det är fel!" när mobben går eller när någon är på väg att få stryk. 
  • kutiom

När min lila säger till andra brukar jag säga till henne. Även andra barn kan tänka själva och andras föräldrar kan agera för sina barn. Tror nu att hon förstått detta eftersom hon nu istället övergått till att rent praktiskt  hjälpa/ glädja andra - plocka blommor, hämta grejor m.m.

Som barn har han inte den aukotoriten som behövs för att säga till om någon slåss eller tar saker så då är det väl bättre om han säger till en vuxen som i sin tur kan säga till eller i varje fall diskutera detta med honom.

Så går han till överdrift tycker jag att du bör säga till, en egen vilja har han redan och om han bara är stark nog i sig själv kommer han förhoppningsvis att agera när han borde när behov uppstår i frammtiden.

Svar på tråden Ordningspolis eller civilkurage?