• Hillers

Förslag på aktiviteter i Stockholm

Funderar på att tag med oss barnen på en liten minisemester till Stockholm i sommar.
    Jag vill ha förslag på vad vi kan hitta på med barnen, en tjej på 3½ år och en kille på 1 år.
    Vi är inte så vana Stockholmsbesökare, och har aldrig varit där med barnen.

Fundrade på Junibacken, men när jag tittade på deras hemsida fick jag se att man inte får ta med sig barnvagen in! Skrikandes  Det skulle aldrig fungera eftersom sonen vill sova i vagnen när vi är där och att vara ute i  2 timmar känns bara onödigt.
    Funderar också på Skansen, men våra barn är "bondungar" så jag känner att vi kanske vill hitta på något annorlunda.

Finns det någon som har något annat förslag? Glad

• Svar på tråden Förslag på aktiviteter i Stockholm
  • j 3 n N y

Spontant hade jag sagt Junibacken och Skansen

Plan 4 på Kulturhuset heter Rum för barn, gratis och kul i nån timme. Utelek mitt i stan kan jag rekommendera parkleken i Humlegården.

Här kanske du kan få lite tips: http://www.barnistan.se/

Hoppas ni hittar något kul!

• 071001

Jag hade samma tips som sjögurka 79 . Utöver det finns det muséer att besöka.

(Det skulle inte gå att alla hade med sig sina vagnar in på Junibacken ts, det skulle bli för trångt).

• Lyskompis

Ett tips är Spårvagnsmuseet som ligger på Södermalm ( www.sl.se ). Har varit där ett antal gånger med vår treåring och han är lika salig varje gång. Där finns ett litet tåg man kan köpa biljetter till som barnen kan åka. Oftast inte så mycket folk, gott om utrymme för barnvagn o.s.v. Finns även ett fik med lite pannkakor, smörgåsar och mikro.

Om man har barn som bara älskar tåg och bussar är detta ett måste!

• j 3 n N y
    Lyskompis skrev 2010-06-08 20:36:59 följande:
    Ett tips är Spårvagnsmuseet som ligger på Södermalm ( www.sl.se ). Har varit där ett antal gånger med vår treåring och han är lika salig varje gång. Där finns ett litet tåg man kan köpa biljetter till som barnen kan åka. Oftast inte så mycket folk, gott om utrymme för barnvagn o.s.v. Finns även ett fik med lite pannkakor, smörgåsar och mikro.

Just det, min dotter var där med dagis för ett par veckor sen och det var jätteuppskattat
  • Hillers
    Lyskompis skrev 2010-06-08 20:36:59 följande:

Det låter som något för dottern, det skulle hon nog gilla. 
    Funderar också på en båttur ut i Skärgården, men VART ska vi isåfall åka och vad kan göra vi när vi kommer fram?

Ni som har varit på Junibacken, kan man gå ut och komma in igen? Tänkte att vi kanske skulle kunna gå ut i ett par timmar när sonen ska sova och komma tillbaka sedan. Biljetterna är ju så dyra att man inte bara vill vara där en halvdag.

Tacksam för alla svar! Glad
  • j 3 n N y

Åk ut till Fjäderholmarna! Det ska finnas aktiviteter för barn där ute, båten dit går fort (30 minuter ungefär om jag minns rätt) men googla så får du veta mer.

• 071001

Ja, Fjäderholmarna har nån teateruppsättning i sommar för barn.

Tror inte man kan gå ut och komma in igen på Junibacken dessvärre. Sommartid kan det vara lång kö för att få komma in och skulle alla få gå in och ut så skulleden kön aldrig minska.

• Miss Lau

Ärligt talat tar det inte lång tid att gå igenom Junibacken. Visserligen är det lilla som finns roligt för barn men personligen tycker jag stället är överskattat.

Gå på Spårvägsmuseet, Naturhistoriska eller kanske Skansen istället.

• Hillers
    Miss Lau skrev 2010-06-11 14:06:53 följande:

Ärligt talat tar det inte lång tid att gå igenom Junibacken. Visserligen är det lilla som finns roligt för barn men personligen tycker jag stället är överskattat.

Gå på Spårvägsmuseet, Naturhistoriska eller kanske Skansen istället.

