• Fuaran

Mormors satt att uppfostra

Hej. Jag har en dotter pa fyra ar, hon ar en fin och trevlig tjej, smart, envis och valdigt nyfiken. Hon blir valdigt sallan ledsen. Till exempel nar hon lyckas skrapa upp knana sa grater hon inte utan blir istallet tyst som en mus, jag vet da att om nagot ar fel ar det tyst. Hon blir ocksa sallan uttrakad, kan leka sjalv lange om jag eller mormor inte har tid. Men jag ar lite orolig har flr en gang lekte hon med en plasthast och sa - Galopp, galopp.. Hela tiden, i sakert en halvtimme, bara det ordet. Ar detta normalt?? Hon ar valdigt lattroad tydligen. En annan sak ar att om man t.ex svarar pa fragan - Kan jag fa en kaka? ett nej sa blir hon inte ledsen, vantar i tre minuter och fragar igen, och sa haller hon pa utan att tappa intresset och alltid fa som hon vill. Jag ar orolig om hon har en syndrom av nagon sort...

En annan sak ar min mamma, jag alskar henne enormt och vill inte gora henne lessen. Jag ar uppfostrad med aga, det var inte ofta jag fick det, men som liten sa blev jag smiskad for att jag ljog, (nu ljuger jag aldrig for nagon, vill jag inte svara ar jag tyst istallet). Nu nar jag tanker pa det sa ar jag tacksam for den uppfostran jag fick, da jag anser att utan straff for daligt beteende blir man en dalig manniska. Min mamma ar fran Polen och dar ar det tillatet att sla barn en idag, hon ar aven ganska orolig for klader sa om lillan ramlar och skrapar upp knaet sa blir byxan forstord och mamma skaller mycket pa henne, om hon blir riktigt ledsen for att fina strumpbyxor blir forstorda kan lillan fa smisk och stalls i skamvran.. Jag ar mindre orolig for kladerna men jag vill inte som sagt saga till min mor, for hon har ju lyckats uppfostra mig till en bra och sjalvstandig manniska, och jag har inga psykiska besvar. Jag vill inte heller att min dotter vaxer upp till en besvarlig manniska som svar och ar allmant taskig mot andra. Min mor brukar saga nar jag protesterar mot det ena eller det andra att hon ar aldre och vet battre. Och jag ska vara tacksam att jag far sa mycket hjalp fran henne. Vad tycker ni, ska jag saga ifran att min mamma inte far sla lillan eller? For nu nar jag tanker pa det, mamma bestraffar Lillan bara for stora saker, som ljug och oartighet mot andra. Dessutom verkar inte Lillan vara radd for mormor utan de alskar varandra valdigt mycket.

• Svar på tråden Mormors satt att uppfostra
  • Mummyfied

Kan man inte fostra sina barn utan att slå dem så har man misslyckats som förälder, så är det bara! Tyvärr TS men typer som din mamma gör mig riktigt förbannad.

• UpsyDaisy

Jag uppfostrades också med aga, men ALDRIG över något som att ha förstört kläder och sådant. En fyraåring SKA ha kläder som man kan vara orädd om...för i den åldern springer man omkring och leker mycket OCH man ramlar.

Sedan så var det så att förr kände man inte riktigt till olika metoder för att uppfostra och det var lätt att ta till sig aga...som faktiskt inte är en särskilt bra metod. Men nu vet man bättre och det finns en mängd böcker på ämnet. Jag skulle föreslå att du pratar med din mamma om detta och säg (på ett positivt sätt) att du gärna skulle vilja pröva en annan metod och att du vill att hon ska sluta med agan så att du kan uppfostra på ditt sätt. Påpeka dock också att du verkligen uppskattar all hennes hjälp och stöd och att du hoppas hon kommer stötta dig i detta också.

• Tawaret
    Fuaran skrev 2010-06-06 11:12:58 följande:
    Nu nar jag tanker pa det sa ar jag tacksam for den uppfostran jag fick, da jag anser att utan straff for daligt beteende blir man en dalig manniska.
    Jag förstår att du är tacksam att du blev en bra människa, men det betyder inte att alla delar av din uppfostran var absolut nödvändiga för detta. Aga är inte nödvändigt för att någon ska bli en bra människa.

Att du tycker att aga var okej för dig innebär att det var okej för just dig. Hur det kommer att påverka ditt barn kan du inte veta.

Att det är olagligt skulle jag verkligen ta på allvar om jag kände mig osäker på aga som du verkar vara eller var för aga som din mamma. Vore tråkigt att få soc-anmälningar, om inte annat.
  • JBC

För mig är det självklart att inte slå ett barn. har inte bivit slagen själv men är ändå en "bra" människa som inte ljuger och håller på. Jag tycker det låter som att din mamma har tagit över ditt barn, och det är tråkigt att du inte vågar säga ifrån (något som högst troligt kommer ifrån att du blivit slagen om du gjort det när du var liten). Men i det här fallet  kanske du ska börja tänka på hur din dotter mår av det här. Vill du att hon ska bli lika rädd för konflikter som du själv?

• Bedan

Ifall min mamma slog mitt barn skulle jag ge min mor stryk, för uppenbarligen hade hon behövt lite uppfostran!
    Ifall det nu skulle vara tillåtet med aga hade jag möjligtvis kunnat sträcka mig till att förstå om barn fått smisk för att de med uppsåt varit elaka eller förstört saker, MEN NÄR DE RÅKAT UT FÖR EN OLYCKA SOM ATT RAMLA!?
    Ursäkta för att jag frågar detta ts, men är din mamma riktigt normal i huvudet? Får hon smisk av dig eller sin man ifall hon råkar ha sönder ett glas i disken? Om inte så kanske du skulle införa det, fast det kanske bara är försvarslösa små barn man får slå? Inte människor som kan ge igen? 

