• mrsdevil

ångest över att bli särbo

vi har en son på 5 månader som är helt underbar och jag älskar honom över allt annat men jag orkar inte ta hand om honom som "vanliga" mammor gör. jag orkar faktiskt inte göra så mycket alls. har provat att vara mammaledig men det funkade inte eftersom den lilla energin jag hade inte räckte till att pyssla om våran lilla prins. så nu är jag sjukskriven pga depression och ångest och min sambo är pappaledig.

problemet är att han inte orkar leva med mej nu när jag mår såhär dåligt. han vill lägga all sin energi på vårat barn (fullt förståligt) och flytta ifrån mej tills jag mår bättre (mindre förståligt). men hur ska jag kunna må bättre om jag inte får vara med mitt barn dom stunder jag faktiskt orkar? jag vill visa att jag finns där för honom även fast jag mår dåligt nu.

låter det klokt i era öron att vi skulle flytta ifrån varandra en tid för att se om jag kan börja må bättre och sen kanske flytta ihop igen? han säger att han älskar mej och att han vill mitt bästa. men varför flytta ifrån varandra om båda älskar varandra? jag får hjälp av kurator och vi går i familjeterapi men inget hjälper nog fort. jag har inte så många vänner och är väldigt blyg så om vi flyttar ifrån varandra så skulle jag nog isolera mej totalt.

jag älskar verkligen min sambo men vet inte heller om jag orkar leva med honom. han skäller på mej för allt och har synpunkter/komentarer på precis allt jag gör.

jag säger som många andra. vet inte vad jag förväntar mej för svar på detta,  behövde nog mest "prata av mej" lite.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-07 13:53

• Svar på tråden ångest över att bli särbo
  • Tyra80

ok, men mår du bättre nu när du jobbar och han är hemma?Tycker det låter ganska vettigt, att flytta eller vara ifrån varann ett tag. alltså mår du dåligt så smittar det ju av sig och det kommer bara utvecklas till större bråk mm. men tycker du inte ska va helt ensam, du hade inte mkt vänner sa du men hos föräldrarna kan du ju bo, isolera dig inte. haka inte upp ditt liv på en annan person(din man), du är starkare än du tror. kan ju vara rätt tröttsamt att leva med någon som mår dåligt ett längre tag som är passiv, trött, negativ. låter som du måste komma på fötter, bra att göra det någon annan stanns så du inte drar ner hela familjen i din personliga kris, du klarar det här! ta hand om dig, kram

• Carolie

hej
    jag vet inte om det vore den bästa lösningen men jag förstår hans tanke.
    Du kanske kan få hjälp av en dr.som kan skriva in dig ex.på ett vilohem där du kan gå på samtal osv.så kan du åka hem på helger eller din familj besöka dig där.
    eller något liknande...så behöver ni inte göra så drastiska beslut..du kanske behöver egen tid och få dina tankar rum och lufta dem,be om hjälp och försök att finna din plats i tillvaron,den kommer...jag hoppas det löser sig för dig och din familj

Svar på tråden ångest över att bli särbo