• Pimpinellan

Bör minderåriga få hjälp att skaffa barn?

Idag går gränsen för att få utredning och t.e.x pergotime vid 18 och gränsen för IVF vid cirka 21-22. Vilken ålder tycker du ska gälla? Ska en 15-åring som försökt få barn ett år få hjälp? Eller tycker du kanske att ingen ska få hjälp om man inte fyllt 20?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Bör minderåriga få hjälp att skaffa barn?
  • Piff

Jag röstade på Ingen Under 20-alternativet, helt enkelt för att jag tycker att man ska ha gått ut gymnasiet och ha skaffat sig ett jobb så att man själv kan försörja sin familj!

Dessutom så är man lite mognare och vet nog lite mer vad det handlar om när man är 20+ än när man är 17 tex. Det är viktiga år att ägna åt sig själv, ev resa, inreda sin första lägenhet, bli säker på förhållandet till pappan/mamman, och som sagt jobba lite.  :)

• Piff
    Zhna skrev 2010-06-08 11:39:12 följande:
    Om man är 12 år och hans/hennes älskade är i samma ålder så ser Jag inget fel med att skaffa barn ihop förutsatt att dom inte ingår sitt förhållande i blindo och utan stöd från föräldrar etc. Just i industriländer är det så att den inhemska befolkningen håller på att dö p.g.a zionistisk media propaganda om p-piller och aborter. Denna folkmord borde tvinga fram även dom desperataste medlen för att det ska bli möjligt att bevara den homogenitet vi varit välsignade med hittils. Ska det blandas så är det bäst att beblanda sig med element som absolut tillför något istället för att ruinera landet. Gäller oavsett land i världen.

USA, Europa och Nordost Asien är skräck exempel på det.
    tycker du på allvar att en 12åring är redo att bli förälder??
    kul att vara 25 år och mormor
    (om man får barn när man är 12, och ens eget barn i sin tur får det med)
  • Superbia

Röstade på 18 år eftersom man blir myndig vid den tiden, men vet man ens om att man inte kan/har svårt för att få barn då? Obestämd

Morten & Vidar 091029
  • Bam
    ugnspannkakan skrev 2010-06-09 18:48:40 följande:
    tog 16, för då för man bestämma över sna egna pengar samt ha egen bostad.
    Jasså?
    Den som uppfann arbete hade alldeles för mycket fritid.
  • TeDrickaren

Ingen under 20 ska få hjälp, 20 är en bra gräns tycker jag.

Har själv genomgått IVF för att få våra barn, började när jag var 22 år och min man 30 år, pågrund av manlig faktor.

Enligt "vår" läkare så är den mest fertila åldern mellan 18-28år, efter det sänks fertiliteten med åren

Älskade,underbara Moa, Livia & Anton
  • basio

Jag röstade på 18 år eller äldre, då är man myndig och har rätt att bestämma själv.

Vi började försöka få barn som 18-åring, sökte hjälp när jag var 20 och fick hormontabletter. När de inte fungerade ställdes vi i kö till IVF när jag var 21 (att det skulle finnas en undre åldersgräns på det fick jag aldrig höra i alla fall!!) och fick hormoninjektioner. 9 dagar innan jag fyllde 22 år föddes vår första son, jag slapp IVF men utan hjälp ifrån läkarna och hormoninjektionerna hade jag inte fått min underbara son som fyller 6 år i år. Idag har vi tre barn, avslutad universitetutbildning, examen och ett fast arbete och jag är 27 år och min man är 37 år. Jag har även genomgått en fullständig IVF förutom ägginsättningen då jag donerade ägg i februari i år, en gåva som jag kunde ge till någon som var i en ännu värre sits än den jag var i för 7 år sedan.

Jag är inte på något vis en sämre mamma för att jag som ung fick hjälp att få mina barn.

• ugnspannkakan
    Bam skrev 2010-06-10 19:29:54 följande:
    Jasså?
    om man jobbar får man bestämma över sin egen bostad, man får även premurera på vissa tidningar utan målsmans godkännande. osäker på om man kan kräva att få barnbidraget själv, men kan mycket väl vara så.
  • LyckligtSlut
    Pimpinellan skrev 2010-06-07 15:08:27 följande:
    Och motsatsen gäller också då förstås? De som absolut blir olämpliga föräldrar,men inte hade nåt problem att bli gravida-det var ändå meningen att de skulle bli föräldrar,men inte kunna sköta sitt barn!? Du vet inte vilket HELVETE ofrivillig barnlöshet innebär,det ser jag direkt. Det är klassat som en sjukdom vilket man har rätt till vård för.
    Hemskt den personen skrev...  Förstår inte varför folk är så oförstående för andras problem och liv.
    PMS året runt :(
  • LyckligtSlut
    ugnspannkakan skrev 2010-06-09 18:48:40 följande:
    tog 16, för då för man bestämma över sna egna pengar samt ha egen bostad.
    Men man måste ju försöka ett tag också för att man ens ska veta om man lider av infertilitet. Eller menar du då att de börjar försöka på 15-årsdagen direkt efter långt övervägande? Alltså, kan väl finnas fall, men blir lite fundersam.

Trodde man måste vara 18 för att ansvara för sin egen ekonomi och vård mm!
  • LyckligtSlut
    ugnspannkakan skrev 2010-06-12 09:32:46 följande:
    om man jobbar får man bestämma över sin egen bostad, man får även premurera på vissa tidningar utan målsmans godkännande. osäker på om man kan kräva att få barnbidraget själv, men kan mycket väl vara så.
    Mm, men bestämma över sina egna konton och operationer mm behövs väl 18 år eller förmyndares tillstånd?
  • ugnspannkakan
    LyckligtSlut skrev 2010-06-12 09:37:24 följande:
    Men man måste ju försöka ett tag också för att man ens ska veta om man lider av infertilitet. Eller menar du då att de börjar försöka på 15-årsdagen direkt efter långt övervägande? Alltså, kan väl finnas fall, men blir lite fundersam.

Trodde man måste vara 18 för att ansvara för sin egen ekonomi och vård mm!
    när man är 16 får man själv bestämmaöver sin egen inkomst. man får även skriva hyreskontrakt.
  • Allt går fort

jag tycker 18. fick dottern själv när jag var 18 och hann fylla 20 innan vi sökte hjälp med sonen, fick pergotime och innan ja vart 21 föddes han=)

Svar på tråden Bör minderåriga få hjälp att skaffa barn?