• Hexx

Invandrare- tycker ni det är rasistiskt att sjunga nationalsången?

Nu får vi ju inte sjunga nationalsången på skolavslutningarna längre, eftersom det anses rasistiskt. Jag undrar varifrån detta kommer?
    Tycker ni invandrare verkligen att det är rasistiskt eller förnedrande att sjunga sveriges nationalsång?

• Svar på tråden Invandrare- tycker ni det är rasistiskt att sjunga nationalsången?
  • Lillismaj

Jag tror inte en enda invandrare tycker det är rasistiskt. Detta är någon feg svensk som kommit på detta. Och många invandrare som jag känner kan inte förstå att svenskar beter sig på detta sätt.
    Detta skulle väl knappast hända i något annat land.

Fast som jag ska vara helt ärlig så har jag inte hört om anledningen till varför man inte sjunger naionalsången på skolavslutningen?

• Lillismaj

Detta, detta , detta. Ha ha, det blev många detta! Har nyss vaknat.

• Unbornchild
    Lillismaj skrev 2010-06-11 02:13:40 följande:

Jag tror inte en enda invandrare tycker det är rasistiskt. Detta är någon feg svensk som kommit på detta. Och många invandrare som jag känner kan inte förstå att svenskar beter sig på detta sätt.
    Detta skulle väl knappast hända i något annat land.

Fast som jag ska vara helt ärlig så har jag inte hört om anledningen till varför man inte sjunger naionalsången på skolavslutningen?

Du tog upp precis det jag tänkte skriva.
    Jag själv ses som invandrare (trots att jag är född här) och tycker inte någonstans att det är rasistiskt att sjunga nationalsången, hissa svenska flaggan etc etc.
    Håller med Lillismaj. Det är den svenska mentaliteten, inte-trampa-någon-på-tårna, som kommit på detta påhitt om att invandrare ska ta illa upp.
    Alla, precis ALLA, invandrare jag känner tycker att  hela frågan är larvig. Herregud, tar man illa upp har man väl inget här att göra.

Däremot att fira skolavslutning i kyrkan ser jag bara som dumt (trots att jag själv är kristen). Det ena hör inte ihop med det andra helt enkelt!
  • listo
    Hexx skrev 2010-06-06 21:13:27 följande:
    Nu får vi ju inte sjunga nationalsången på skolavslutningarna längre, eftersom det anses rasistiskt. Jag undrar varifrån detta kommer?
    "Vi" får inte? Vilka är "vi", och vem har bestämt att "vi" inte får göra det?
    Traddiraddiraj
  • Las vacaciones de amor

Fram till sjunde klass fick vi samlas runt flaggstången och sjunga nationalsången och hissa flaggan. Det var en fin tradition, men som sagt var det slut på det i sjuan. Lärarna på skolan sa att det inte var tillåtet längre eftersom det kunde tolkas som rasistiskt.

Har läst nu att det är upp till varje skola att bestämma, men om det nu är tillåtet varför slutade så många skolor? Tycker att det var jättelöjligt, ingen skulle väl ta illa upp för det.

Sedna förstår jag inte hur ni resonerar som tycker att det inte gör nåt, vi bor i Sverige och det är väl inget fel att fira det? Såååå trista människor är ibland.

Tycker också att det är SJUKT att inte man får (på vissa ställen i alla fall) fira avslutningen i en kyrka, Det är en fin gammal tradition. Sverige är ett kristet land (och jag hoppas verkligen att det förblir så) Så varför inte fira i kyrkan? Skulle vi flyttat till ett ex muslimskt land skulle de aldrig ta hänsyn till oss, så varför skulle vi göra det här?

• Veladis
    Malén skrev 2010-06-11 01:57:38 följande:
    upyours skrev 2010-06-11 01:42:05 följande:
    Same shit, det har ändå firats den 6 juni. Sen att det har hetat svenska flaggans dag skiter jag i.

Frågan är varför nationalsången ska sjungas på skolavslutningen? Vad är det för svenskt med skolavslutningen?

