• Nettisen

    Bli gravid efter hormonspiral?

    Hej hej!
    Har en liten fråga, mitt bäbissug har börjat växa sig hutlöst!
    Har en dotter på 2 1/2, och det tog 1 år innan jag lyckades bli gravid med henne. Därför är min fråga om nån (eller flera för all del)
    kan berätta hur lång tid det kan ta innan man blir gravid efter en hormonspiral (som jag har denna gång).
    Jag är en planeringsmänniska ut i fingertopparna, men inser ju att det är svårt när det gäller att bli gravid (märkte det förra gången).
    Men jag vill inte vänta in i det sista med att ta ut den och sen tar det lååång tid.
    Snälla någon berätta hur fort eller lång tid det tog för dig/er!
    Går det fortare än efter minipiller tro?
    //mvh Nettisen

  • Svar på tråden Bli gravid efter hormonspiral?
  • Ajan

    Förlåt en dum fråga, men kan jag ha mens utan att min ÄL är igång??

  • Idapida

    Har läst lite i FASS om Levonova, och där står det att hos vissa kvinnor upphör ägglossningen. Det verkar dock inte som att ingen mens=ingen ägglossning! Anledningen till att mensen uteblir är att hormonet gestagen påverkar livmoderslemhinnan så att den inte kan växa till. Då finns heller ingen slemhinna att stöta ut=ingen mens!

    Nu kan jag andas ut, jag kanske har äglossning ändå!!

  • Ajan

    Tack, Idapida. Jag känner att jag behöver sån hoppfull information för att inte bli så stirrig.

  • Nettisen

    Tack för alla svar!!
    Ska beställa tid operation-utplockning-av-spiralen nu ialla fall.
    Tror nog jag har ÄL ialla fall, brukar känna av den rätt ofta även om den är väldigt oregelbunden...
    Maken verkar inne på samma linje som mig (kors i taket).

    Tack igen, känner mig lite lugnare!

    //Kram Nettisen

  • Jossebell

    fick aldrig tillbaka ägglossning efter uttag av hormonspiral så vi fick vända oss till läkare för hjälp.

  • Ajan

    Måste meddela att jag nu är gravid! På tredje försöket. Visst hade jag ÄL men ÄL-stickorna visade så svagt så svagt. Håller tummarna för er också!

  • kärringen mot strömmen

    Kopparspiral någon? Ska ta ut min om tio dar och hoppas bli gravid ganska omgående! Jag har tidigare ätit p-piller och blivit gravid på en gång när jag har slutat (har två barn)

    Nån som vet hur det fungerar med kopparspiral?

  • Sophilina
    Idapida skrev 2003-11-06 13:32:16 följande:
    Ika34, det låter hemskt! jag har inte haft en droppe blod sen jag satte in min spiral, betyder det att jag inte har ÄL??
    Funderar just på om jag ska ta ut spiralen i god tid eller om jag ska vänta...
    Är det någon här som har haft Levonova utan blödningar som ändå har blivit gravid snabbt??

    Jag blödde inte ett dugg när jag hade min hormonspiral och blev grevis första månaden efter att jag "tagit ut" den. Om det hör till saken att jag tappade den (kroppen stötte ut den) vet jag inte. Nu i Augusti fick jag ist operera bort min andra spiral då den vuxit fast och har bara haft en mens sen dess (nu i början av okt) så nu inväntar vi ÄL och hoppas att det går relativt fort nu oxå =) LYCKA TILL! Glad
  • Tezz02

    Hej! Jag tog bort min hormonspiral i november och fick mens i mitten av december, men nu i januari så har jag inte fått den. Har tagit ett gravtest och det visade negativt. Kan mensen sluta helt efter uttag av spiral?? Vill så gärna ha bebis nu..

  • maybelline

    Jag satte i min mirena den 21/2-14, fick blödning ca den 17 eller 18/3, och den åkte ut den 19/3, blödde lika mkt två dagar efter det, sen en dag med kraftigare blödning sen, samma som innan, sen den 24/3 försvann den, vet ej om det var mens eller nån annan blödning, någon som vet? Och hur vet man när man har ÄL efter uttag? Planerar barn och vill så gärna plussa snart, tog gravtest igår och idag men negativa båda två, inga direkta graviditets symptom, är dock kissnödig väldigt ofta trodde det va UVI Men vårdcentralen idag sa att det inte verkade vara det, dom tog en odling och skicka iväg(?) Ska ringa gyn imorrn då jag även haft ont i magen och inte längre kan sova på mage :(

  • Sannalj

    I början för min del tog det 3 månader innan mensen kom igång som vanligt efter jag tog ut min hormon spiral men jag tror att det kan ta upp till ett år (inte säkert dock) sitter i samma sits nämligen tog ut min spiral i november förra året och har inte blivit något än men nu är mensen 1 dag sen så jag ska testa imon på morgonen så jag hoppas!

    Lycka till!

  • Sannalj

    [quote=76086273][quote-nick]Sannalj skrev 2015-12-06 12:45:19 följande:[/quote-nick]I början för min del tog det 3 månader innan mensen kom igång som vanligt efter jag tog ut min hormon spiral men jag tror att det kan ta upp till ett år (inte säkert dock) sitter i samma sits nämligen tog ut min spiral i november förra året och har inte blivit något än men nu är mensen 1 dag sen så jag ska testa imon på morgonen! :/

  • Crazy catlady
    Sannalj skrev 2015-12-06 12:48:48 följande:

    Vi får se imon helt enkelt


    Men måste mensen komma igång ordentligt innan man kan bli gravid? Trots att man har ägglossning? Tog ut min i början på november och har fortfarande de inte gått sån riklig mens.. Bara lite bruna flytningar. . Har ägglossning nu.. :)
  • Sannalj
    Crazy catlady skrev 2015-12-06 12:51:55 följande:

    Men måste mensen komma igång ordentligt innan man kan bli gravid? Trots att man har ägglossning? Tog ut min i början på november och har fortfarande de inte gått sån riklig mens.. Bara lite bruna flytningar. . Har ägglossning nu.. :)


    Jo men det har den, tog ju ut den för mer än 1 år sen nu så jag hoppas att det har blivit något nu :)
Svar på tråden Bli gravid efter hormonspiral?