• mammamys06

Var köper ni era dräkter?

Jag är ute efter sådana Audai-dräkter (osäker på stavningen), alltså asiatiska barndräkter både till pojke och flicka i stl till pojken 4 år och uppåt, och till flickan från 1 år och uppåt, tror de är märkta i år.

Lycklig tvåbarnsmamma!
  • Svar på tråden Var köper ni era dräkter?
  • mammamys06
    VNmamma skrev 2010-06-07 23:51:20 följande:
    Vad är det för pojkkläder du tänker på?

Ao dai bärs av kvinnor och ser ut så här.

commons.wikimedia.org/wiki/File:Mot_so_kieu_ao_dai_le_hoi.JPG
    ok, då heter de något annat för pojkar Det är sådana kostymaktiga kläder som är i samma typ av tyg som Ao dai för flickor Köpte en drös sådana kostymer i Vietnam när vi hämtade sonen men han växer så fort!
    Lycklig tvåbarnsmamma!
  • VNmamma
    mammamys06 skrev 2010-06-08 10:33:08 följande:
    ok, då heter de något annat för pojkar Det är sådana kostymaktiga kläder som är i samma typ av tyg som Ao dai för flickor Köpte en drös sådana kostymer i Vietnam när vi hämtade sonen men han växer så fort!
    Det finns en slags manlig motsvarighet till ao da (lång tunika och hög slits) men den är mycket ovanlig. Jag misstänker att du menar de korta jackorna med byxor (nästan som pyjamas) som säljs överallt i Hanois gamla kvarter?
    Sådana har jag sett på Kinabutiker; bland annat i en butik på Första Långgatan i Göteborg (finns kanske inte längre kvar) och ett par på Söder i Stockholm. Fråga på någon Kinalista så får du kanske lite bättre uppgifter.
  • mammamys06
    VNmamma skrev 2010-06-08 17:36:33 följande:
    Det finns en slags manlig motsvarighet till ao da (lång tunika och hög slits) men den är mycket ovanlig. Jag misstänker att du menar de korta jackorna med byxor (nästan som pyjamas) som säljs överallt i Hanois gamla kvarter?
    Sådana har jag sett på Kinabutiker; bland annat i en butik på Första Långgatan i Göteborg (finns kanske inte längre kvar) och ett par på Söder i Stockholm. Fråga på någon Kinalista så får du kanske lite bättre uppgifter.
    Ok, tack för infon, ja det är det jag menar! Är inte med i någon kinalista eftersom vi adopterat från Vietnam men jag ska leta vidare! Tack!
    Lycklig tvåbarnsmamma!
  • Peki
    Namaste72 skrev 2010-06-08 09:18:06 följande:
    Vilka fina kläder!

Synd att det är så svårt att få tag i indiska kläder i Sverige, vet att det finns på nätet men då är det riktigt dyrt...
    Nu vet jag inte var i Sverige du bor men i Stockholm finns indiska barnkläder att köpa på Himalaya Livs (Valhallavägen 75). Det ligger precis vid T-banestationen Tekniska Högskolan. Det är en indisk livsmedelsaffär (jag har handlat indiska specerier där i ett antal år).

De har direktimporterade kläder, sjalar, skor mm till både barn och vuxna. De är inte speciellt dyra eftersom de köper allt på plats utan mellanhänder. Jag köpte själv en underbar helsidensjal för 150:-

Det kan tänkas att du kan få hjälp att handla från dem även om du bor någon annanstans i landet. De har ingen webbsida men du kan prova att ringa dem i så fall. De är väldigt trevliga.
    Man har inte roligare än man gör sig
  • Namaste72
    Peki skrev 2010-06-10 11:55:19 följande:
    Nu vet jag inte var i Sverige du bor men i Stockholm finns indiska barnkläder att köpa på Himalaya Livs (Valhallavägen 75). Det ligger precis vid T-banestationen Tekniska Högskolan. Det är en indisk livsmedelsaffär (jag har handlat indiska specerier där i ett antal år).

De har direktimporterade kläder, sjalar, skor mm till både barn och vuxna. De är inte speciellt dyra eftersom de köper allt på plats utan mellanhänder. Jag köpte själv en underbar helsidensjal för 150:-

Det kan tänkas att du kan få hjälp att handla från dem även om du bor någon annanstans i landet. De har ingen webbsida men du kan prova att ringa dem i så fall. De är väldigt trevliga.
    Tack för tipset!. Jag bor på andra sidan Sverige men ska till Sthlm i sommar så det passar ju perfekt. Vi handlade en del kläder i Indien, men jag vill ha lite mer Tungan ute speciellt till mig själv.
    { Mamma till världens finaste dotter }
  • Kalinka

Jag skulle säga att det nog beror på om det går bra med asiatiska barnkläder, vilka som helst, eller om ni vill ha just vietnamesiska. Vietnamesiska ao dai (uttalas ao jai enligt min sydvietnamesiska kollega) gjorda i ett tunnare tyg, oftast i två lager tunnare tyg, och har ofta en dekoration fram på bröstet, men mer sällan invävt mönster. Vi köpte flera stycken, både för barn och vuxna, när vi var i Vietnam, och det fanns även för pojkar, men jag har inte hittat just den vietnamesiska varianten i Sverige. Jag skulle tro att om ni kan få tag på en vietnamesisk skräddare (borde finnas någon i Göteborg), så kan de säkert sy både pojk- och flickvariant.

