• Aerina

Är det jag som är för blödig?

Nu är det så att min son har uppfört sig väldigt illa i skolan den här veckan då han varit hos sin pappa. Jag och hans pappa lever inte ihop. Han är ensamstående medans jag har sambo som jag nyligen fick mitt tredje barn med, min sambos andra.
    Nu till saken då. Mitt ex är otroligt arg på våran son och straffar honom genom att han inte får spela eller titta på film förräns han sköter sig. Föresten så är min son 8år men går första klass pga av att han är december barn och har celiaki och hamnade lite efter i mognad, men det är en annan historia.
    Detta straff är jag ok med och det ska fortsätta så även här hos oss för annars blir det ju konstigt om han kommer hit och inte får konsekvenser för sitt beteende. Men men, ytterligare så har min son fått sitta på sitt rum sen igår och hans pappa säger att han får inte komma ut.
    Naturligtvis har han fått komma ut och kissa och äta men inte mer än det. Jag tycker ju inte att detta är någon bra ide att lösa grejer på. Dels lär sig min son att tiga och nonchalera, stänga in och sura sig igenom konflikter + att jag hellre skulle vilja att hans pappa pratade med honom om saken. Är lite orolig över hur detta påverkar min son då han redan har prestations ångest och dålig självkänsla.

Det han misskött sig med är att dels hade han slarvat bort lite kläder vilket inte e så farligt, men sen hade han kissat på skolgården för andra gången och sedan hade fritids vart på utflykt och då hade han tydligen satt sig bakom ett hus och bajsat framför människor och grejer också för andra gången men första gången hade personalen inte sagt nått. Jag vet inte exakt vad för hus och så eftersom det va mitt ex som talade om det för mig.
    Detta är naturligtvis ett oacceptabelt beteende, men att stänga in ungen och tjura anser inte jag vara rätt lösning.
    Har själv tänkt gå till fritids och prata med personalen om detta och uppför sig han på detta sätt så får han helt enkelt inte följa med på utflykter.
    Vad tycker ni? Hur hade ni gjort? Är jag för hönsig som inte vill min son ska sitta instängd på sitt rum en hel helg?

• Svar på tråden Är det jag som är för blödig?
  • Mälaröbo

Svårt att säga. Det låter ju lite hårt att bli INSTÄNGD på sitt rum, men nog har jag skickat in ungarna på rummet och sagt åt dem att stanna där tills de skärpt sig några gånger. Litet hus och öppen dörr så speciellt isolerat blir det ju inte... Den delen av bestraffningen behöver du ju inte fortsätta med när han kommer hem till dig, men att pappan gjorde det här valet är nog inget du ska gå i fight för.

• Helene70

Jag tycker att problemet är större än att du och ditt ex inte är överens om bestraffningssätt. En 8-åring som sätter sig och bajsar utanför ett hus signalerar svåra beteendestörningar. Jag råder dig att kontakta BUP omgående!

Prata med ditt ex så att ni tillsammans kan rädda pojken. 

• Trillian80

Tycker också att ni borde prata med någon utomstående om sonens uppförande, för det låter faktiskt som att han kanske har lite problem.

Låter inte kul att bli straffad för att man kissar på sig - bara det är ju ett straff i sig, knappast något man gör frivilligt?

Sen det där med att bli skickad till sitt rum... Jag förstår verkligen inte det straffet. Vill man alltså att ens eget rum ska vara det där hemska stället man är på när man har varit dum? Håller med dig om att han istället borde prata med er son, och FÖRKLARA varför man inte gör si eller så, få till en dialog.

• Miss Cee

Dator/tv grejen är väl helt ok, även om det kanske inte är det mest pedagogiska eftersom det inte riktigt har en självklar koppling till vad problemet handlade om.

Att vara instäng på rummet däremot skapar fler problem än det löser som jag ser det. Om barnet bråkar hemma eller så vore det väl ok att säga att de ska gå till sitt rum och lugna ner sig, eller så. Men inte sitta inne på sitt rum dag och och dag in, för något som hände utanför hemmet.

Jag tycker att du ska prata med ditt ex och försöka få honom att gå med på att släppa den delen av straffet eftersom du ändå går på hans linje och uppräthåller dator/tv-delen även hos dig. Testa att få honom att se det som en kompromiss från din sida.

Som Helene säger så undrar jag om det int eligger annat bakom än rent "Bus". Dels kan det ju vara någon beteendestörning. Annars kankske han har svårt att hålla tätt, eller är för upptagen med att leka så att han inte hinner in?? Vad säger han själv om saken??

• Aerina
    Helene70 skrev 2010-06-06 14:53:12 följande:
    Jag tycker att problemet är större än att du och ditt ex inte är överens om bestraffningssätt. En 8-åring som sätter sig och bajsar utanför ett hus signalerar svåra beteendestörningar. Jag råder dig att kontakta BUP omgående!

Prata med ditt ex så att ni tillsammans kan rädda pojken. 
    Vi är ofta överens om saker, har aldrig haft några problem och umgås även om vi inte är tillsammans.
    Hans pappa reagerade lite överdrivet tycker jag men det e ju löst nu.
    Sen svår beteendestörning, nja då borde han göra mer konstiga saker tycker jag, sen va det ju inget bostadshus, dom va ju på utflykt så det va väl nått sånt där hus som kan dyka upp när man e ute och vandrar.
    Men har pratat med alla parter nu så får se hur det går=)
    Miss Cee skrev 2010-06-07 00:46:31 följande:
    Dator/tv grejen är väl helt ok, även om det kanske inte är det mest pedagogiska eftersom det inte riktigt har en självklar koppling till vad problemet handlade om.

Att vara instäng på rummet däremot skapar fler problem än det löser som jag ser det. Om barnet bråkar hemma eller så vore det väl ok att säga att de ska gå till sitt rum och lugna ner sig, eller så. Men inte sitta inne på sitt rum dag och och dag in, för något som hände utanför hemmet.

Jag tycker att du ska prata med ditt ex och försöka få honom att gå med på att släppa den delen av straffet eftersom du ändå går på hans linje och uppräthåller dator/tv-delen även hos dig. Testa att få honom att se det som en kompromiss från din sida.

Som Helene säger så undrar jag om det int eligger annat bakom än rent "Bus". Dels kan det ju vara någon beteendestörning. Annars kankske han har svårt att hålla tätt, eller är för upptagen med att leka så att han inte hinner in?? Vad säger han själv om saken??
    Jag sa att han skulle prata med honom och det hade han gjort sen på lördagen, sen pratade jag med pojken i sön när han kom till mig. Jag har ett hum om vad som ligger bakom hans beteende, det är ju bara de senaste veckorna det varit lite strul så det beror nog på att familjesituationen ändrats.
    Och han är verkligen för upptagen för att gå på dass, får ofta säga till han att han ska gå för han sitter och hoppar upp och ner=)

Tror ungen trott att är man ute på utflykt så får man bajsa om man behöver, men missade väl att man kanske inte ska göra det på öppna ytor=)
    Men det han själv sa var att han var bajsenödig.
    Får se hur det blir framöver=)
    Tack för era svar i alla fall=)
Svar på tråden Är det jag som är för blödig?