• Momzilla

Underhåll, ni som aldrig levt ihop med den andre föräldern.

Hej
    Undrar vad ni som har barn med en person ni aldrig har levt ihop med/haft en relation med får i underhåll?

• Svar på tråden Underhåll, ni som aldrig levt ihop med den andre föräldern.
  • MammaMiia88

de baseras väl på pappans inkomst...sen utöver betalar FK ut, ( eller allt från FK), .....jag fick 1273kr när sonen bodde varannan helg....

har ni delad tid som varannan vecka blir de inget underhåll....

bodde aldrig ihop med äldsta sonens pappa

• Momzilla

Funderade på det där med pappans inkomst. För det är väl för att barnet ska få samma standard hos båda föräldrar..
    Om nu pappan inte har något intresse av umgänge och vi aldrig har levt ihop, det vill säga varken jag el barnet har tagit del av hans 'standard' tidigare, är jag fortfarande berättigad till ett belopp över basbeloppet?

• MammaMiia88
    Momzilla skrev 2010-06-08 14:55:16 följande:
    Funderade på det där med pappans inkomst. För det är väl för att barnet ska få samma standard hos båda föräldrar..
    Om nu pappan inte har något intresse av umgänge och vi aldrig har levt ihop, det vill säga varken jag el barnet har tagit del av hans 'standard' tidigare, är jag fortfarande berättigad till ett belopp över basbeloppet?
    har för mig att FK endast betalar HÖGST 1273kr...så nej
  • mia maria

Får du underhållet direkt av pappan eller får du det i form av underhållsstöd från FK?
    Från FK är maxbeloppet 1273:-.

Om du får det från pappan direkt så antar jag att du kan vända dig till rätten för att försöka få ett högre underhåll, såvida inte pappan själv går med på att betala mer!?
    Hör efter med en familjerättsjurist o fråga!

• Mirris

1300 får jag av pappan, han fixade överföringen typ samma dag som sonen föddes *haha*

Han tjänar säkert dubbelt upp mot mig, men det skulle inte falla mig att börja bråka om pengar, det är det inte värt tycker jag.

Vi klarar oss bra.

• disa07

Jag får 1300 från pappan. Han är arbetslös men har ändå mer inkomst än jag :o

• SoFo89

Det finns ju två olika sorters underhåll, underhållsstöd som dom flesta här skriver om, dvs det som är en fast summa på 1273kr/månad.
    Sen finns det också underhållsbidrag, detta är något som kan beräknas utifrån den andre förälderns inkomst men också utgifter. Detta kan man få trots att man aldrig bott tillsammans, men det är något som föräldrarna själva kommer överrens om eller så kan man välja att stämma den andre föräldern för ett högre underhåll om man inte kan komma överrens. Detta går alltså inte via FK.

ღSigne 071027ღ
Svar på tråden Underhåll, ni som aldrig levt ihop med den andre föräldern.