• mantaray

    3-åring som blivit rädd för allt

    Hej,

    JAg har en dotter som fyllde 3 år i våras. Helt plötsligt har hon blivit rädd för allt känns det som. Hon vågar inte åka rutschkana längre, är mörkrädd, vågar inte cykla, rädd för att saker och ting ska låta osv... Hon vågar knappt gå till sitt rum eller badrummet ensam, mitt på dagen när det är helt ljust i hela huset.

    Är detta vanligt? Hur ska man hantera detta? SKa man säga att det är ju inget farligt att gå till badrummet, det har du gjort så många gånger osv.... Eller ska man låte bli att kommentera det och följa med henne till badrummet/sitt rum när hon ber om det och hoppas att det går över snart??

  • Svar på tråden 3-åring som blivit rädd för allt
  • sasha1

    Har samma "problem" med min dotter som är snart 3 år. Hon vill helst vara inomhus och vi är på semester i ThailandGråter. I början försökte vi förklara men nu har vi slutat med det. Nu är nästan allt på hennes villkor. Det är bara att vänta ut. Det går över ganska snart har jag hört.

  • ingridelisa

    Det här påminner om hur det är för oss! Vår dotter fyllde tre år för en månad sedan drygt och nu de senaste veckorna har hon plötsligt blivit väldigt rädd. Hon vill ofta sitta i knä, som när vi ska äta och försöker panikslagen klättra upp i våra famnar. När vi frågar vad hon är rädd för svarar hon spöken eller häxor eller liknande. Är vi hemma är hon som en igel runt våra ben när vi går genom huset. Förut har hon kunnat vara i ett rum ensam eller hålla på med något på egen hand, men nu går det inte alls. 

Svar på tråden 3-åring som blivit rädd för allt