• Bedan
    Bedan skrev 2010-06-07 14:38:08 följande:
    Ifall min mamma slog mitt barn skulle jag ge min mor stryk, för uppenbarligen hade hon behövt lite uppfostran!
    Ifall det nu skulle vara tillåtet med aga hade jag möjligtvis kunnat sträcka mig till att förstå om barn fått smisk för att de med uppsåt varit elaka eller förstört saker, MEN NÄR DE RÅKAT UT FÖR EN OLYCKA SOM ATT RAMLA!?
    Ursäkta för att jag frågar detta ts, men är din mamma riktigt normal i huvudet? Får hon smisk av dig eller sin man ifall hon råkar ha sönder ett glas i disken? Om inte så kanske du skulle införa det, fast det kanske bara är försvarslösa små barn man får slå? Inte människor som kan ge igen? 
    Jag vill även tillägga att jag hade ringt polisen ifall min mamma slagit mitt barn. Ingen pardon! Inget jävla daltande bara för att hon är min mamma! Hon slog mig ett par gånger när jag var barn och skulle hon få för sig att slå mitt barn, ja då är det väl bara dags att hon får sona sina brott.
  • Simsonen
    pepprar skrev 2010-06-07 07:01:43 följande:
    Dom vill inte hjälpa till utan bara tala om hur smarta och perfekta dom själva är som känner till en lag och kan fördöma dem som inte har haft samma möjlighet att lära sig se det på samma sätt som de själva har. 
    Jag har aldrig hört talas om en människa som har fått insikt genom att man har skrikit åt dem och hånat dem, förlöjligat deras sätt att tänka och sen talat om för dem att man själv minsann vet hur saker och ting skall skötas.Kräks
     Är det så man fungerar på fl hur fungerar man då i sin egen familj och gentemot sina egna barn, jag bara undrar?
    Och jag har inte sett dig förklara på ett bra sätt för Ts heller. Det som är mest sjukt är att det över huvud taget ska behöva förklaras,. Vadå inte samma möjlighet att se det på samma sätt? Det är väl vanligt sunt förnuft att man inte låter sin fyraåring bli misshandlad för att hon trillat och slagit sig?
    Eller du tycker alltså att det kan ursäktas med att ingen berättat att det är olagligt för ts?

Om en nära vän till dig blir mördad, är det då okej för att ingen talat om för mördaren att det inte är okej?
  • Simsonen
    Mad as snow skrev 2010-06-07 11:06:28 följande:
    För hundrefemte gången håller jag med dig helt och fullt i det du skriver! Glad Men att det ska behöva skrivas är rätt vrickat när man tänker efter...
    Someone get me a fucking wiener before I die.
    Vi möts alltid i samma sorts trådar.

Men detta är en av de mer extrema, alltså här pratar vi om en liten fyraårig tjej som får stryk för att hon trillat och slagit hål på byxan, eller som får stryk för att hon en enstaka gång vågar säga ifrån och säger att hon hatar sin mamma.

Det värsta är att det finns folk som helt tar bort ts skuld genom att säga att hon ju inte visste att det var fel, helt sjukt.
  • ploten

Usch, jag har tänkt på det här hela dagen med en stor klump av oro i magen sedan jag läste och skrev i tråden igår kväll. Det är bara för sorgligt, och jag hoppas verkligen att du tagit mod till dig och sagt till din mamma att hon aldrig mer får slå din dotter!

Du ser det kanske inte själv, men det är så uppenbart i det du skriver att hon redan tagit skada. Hon vågar till exempel inte bli ledsen när hon ramlar och slår sig, istället håller hon tyst för att ni inte ska märka något, eftersom hon är livrädd för att få stryk. Och det är klart att ni ser effekt av agan, ni skrämmer henne ju till att inte göra om vissa saker - men frågan är vilka långsiktigt negativa effekter ni ännu inte sett. Det finns alltid andra metoder att ta till än våld!

Som sagt, aga är olagligt, och oavsett vilket land ni bor i och vilka lagar ni har där, är det aldrig moraliskt försvarbart att slå ett barn!

Om ts hade bott i ett land där det är lagligt för mannen att slå sin fru, och det var hon själv som blev slagen, gissar jag att ingen här skulle skriva: "Oj, vilken svår fråga, men eftersom det är lagligt med hustrumisshandel i ditt land får man nog ha lite förståelse för din man ändå, man vet ju att det ibland har gått att få bukt med fruars olydighet genom lite smisk." Eller?

• Melly

Ja SJÄVKLART så ska du säga ifrån PÅ SKARPEN till din mamma att hon aldrig mer får slå ditt barn!

Alltså TS det är ju tyvärr tydligt att du HAR tagit skada själv utav att bli uppfodtrad utav din mamma med slag och straff som skamvrå. Du skriver ju själv att du är konflikträdd och det är förstås eftersom att du blev utsatt för en sån hård uppfostran när du var barn.

TS du vill väl inte att din dotter oxå ska bli konflikträdd och tyst och ängslig? Tyvärr så är det mycket stor risk för det om din mamma får fortsätta att slå och bestraffa henne.

Du MÅSTE skydda din dotter! Det är du som är mamman och ansvaret för din dotter ligger på dig. Du måste våga ta det ansvaret och bete dig som en vuxen människa och säga ifrån till din mamma.

Svar på tråden Mormors satt att uppfostra