• Caathrine

Hjälp! Vad ska jag göra med vår ena katt?

Jag och min sambo har 2 innekatter som snart är 2 år. Vi bor på 3 våningen med en ganska stor balkong. Har aldrig velat ha en utekatt men en granne berättade när vi skulle flytta in att hon hade inhägnat hennes balkong så att katterna kunde vara ute.

Vi tänkte börja med att testa om dem gillade att vara på balkongen och köpte vars ett koppel till dem.
    Dem har varit ute på balkongen kanske en 6 gånger men nu har vår honkatt börjat krafsa på fönsterna på nätterna och slutar inte.
    Vi har tillgång till att stänga ute dem från stora rummet men eftersom vi väntar en liten som efter några månader ska bo i sitt egen rum som ligger i hallen så kommer vi inte kunna ha dörren stängd där emellan.
    Vi har försökt att spruta vatten på henne varje gång hon gör det men det hjälper inte - 10 min efter så gör hon det igen.
    Problemet vi har är ju att hon väcker oss flera gånger om natten och med en liten bebis sen så kommer det inte alls att funka något vidare.

Vet inte riktigt vad vi ska göra :( Någon som har något tips?
    Vår hankatt gör ingenting alls. Han tycker inte ens om att vara ute på balkongen.

Båda katterna är kastrerade sedan 1 år tillbaka.

Vill inte ha några råd om att vi ska göra av med henne!

Snälla hjälp mig!

BF 8 Augusti!
  • Svar på tråden Hjälp! Vad ska jag göra med vår ena katt?
  • Caathrine
    skorpionen80 skrev 2010-06-09 16:29:49 följande:
    Snart är det ju varmt om nätterna, då kan man ju ha balkongen öppen om den är inhägnad. Sen när det blir kallt så kommer hon troligtvis inte vilja gå ut.

Annars kan du lära henne rutiner. Tex öppna när du kommer hem från jobbet och låt det vara öppet x antal timmar. Efter ett tag borde hon förstå att det är då det är öppet (så brukar man göra med katter och koppelpromenader ifall de vill ut oftare än man själv har tid med).

Annars kan du prova leka med henne och trötta ut henne på kvällen och hoppas hon sover hela natten ;)
    Kanon bra ideér där :) Vi borde kanske inhägna vår balkong, tycker bara att det blir så mycket att inhägna eftersom balkongen är 6 meter eller så. Dessutom funderar vi på att flytta efter att bebisen kommit i början av Augusti så kanske inte det bästa att göra nu när man måste ta ner det sen. Men absolut att jag ska inhägna nästa balkong vi bor på.

Vill bara inte riskera att hon ska bli jätte jobbig när hon inte får vara på balkongen, det är därför jag har varit lite emot att ens släppa ut dem där.

Ska testa trötta ut henne ikväll innan vi går och lägger oss så får vi se hur det slutar :)
    BF 8 Augusti!
  • Rigmor Mortis

En del katter går att vänja om så de "glömmer" att det är dörren som är rolig, genom att bära dem i transportburen till det roliga stället. Mer logiskt om det är ut, men förmodligen fullt möjligt även när det gäller balkongvistelse - sätt in henne i transportburen i t.ex. badrummet och bär ut henne till balkongen. 

• Vill inte ha barn

Jag skulle omplacera katterna... då eftersom de inte verkar trivas, dels för att ni kommer få barn snart, dels för att de inte får vara i närheten av ungen...

