• TyskMamma

Allergisk mot blöjor! Nån mer?

Min son (2) hade sådana fruktansvärda problem med sår och var o.s.v. runt om analen och vi sprang till BVC som råttor tills vi slutligen fick diagnosen att sonen är överkänslig mot de där små "kulorna" som en handelsvanlig blöja är uppbyggd av. Det är första gången jag hör talas om en sådan allergi och jag undrar om det finns fler därute med små  blöjallergiker hemma.

• Svar på tråden Allergisk mot blöjor! Nån mer?
  • MammaHela

Jag har en sådan, de enda blöjor som funkar utan problem är Lidls =)

T är bra på att laga trasiga hjärtan.....
  • TyskMamma

MammaHela
    Du måste hjälpa mig, jag har tusen miljoner frågor men läkaren som jag har försvinner ganska snabbt igen så kanske du kan svara på mina frågor. Får jag skriva till dig?

• sirisdotter
    MammaHela skrev 2010-06-05 09:44:13 följande:
    Jag har en sådan, de enda blöjor som funkar utan problem är Lidls =)
    Fungerar inte tygblöjor?
  • TyskMamma
    sirisdotter skrev 2010-06-05 10:41:38 följande:
    Fungerar inte tygblöjor?
    alltså för mig funkar de men de är såååå svåra att knyta med en livlig tvååring som vägrar ligga/stå stilla. Så jag kan ju bli alldeles vansinnig på det där knytandet!!!
  • sirisdotter
    TyskMamma skrev 2010-06-05 11:23:23 följande:
    alltså för mig funkar de men de är såååå svåra att knyta med en livlig tvååring som vägrar ligga/stå stilla. Så jag kan ju bli alldeles vansinnig på det där knytandet!!!
    OK, det kan jag förstå - de försök jag gjort på barnbarnet gick inte så bra....
  • MammaHela
    sirisdotter skrev 2010-06-05 10:41:38 följande:
    Fungerar inte tygblöjor?
    Nope,  mina två äldre barn hade problem med blöjor och tybblöjor funkade jättebra, men på lilltjejen funkade inte tygblöjor heller.

Hon får som stora brännblåsor av alla blöjor utom Lidl eller pampers. Glömde skriva med dem innan.
  • MammaHela
    TyskMamma skrev 2010-06-05 09:48:32 följande:
    MammaHela
    Du måste hjälpa mig, jag har tusen miljoner frågor men läkaren som jag har försvinner ganska snabbt igen så kanske du kan svara på mina frågor. Får jag skriva till dig?
    klart du får
  • Ragnar

Min son kunde inte ha pappersblöjor. Han var konstant röd och prickig på rumpan och fick ofta svamp. Tygblöjor fungerade jätte bra. Har aldrig haft tygblöjor som ska knytas och vikas utan föredrar de som man fäster med knappar eller kardborre.
    När barn nr. 2 kom hade vi  redan alla blöjor vi behövde så hon har haft tyg från början. Så jag vet inte om hon tål pappersblöjor eller inte. Men hon tål bomullsblöjor dåligt. Flece och bambus går däremot jätte bra.

• The Bumblebee
    TyskMamma skrev 2010-06-05 11:23:23 följande:
    Jag använder emellanåt (inte pga av allergi dock) tygblöjor på min lilla tjej. Vet inte riktigt vad du menar med knytblöjor men vikblöjor tyckte jag var bökigt redan från början. Det finns ju dock en uppsjö av andra sorters tygblöjor. Jag har fastnat för "pocketblöjor". Men det finns ju även all-i-ett-blöjor som är precis som en vanlig pappersblöja, bara det att den är i tyg.

Se här för lite info om olika tygisar:
    www.barnshop.se/blojinfo.php

Här på Sjalbarns forum www.sjalbarn.se/forum finns en tråd där man kan ställa frågor om tygblöjor, samt en köp-sälj-tråd för just tygblöjor.
    (¯`°?.¸.?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?. ♥Aron♥Elmer♥Lovis♥ .?:*¨¨*:?.♥.?:*¨¨*:?.¸.?°´¯)
  • Lily of the Valley

Min dotter har haft problem i ett halvår nu. Det konstiga var att hon tidigare inte visade ha några som helst svårigheter för pappersblöjor innan. Vi har gått på utredning ifall det kan vara mjölk- eller glutenallergi, men utan några större framgångar. Nu smörjer vi med kortison morgon och kväll, vilket vi enligt läkaren ska göra ända tills blöjeksemen försvinner. Enligt honom så ska det försvinna av sig självt när barnet är kring 1,5-2 år.

Svar på tråden Allergisk mot blöjor! Nån mer?