Kinesiska klänningar är betydligt vanligare i Sverige, men de är oftast gjorda i ett tjockare tyg med invävt mönster. De ser också lite annorlunda ut. Men det kanske inte spelar så stor roll?

• mammamys06
    Kalinka skrev 2010-06-12 10:10:15 följande:
    Jag skulle säga att det nog beror på om det går bra med asiatiska barnkläder, vilka som helst, eller om ni vill ha just vietnamesiska. Vietnamesiska ao dai (uttalas ao jai enligt min sydvietnamesiska kollega) gjorda i ett tunnare tyg, oftast i två lager tunnare tyg, och har ofta en dekoration fram på bröstet, men mer sällan invävt mönster. Vi köpte flera stycken, både för barn och vuxna, när vi var i Vietnam, och det fanns även för pojkar, men jag har inte hittat just den vietnamesiska varianten i Sverige. Jag skulle tro att om ni kan få tag på en vietnamesisk skräddare (borde finnas någon i Göteborg), så kan de säkert sy både pojk- och flickvariant.

Kinesiska klänningar är betydligt vanligare i Sverige, men de är oftast gjorda i ett tjockare tyg med invävt mönster. De ser också lite annorlunda ut. Men det kanske inte spelar så stor roll?
    Nej, det spelar ingen roll! Vi firar TET och vår son är ju från Vietnam och vi köpte på oss dräkter till honom så klart också när vi var i Vietnam men han växer så det knakar och vissa storlekar (använder ju inte kläderna dagligen) har han växt ur. Nu har ju lillasyster kommit (var inte aktuellt med syskon när vi hämtade sonen i Vietnam) så vi har ju inte köpt några klänningar till henne därifrån och det känns inte viktigt alls att hon har vietnamesiska dräkter direkt eftersom hon är ju inte därifrån även om jag tycker vietnamesiska dräkter är så vackra. Men det är ju kinesiska dräkter också. Jag hade väldigt gärna hittat en koreansk dräkt till henne för hon är ju halvkorean men det är nog svårt så det blir bra med vilken asiatisk dräkt som helst.
    Lycklig tvåbarnsmamma!
  • Peki
    Namaste72 skrev 2010-06-11 09:17:37 följande:
    Tack för tipset!. Jag bor på andra sidan Sverige men ska till Sthlm i sommar så det passar ju perfekt. Vi handlade en del kläder i Indien, men jag vill ha lite mer Tungan ute speciellt till mig själv.
    De har vuxenkläder också. Jag antar att det är typ festkläder de har, mycket starka färger, broderier etc. De har även tofflor och sjalar.

De har även allt som kan behövas om man vill laga indisk mat också. Jag handlar som sagt där ofta och de är väldigt trevliga.
    Man har inte roligare än man gör sig
  • Namaste72
    Peki skrev 2010-06-13 15:11:18 följande:
    De har vuxenkläder också. Jag antar att det är typ festkläder de har, mycket starka färger, broderier etc. De har även tofflor och sjalar.

De har även allt som kan behövas om man vill laga indisk mat också. Jag handlar som sagt där ofta och de är väldigt trevliga.
    Jag köpte en del kurtas i Indien, toppen att ha över jeans. Jag tror inte det var festkläder, men alla har superfina broderier.
    Dessutom köpte jag en sari, men missade att jag behövde en kjol till den
  • Selma1966

Hanya72: man brukar kunna hitta indiska och pakistanska kläder i vissa förorter (beroende på var man bor så klart). Runt Stockholm kan man kolla i Tensta ex. Eller fråga de boende där. De brukar ha bra koll vart man kan vända sig i Sverige. Ofta importerar de själva, köper på nätet, syr själva eller syr upp lokalt.

• Namaste72
    Selma1966 skrev 2010-07-03 13:59:59 följande:
    Hanya72: man brukar kunna hitta indiska och pakistanska kläder i vissa förorter (beroende på var man bor så klart). Runt Stockholm kan man kolla i Tensta ex. Eller fråga de boende där. De brukar ha bra koll vart man kan vända sig i Sverige. Ofta importerar de själva, köper på nätet, syr själva eller syr upp lokalt.
    Tack för tipset. Ska kolla i Angered. Annars får det bli i London eller Stockholm.
  • Sanglin

Jag såg att Peki rekommenderade Himalaya Livs, en supermysig butik! Men Sundaram som delen med kläder heter har fått en hemsida. Den är htttp://www.sundaram.se

De har både billigare saker och jättefina siden-salwar kameezer (älskar) och annat.

• Namaste72

Tack för tipset!

Jag sydde en salwar kameez till dotterns återrapport!

• lillalise

Hej!

Några fler ställen som har indiska kläder:

Malmö -
    1)Glada tyger på Södra förstadsgatan har till både barn och vuxna från 400:- och uppåt.
    2)På Nobelvägen ska det också finnas en affär, tyvärr vet jag inte namnet

Stockholm -
    1)I alby centrum finns en affär, har inget namn men den är lätt att hitta.
    2)På kungsholmen finns en affär i anslutning till rest Govinda. De säljer lite billigare dräker för barn, t e x kjol+blus för 200:- ( jag var där för för några år sedan, kanske är det annorlunda nu)

Svar på tråden Var köper ni era dräkter?