• Rigmor Mortis
    Vill inte ha barn skrev 2010-06-09 17:21:51 följande:
    Jag skulle omplacera katterna... då eftersom de inte verkar trivas, dels för att ni kommer få barn snart, dels för att de inte får vara i närheten av ungen...
    Varför skulle de inte vara i närheten av ungen? 
  • Caathrine
    Rigmor Mortis skrev 2010-06-09 16:39:56 följande:
    En del katter går att vänja om så de "glömmer" att det är dörren som är rolig, genom att bära dem i transportburen till det roliga stället. Mer logiskt om det är ut, men förmodligen fullt möjligt även när det gäller balkongvistelse - sätt in henne i transportburen i t.ex. badrummet och bär ut henne till balkongen. 
    Men våra katter tycker om sina transportburar :O Dem står alltid framme och dem brukar sova i dem på nätterna. Annars var det en kanon idé.
    (Veterinärens förslag så att dem inte skulle tycka det var så läskigt att åka i den)
    Vill inte ha barn skrev 2010-06-09 17:21:51 följande:
    Eh va? vadå inte trivs? Du tror hon river på dörren för att hon inte trivs? Haha! Mest roliga jag nånsin hört. Har aldrig någonsin sätt katter som trivs så bra hos oss som våra 2 gör. Hon har bara fått för sig som Rigmor Mortis säger att dörren är en rolig sak att riva på.

Och vadå inte vara i närheten av ungen? Varför skulle dem inte få vara det? Tvivlar på att katterna skulle göra någonting mot barnet, dem har också instinkter, men du verkar ju inte veta så mycket om djur så.
    BF 8 Augusti!
  • Fru U

Det är helt naturligt för katter att riva på dörrar när de insett att det finns en värld bakom dörren.

De revir vi ger våra innekatter är väldigt små och det är inget konstigt i att de vill utöka reviret.

Feliway kan du spraya på dörren så klöser hon inte. Men det viktigaste är att du är konsekvent - dvs ignorera henne! Det kommer att ta veckor, kanske en månad eller två, innan hon förstår att det inte kommer att ske det hon vill ska ske.

Använd öronproppar är mitt råd

Svaren bor i hjärtat
  • Caathrine
    Fru U skrev 2010-06-09 20:14:11 följande:

Det är helt naturligt för katter att riva på dörrar när de insett att det finns en värld bakom dörren.

De revir vi ger våra innekatter är väldigt små och det är inget konstigt i att de vill utöka reviret.

Feliway kan du spraya på dörren så klöser hon inte. Men det viktigaste är att du är konsekvent - dvs ignorera henne! Det kommer att ta veckor, kanske en månad eller två, innan hon förstår att det inte kommer att ske det hon vill ska ske.

Jo det är förståligt att dem gärna vill utöka sitt revir. En lägenhet på 80 kvadratmeter som hon delar tillsammans med en annan katt är inte något att skryta med.

Öronproppar får det nog bli då ja för hennes skrik är ju inte precis tyst :P Har en fläkt igång i sovrummet nu när det har blivit varm och det överröstar henne ganska mycket så jag har lyckats sova utan att vakna av henne. Får ha den igång varje natt och se om hon inser att det inte hjälper att göra så. :)
    BF 8 Augusti!
  • Rigmor Mortis
    Caathrine skrev 2010-06-09 20:09:25 följande:
    Men våra katter tycker om sina transportburar :O Dem står alltid framme och dem brukar sova i dem på nätterna. Annars var det en kanon idé.
    (Veterinärens förslag så att dem inte skulle tycka det var så läskigt att åka i den)
    Tanken är inte att katten ska se det som ett straff eller obehagligt, utan att hon ska sluta förknippa balkongdörren med nöjet att komma ut på balkongen - tanken är att hon ska tänka att hon måste åka transportbur för att komma ut, och därigenom sluta stå och tjoa vid dörren  
  • Caathrine
    Rigmor Mortis skrev 2010-06-09 20:55:57 följande:
    Tanken är inte att katten ska se det som ett straff eller obehagligt, utan att hon ska sluta förknippa balkongdörren med nöjet att komma ut på balkongen - tanken är att hon ska tänka att hon måste åka transportbur för att komma ut, och därigenom sluta stå och tjoa vid dörren  
    Jaha! Ja det låter ju mycket mer logiskt nu när du förklarade det så :D Ska absolut testa det också om det andra inte hjälper.

