• Anonyhm

Ska samhället hjälpa barn att skaffa barn bara för att de vill?

När man är barn och ungdom så vill man mycket. En av sakerna man vill kan vara att skaffa barn. Om man vill det väldigt gärna och har kort tålamod, ska man då kunna vända sig till sjukvården samma dag som man blir byxmyndig och få hjälp med fertiliteten?  Dvs omedelbar utredning, och hjälp att bli gravid så snabbt som möjligt eftersom man faktiskt vill det? 

Hur tänker ni kring saken? 

• Svar på tråden Ska samhället hjälpa barn att skaffa barn bara för att de vill?
  • ugnspannkakan

hur menar du nu? vill man ha barn brukarman väl inte kalla in sjukvården i första hand?

• Anonyhm
    ugnspannkakan skrev 2010-06-03 16:57:33 följande:
    hur menar du nu? vill man ha barn brukarman väl inte kalla in sjukvården i första hand?
    Haha jag uttrycker mig som en padda!! Om man är otålig och inte blir gravid inom ett år. Då får man ju en utredning i vanliga fall och sedan eventuell hjälp av sjukvården. Ska samma sak gälla när man inte är myndig eller kan man kräva att en person själv ska vara myndig innan man aktivt hjälper denna person att sätta ett nytt liv till världen?

• Mama Mia

Jag tycker nog man ska vara myndig. Har ingen aning om det finns nån åldersgräns i sjukvårdens regler eller inte, dock.

Men...

Vi är ett flatpar som fått hjälp via sjukvården och det första som gjordes var ett samtal med klinikens kurator. Som en bedömning om dom tyckte vi va lämpliga föräldrar. Jag tar för givet (även om jag inte vet säkert) att detsamma görs för heterosexuella par. Eftersom reglerna ska vara desamma för alla, oavsett "sort". (Men det kanske är olika var man bor också, om det samtalet görs eller inte?) Om det inte finns en nedre åldersgräns och det här samtalet genomförs så borde ju 99% av alla omyndiga få den utvärderingen som "icke lämpliga" just för att dom inte är myndiga och inte kan ta alla beslut om sig själva än ens en gång...

• Rhoda Horswunce
    Anonyhm skrev 2010-06-03 17:01:30 följande:
    Haha jag uttrycker mig som en padda!! Om man är otålig och inte blir gravid inom ett år. Då får man ju en utredning i vanliga fall och sedan eventuell hjälp av sjukvården. Ska samma sak gälla när man inte är myndig eller kan man kräva att en person själv ska vara myndig innan man aktivt hjälper denna person att sätta ett nytt liv till världen?

I det fallet tycker jag nog inte att man ska få genomgå en utredning så tidigt. Att man ibland inte blir gravid som 15-åring tror jag inte är så konstigt, utan det kan väl helt enkelt vara så att kroppen inte är redo ännu? Däremot har jag svårt att ta ställning till hurvida man ska få behandling för ett problem man vet existerar, innan 18 års ålder. Säg till exempel att tjejen har varit gravid flera gånger men fått missfall, och man redan har kostaterat att det beror på att hennes livmoder inte producerar tillräckligt med gulkroppshormon eller något liknande. Är det då rätt att neka henne behandling, och låta henne genomlida ytterliggare missfall, bara för att majoriteten av befolkningen anser att hon är för ung för att få barn? Jag vet inte, faktiskt.
  • ugnspannkakan

självklart ska man få en utredning om man inte blivit gravid efter ett år oavsett ålder, det är ju lättare desto yngre man är. hur svårt kommer det då vara när paret är äldre?! sedan tycker jag att det borde vara på 18-årsgräns på att få aktiv hjälp, t ex provrörsbefruktning. men en utredning kan man få iallafall.

• ugnspannkakan

det är många som säger att barn kan inte ta beslut, etc. barn är inte förståndshandikappade. de klarar mer än vad man tror. även om det är den vuxne föräldern som bestämmer så är det svårt att vinga ett lite större barn till någonting.

• Mama Mia
    ugnspannkakan skrev 2010-06-03 18:11:52 följande:
    det är många som säger att barn kan inte ta beslut, etc. barn är inte förståndshandikappade. de klarar mer än vad man tror. även om det är den vuxne föräldern som bestämmer så är det svårt att vinga ett lite större barn till någonting.
    Var det det jag skrev du syftade på så kan jag förtydliga att jag inte menade att omyndiga personer inte är kapabla att ta beslut. Många är väldigt förnuftiga. Det jag menade var att dom FÅR inte ta alla beslut om sig själva, föräldrars godkännande krävs ofta om man är under 18.
Svar på tråden Ska samhället hjälpa barn att skaffa barn bara för att de vill?