Anonyhm skrev 2010-06-03 17:01:30 följande:
Haha jag uttrycker mig som en padda!! Om man är otålig och inte blir gravid inom ett år. Då får man ju en utredning i vanliga fall och sedan eventuell hjälp av sjukvården. Ska samma sak gälla när man inte är myndig eller kan man kräva att en person själv ska vara myndig innan man aktivt hjälper denna person att sätta ett nytt liv till världen?
I det fallet tycker jag nog inte att man ska få genomgå en utredning så tidigt. Att man ibland inte blir gravid som 15-åring tror jag inte är så konstigt, utan det kan väl helt enkelt vara så att kroppen inte är redo ännu? Däremot har jag svårt att ta ställning till hurvida man ska få behandling för ett problem man vet existerar, innan 18 års ålder. Säg till exempel att tjejen har varit gravid flera gånger men fått missfall, och man redan har kostaterat att det beror på att hennes livmoder inte producerar tillräckligt med gulkroppshormon eller något liknande. Är det då rätt att neka henne behandling, och låta henne genomlida ytterliggare missfall, bara för att majoriteten av befolkningen anser att hon är för ung för att få barn? Jag vet inte, faktiskt.