Tack så jätte mycket för alla svar! :) Väldigt tacksam.
    BF 8 Augusti!
  • marskattan
    Fru U skrev 2010-06-09 20:14:11 följande:

Bara en sak angående Feliway som Fru U rekomenderar, med vossa katter fungerar den jättebra, men med vår kattunge hade sprayen motsatt effekt.. Hon älskade doften så mycket att hon började klösa på vår nya soffa när vi provade Feliway, sen vet jag att den sprayen fungerar bra för andra katter.
     Men som sagt, jag är lite emot sprayer då jag alltid tyckt att man kan lära sina katter gränser med bestämdhet, mycket kärlek och beröm.
  • Fru U
    marskattan skrev 2010-06-09 21:19:00 följande:
    Bara en sak angående Feliway som Fru U rekomenderar, med vossa katter fungerar den jättebra, men med vår kattunge hade sprayen motsatt effekt.. Hon älskade doften så mycket att hon började klösa på vår nya soffa när vi provade Feliway, sen vet jag att den sprayen fungerar bra för andra katter.
     Men som sagt, jag är lite emot sprayer då jag alltid tyckt att man kan lära sina katter gränser med bestämdhet, mycket kärlek och beröm.
    Ojdå. Så reagerade våra på vitpeppar (och även på aluminiumfolie).

Självklart kan man fostra katter utan sprayer men för oss var hjälper den jättemycket. Katten är helt enkelt envisare än vad jag är
    Svaren bor i hjärtat
  • marskattan
    Fru U skrev 2010-06-10 22:39:01 följande:
    Ojdå. Så reagerade våra på vitpeppar (och även på aluminiumfolie).

Självklart kan man fostra katter utan sprayer men för oss var hjälper den jättemycket. Katten är helt enkelt envisare än vad jag är
    Jag vet känslan.. Man säger till dem tio ggr och de hoppar upp på tex köksbordet elva ggr.. Ibland har jag varit så frustread att jag slitit mitt hår .. Men det har lönat sig i slutändan, det är nog tur för mig att jag är rackarns envis själv .
  • Caathrine

Jag är nog lite som Fru U, efter ett tag ger jag upp med skällandet så då får dem göra som dem vill. Därför jag ska försöka göra rådet att ignorera hennes krafsande på fönster och dörr så kanske hon förstår att det inte lönar sig. Annars får jag ta tag i kragen och försöka uppfostra den lille rackaren :P

BF 8 Augusti!
  • Fru U
    Caathrine skrev 2010-06-11 00:13:56 följande:
    Jag är nog lite som Fru U, efter ett tag ger jag upp med skällandet så då får dem göra som dem vill. Därför jag ska försöka göra rådet att ignorera hennes krafsande på fönster och dörr så kanske hon förstår att det inte lönar sig. Annars får jag ta tag i kragen och försöka uppfostra den lille rackaren :P
    BF 8 Augusti!
    Det mesta, förutom krafsandet, har vi fått bukt med.

Vi har inga katter som går på bordet (jo, om de lämnas ensamma så går de ibland på bordet) eller diskbänken (alla har testat en gång!). Vi knäpper med fingrarna och då går alla katterna ut ur de rum de är i (de får inte vara i vardagsrummet nattetid - för mycket att tugga på )

Men just krafsandet på ytterdörren, tja där är ena katten helt enkelt envisare än vad jag är. Jag orkar inte lyssna på det när jag behöver sova, så för oss var Feliway gudasänt för en liten spraydusch och katten går o "surar"
    Svaren bor i hjärtat
  • jolewin
    Rigmor Mortis skrev 2010-06-09 20:55:57 följande:
    Detta var ett bra tips! Jag håller på att bli tokig på en av mina katter som gärna krafsar mitt i natten :/ Hon krafsar aldrig under dagarna och håller sig helst inne fram till kl 21 trots att jag försöker få henne att ta en sväng under dagarna. När hon väl vill gå ut är hon ute i 10 min sen krafsar hon för att komma in och sen fortsätter det så fram till morgonkvisten.... Men crazy cat lady som man är så viker man sig jämt haha :P
Svar på tråden Hjälp! Vad ska jag göra med vår ena katt?