• kmn2

Hur börjar man potträna?

Det kanske är helt självklart för många, men för mig är det bara ett stort frågetecken....
    Vår dotter är 20 månader, och sedan en tid tillbaka helt torr i blöjan på morgonen.
    Tänkte börja så smått med att potträna henne under sommaren, men hur börjar man?
    Köper vi en potta, och sedan?

• Svar på tråden Hur börjar man potträna?
  • pojkens

hej där. vi försöker lite smått börja potträna vår son på 19 månader. Jag har ju inte lyckats ännu så jag har inga "bevis" på att det fungerar :). 

Men vi har haft en potta ett tag nu, och först så visade vi bara att han kunde sitta på den. så han har suttit på den med kläder och allt. Nu förra veckan så började jag ta av honom blöjan och byxorna vid ett blöjbyte på kvällen, och satte honom på pottan och frågade om han ville kissa. så satt vi där lite och läste bok och han pillade på snoppen :). två gånger av 4 har det kommit kiss, fast det kan vara mer slump än indikation på att han vet att han ska kissa. Iallafall så försökte jag visa att jag belv glad när han kissade, och han sa själv till med ett "där" när det kom kiss.

Sen så brukar sonen alltid bajsa ganska tidigt på morgonen, och imorse när vi såg att han började krysta ryckte vi fram pottan och tog av honom blöjan och satt och läste på pottan. Fick sitta kanske 15 minuter innan han slappnade av och bajsade. Jag var sååå stolt! haha.

Så vi kommer bara fortsätta köra försök till bajs på pottan på morgonen, och kanske kissstund på kvällen. Så får vi se om de rutinerna fungerar bra, då kanske vi utökar. Det är min plan iallafall. Jag tar gärna emot andras tips också!  

• EL I

Såhär gjorde vi med vår stora son och så gör jag även nu med vår lilla son på 18 månader. Man kan testa om potta eller toasits funkar bäst, det är lite olika på olika barn.
    Sedan har jag helt sonika plockat av dem blöjan och tagit på dem kalsonger. Har satt dem på pottan direkt när de vaknar. Om man tar adem tidigt så hinner de oftast inte att kissa. De kissar oftast när de varit vakna en kort tid. Så de får se hur det är att kissa på pottan. Sätter dem med jämna mellanrum hela dagen på pottan. Frågar dem om de vill sitta på pottan däremellan.

Om de kissar på golvet (vilket i alla fall för mina barn hänt rätt ofta i början ) så går jag med dem till pottan och sätter dem där. Så har jag sagt "det är blä att kissa på golvet, man ska kissa i pottan" till vår minsta som bara är 18 månader. Vår stora som var nästan 3 år (han var sen av olika anledningar) sa jag "det gör inget att du kissar på golvet men nästa gång säg till så kissar du på pottan så slipper du bli så blöt".

Jag har valt att gå med dem till toa även om de redan kissat allt på golvet för att 1. de ska få en påminnelse att det är på pottan man kissar 2. ifall det finns mer i blåsan så kan de kissa det sista på pottan.

På barn nr 1 så blev han blöjfri dag som natt på 3 veckor. Barn nr 2 är jag inne på första veckan nu och det går bra men givetvis kissar han på golvet. Han säger till NÄR han kissar än så länge och inte INNAN. Han är ju dock rätt liten, men sätter jag honom på pottan med jämna mellanrum så kissar han där.

Svar på tråden Hur börjar man potträna?