Var köper ni era dräkter?
Jag är ute efter sådana Audai-dräkter (osäker på stavningen), alltså asiatiska barndräkter både till pojke och flicka i stl till pojken 4 år och uppåt, och till flickan från 1 år och uppåt, tror de är märkta i år.
Jag är ute efter sådana Audai-dräkter (osäker på stavningen), alltså asiatiska barndräkter både till pojke och flicka i stl till pojken 4 år och uppåt, och till flickan från 1 år och uppåt, tror de är märkta i år.
Jag skulle säga att det nog beror på om det går bra med asiatiska barnkläder, vilka som helst, eller om ni vill ha just vietnamesiska. Vietnamesiska ao dai (uttalas ao jai enligt min sydvietnamesiska kollega) gjorda i ett tunnare tyg, oftast i två lager tunnare tyg, och har ofta en dekoration fram på bröstet, men mer sällan invävt mönster. Vi köpte flera stycken, både för barn och vuxna, när vi var i Vietnam, och det fanns även för pojkar, men jag har inte hittat just den vietnamesiska varianten i Sverige. Jag skulle tro att om ni kan få tag på en vietnamesisk skräddare (borde finnas någon i Göteborg), så kan de säkert sy både pojk- och flickvariant.
Kinesiska klänningar är betydligt vanligare i Sverige, men de är oftast gjorda i ett tjockare tyg med invävt mönster. De ser också lite annorlunda ut. Men det kanske inte spelar så stor roll?
Hanya72: man brukar kunna hitta indiska och pakistanska kläder i vissa förorter (beroende på var man bor så klart). Runt Stockholm kan man kolla i Tensta ex. Eller fråga de boende där. De brukar ha bra koll vart man kan vända sig i Sverige. Ofta importerar de själva, köper på nätet, syr själva eller syr upp lokalt.
Jag såg att Peki rekommenderade Himalaya Livs, en supermysig butik! Men Sundaram som delen med kläder heter har fått en hemsida. Den är htttp://www.sundaram.se
De har både billigare saker och jättefina siden-salwar kameezer (älskar) och annat.
Tack för tipset!
Jag sydde en salwar kameez till dotterns återrapport!
Hej!
Några fler ställen som har indiska kläder:
Malmö -
1)Glada tyger på Södra förstadsgatan har till både barn och vuxna från 400:- och uppåt.
2)På Nobelvägen ska det också finnas en affär, tyvärr vet jag inte namnet
Stockholm -
1)I alby centrum finns en affär, har inget namn men den är lätt att hitta.
2)På kungsholmen finns en affär i anslutning till rest Govinda. De säljer lite billigare dräker för barn, t e x kjol+blus för 200:- ( jag var där för för några år sedan, kanske är det annorlunda nu)
här hittar du indiska kläder www.saree.se. de har fina "designer" festkläder.