Är väl lite dumt att sjunga nationalsången 6 juni för att ett par veckor senare sjunga den igen på skolavslutningen som inte har med nationaldagen att göra ens.
    Jo, "same shit"! Men nu är det svensk kultur att vi sjunger nationalsången på skolavslutningen då vi inte tidigare hade en nationaldag. Just därför är skolavslutningen väldigt viktig för svenskar. Långt efter det kom nationaldagen till. Vad är problemet? Det är svensk kultur - har du svårt med svenskar eller?
    Nej, det är inte "svensk kutur" att sjuna nationalsången på skolavslutning. Det är lokala traditioner att göra så.

Nationaldag har 6:e juni varit sedan 1983, och därförinnan benämndes dagen som "svenska flaggans dag" vilket ju också är ett lämpligt tillfälle att sjunga nationalsången. Sen kan man ju sjunga den på skolavslutningen också, om det nu passar in i programmet, men det är ju den 6.e juni som det passar bäst att göra det på. Men, det är fortfarande inte "svensk kultur", på samma sätt som "Den blomstertid" eller Idas somamrvisa att sjunga nationalsången på skolavslutningen. Det är en lokal tradition som förekommer här och var, inte generellt och överallt i hela Sverige.

Och nej, jag har varken svårt med svenskar eller något annan nationalitet i allmänhet.
    Las vacaciones de amor skrev 2010-06-18 00:13:43 följande:
    Tycker också att det är SJUKT att inte man får (på vissa ställen i alla fall) fira avslutningen i en kyrka, Det är en fin gammal tradition. Sverige är ett kristet land (och jag hoppas verkligen att det förblir så) Så varför inte fira i kyrkan? Skulle vi flyttat till ett ex muslimskt land skulle de aldrig ta hänsyn till oss, så varför skulle vi göra det här?
    Sverige är inte ett kristet land.
    Att fira avslutning i kyrkan kan säker vara fint ,men det finns andra fina ställen som inte har en religiös innebörd. Att fira i en kyrka, när skolan ska vara konfessionsfri och kyrka och stat är åtskilda och skolavslutning dessutom inte har med någon religios högtid att göra, är bara onödigt. Traditioner förändras hela tiden, och även "fina" traditioner kan bli förlegade och och bli helfel i ett modern demokratiskt samhälle. Skolavslutningar kan göras fina och traditionella på andra sätt.
  • bananflugan82

Om man tar ett land som USA som om något land har många kulturer, skulle dom sluta sjunga sin nationalsång? Knappast.. tycker också det är löjligt. Sverige är väl ett land som vilket annat, varför skulle inte vi få fira med vår nationalsång?

Mamma till trollen Oliver & Ludvig f. 2010-01-13
  • MimmiL

Jag har aldrig sjungit nationalsången på skolavslutningen, trots att denna diskussion  uppstått efter att jag lämnat gymnasiet. Som upyours säger, vad är det för svenskt med en skolavslutning? Sjung nationalsången hur mycket ni vill, men gnäll inte över att en krigisk kampsång inte ljuder när folk försöker ha trevligt. Själv saknade jag "Den blomstertid nu kommer" på årets skolavslutning...

• mattruff
    crazy, foolish or insane. You're h to ..vara ett strong exempel kids- should repeat singing the anthem at school every day ,am/pm above all /Especially if you are migrant -bör få 2 extra timmar med kulturutbildning /a day . De kom till Sverige från lång tids brutna samhälle. Framför allt känner jag mig skyldig att visa dem på rätt sätt hur vi lever och håller ihop i respekt för sverige o prestationerna våra förfäder o mödrar har arbetat ,kämpad o lidit för -ett stolt starkt o rättvis samhälle-kultur .Utan undantag. Att visa och förmedla kärleken och respekten vi känner för varandra och var hemland - ingen tvekan om att den konsekventa separationen för dem som agerar mot in any kind -med den strängaste avskiljningen är det mest ärliga och pålitligaste sättet att vägleda dessa upprörda -skrämda -hjälpsökande -who have to accept -De måste också debiteras för det stöd som ges- och att bara några få kan accepteras permanent. -lykka till

• nastyashell

Påståendet att det skulle anses vara rasistiskt med nationalsången kommer från någon av de hatsidor med SD-troll som du förmodligen hänger på.
  • nevermind

Tycker ni invandrare verkligen att det är rasistiskt eller förnedrande att sjunga sveriges nationalsång?

Men det där är ju inte sant.
  • mattruff

Svar på tråden Invandrare- tycker ni det är rasistiskt att sjunga nationalsången?