Biten på förskolan!
Hej.
Vi har en liten dotter på knappt två år, hon har gått på förskolan sen i September och hon trivs jättebra. Vi har också vart supernöjda. Hon har gått femton timmar i veckan då jag har jobbat deltid men då jag för ca 4 veckor sedan blev sjukskriven med beordran om sängvila så mycket som möjligt så har hon helt plötsligt börjat vara där mella 6.30 och 16.30 varje dag. Men hon trivs fortfarande och älskar att vara där, personalen å förskolan säger att hon utvecklats massvis från att vara en lite blyg och tyst tjej som mest leker ensam till att försöka ta plats i gruppen och i leken. Detta känns ju givetvis jätteskönt för oss att höra.
Men igår när vi hade hämtat hem henne och tog av henne tröjan för att tvätta henne så upptäckte vi tre "blåmärken" , helt runda och stora som pingisbollar ungefär, som hon hade på ryggen.
Vi blev ju givetvis helt förskräckta och åkte ner till förskolan igen. När vi kom dit så började vi med att fråga om det hänt något speciellt under dagen, men alla svarade nej. När vi drog upp tröjan o visade ryggen så blev dom helt förskräckta, och en personal drog sig till minnes att hon vart inne i en tunnel, som finns på klätterställningen o lekt med några pojkar. Mer ville hon inte säga utan sa bara att hon ville prata om det en annan dag. Vi blev så ställda o det var så mycket folk runt så vi godtog det o åkte. På väg därifrån så kändes det inte bra alls så vi åkte till en läkare för att få henne undersökt och få det dokumenterat. På sjukhuset kom dom fram till att det skulle vara bitmärken. (Det har även nu kommit fram tandmärken runt blåmärkena)
Idag så ringde min man till förskolan för att få reda på mer, men dom hade inget mer att säga förutom att hon vart i röret, dom hade hört att hon blev ledsen o hämtat henne och tröstat henne. Sen var det inte mer med det enligt dom. Jag kan ju även säga att detta var tidigt på morgonen så betten gick igenom en t-shirt och en fleece-jacka.
Dagis erbjöd oss ett möte med rektorn, som vi tackade ja till.
Nu undrar jag lite vad vi borde göra? Rent spontant anser jag att detta måste följas upp och gås vidare med på något sätt. Jag inser att barn bits, men att inte förskolan märkt något och berättat något för oss känns väldigt konstigt. Hon hade ju faktiskt varit väldigt ledsen...
För mig känns det ju inte alls bra att släppa iväg henne igen, då jag känner att jag inte litar alls på förskolan. Eftersom hon inte pratar tillräckligt bra för att berätta saker själv så måste ju kommunikationen mellan oss och förskolan fungera.
Har du några tips eller tankar?