Förlossningsdepression som resulterar i vanvård av barn VS misshandel
Jag har följt programmet "Jag älskar inte mitt barn" som gått på tv4+. Jag förstår och inser att förlossningsdepression är något hemskt och jobbigt för den som drabbas. Denna diskussion handlar alltså inte om föräldern som drabbas utan om resultatet ur barnets perspektiv.
När en mamma som drabbats av förlossningsdepression är det mer accepterat att vanvårda barnet eftersom det är synd om mamman. Det förstår jag inte riktigt. I serien som jag nämner ser man tydligt hur barnen försummas. De blir inte omhändertagna, de får ligga och skrika osv. De visar också hur tydligt det sätter sina spår i barnet som slutar ta ögonkontakt, slänger sig på rygg och dissocierar utan förmåga att knyta an osv. De blir alltså skadade, otrygga, otröstliga osv.
Ja förlossningsdepression är hemskt för den som drabbas. Men ett barn som blir illa behandlat, berövat på sin trygghet, närhet och utvecklar men pga behandlingen är fortfarande lika misshandlat som ett barn som utsätts för detta utan att modern har en diagnos.
Diagnosen som mamman får gör att det är synd om mamman men det bör på inget vis användas som ursäkt för att barnet ska behöva utsättas för och fortsätta vistas under missförhållandena. Mamman bör självklart få hjälp och jag förespråkar inte att man tar ett barn ifrån sin mamma. Men tills mamman visat att hon mäktar med att ge barnet vad det har rätt till och kan hantera barnet borde barnets rättigheter gå först. Det känns på något vis som om "OJ stackars mamman" blir en reaktion när en mamma får diagnosen. Medan en mamma som slår sin femåring är ett vidrigt monster -- fast hon antagligen inte heller mår så bra. I min värld är det aldrig ok att ett barn far illa. Oavsett vad föräldern har för diagnos. Är det bara jag som har tankar kring detta?