Har förstått det nu, att det är lite överskattat. 2 timmar är kanske ganska lagom tid där, då behöver jag isåfall inte bekymra mig för barnvagnen heller. Glad
    Tror inte att det blir Junibacken nu i sommar, kanske när sonen blir äldre.

Vad finns att göra på Skansen förrutom att titta på djuren, det var evigheter sedan jag var där. Obestämd
  • Byttan

Skansen för min son är mest att springa omkring, äta picknick och åka såna där radiobilar.

Något vi hade tänkt göra med våra barn (3 och 1 år)  i sommar är en dagskryssning med Viking line/silja/Birka/Eckerölinjen ut i skärgården. Alltså inte med övernattning utan bara över dagen.

En annan liten budgetaktivitet man kan göra om man köper ett SL-kort är att man åker gratis på en del djurgårdsfärjor samt på spårvagnen som går från Norrmalmstorg ut till djurgården.
    Det brukar mormor ta med den äldsta på när hon är barnvakt. Åka lite tunnelbana, lite spårvagn, lite djurgårdsfärja och sedan lite tunnelbana igen ;) Mycket uppskattat trots att vi bor i Stockholm. Han verkar aldrig tröttna.

• astalacasta

Några av mina barns favoritmuseum är:
    - Musikmuseet (Fina lokaler och en massa roliga instrument och saker som barn får tjonga och spela på och prova att göra ljud med.
    - Lekrummet på Stockholms Stadsmuseum. Det är som en marknadsplats med alla möjliga grejer att leka i (en fiskebåt, en korvkiosk, en gammaldags grönsaksmarknad, ett kök etc.
    - Tekniska museet. Många roliga prova på-grejer. Min sexåring har visserligen tyckt mer om det sedan hon har blivit lite större, men även min treåring gillar det.
    - Naturhistoriska museet. Det allra bästa tycker mina barn är Mulle-jakten i utställningen om svenska djur, men dinosaurerna är också superspännande.

Utomhus har ju Stockholm massor av mysiga parker där en förälder kan slappa med barn medan den andra tex kollar in affärer eller annat i närheten.

Om ni vill ut i skärgården så är ju Fjäderholmarna närmast stan, men ganska litet.
    Vaxholm är fint tycker jag, och dit kan man ju också åka båt.
    Likaså kan man väl åka båt till Mariefred och Gripsholms slott, tror jag.

• 071001

Skansen var en stor besvikelse tycker jag. Inga kattungar kvar och de flesta djuren är bara trötta och har gömt sig. Vi la mest pengar på glass och karuseller sist.

• Hillers

Tack för alla svar, nu känns det som att vi har lite att välja mellan.
    Får se om vi åker till Stockholm i sommar, eller om vi nöjer oss med Astrid Lindgrens Värld.
    Hur som helst blir det nog isåfall varken Skansen eller Junibacken, får se vad vi väljer! Glad

• Flinga 06

Min 2.5 åring älskade pettsonhuset på gröna lund. Han älskar böckerna också!

• platter1000

The Creativity House på Fridhemsplan Stockholm är ett bra tips för barnfamiljer: www.thecreativityhouse.se MÅLA PÅ KERAMIK- LERA-GLASFUSING-MÅLERI OCH MOSAIK!! 

• Hillers

Jag kan nu berätta såhär i efterhand att det blev ALV istället sommaren 2010 och det blev en riktig hit, dottern ÄLSKADE det. Sonen gick sitta i sin älskade vagn. Däremot tog vi en minisemester för några veckor sedan i Sthlm. Tågresa, tunnelbana, hotell och Junibacken. Blev dock lite besviken på Junibacken, trodde det skulle vara...större. Sagotåget var bra, annars var det inte så mycket att skryta om. Men barnen var nöjda och det var ju det som var huvudsaken. Nästa gång blir det ALV istället. Men huvudpunkten på resan för barnen var...att åka tunnelbana! Stadsbarn tycker att det är en upplevelse att åka ut på landet och titta på djuren, medans bondbarn tycker att det är en upplevelse att åka tunnelbana i stan. :)

Svar på tråden Förslag på aktiviteter i Stockholm