• Prince ss

Hur ofta tycker ni är normalt att ha besök av pappan?

Hej!

Jag förlöste min son för exakt 8 dgr sen & självklart har pappan varit här & tittat på det lilla underverket.

Pappan & jag har aldrig varit tillsammans med vi har gemensamma "vänner".

Hur ofta är det meningen att han ska komma på besök?
    Det är inte så att jag vill hindra honom för att träffa sonen, eller rättare sagt hindra min son för att träffa honom. Men nu är han ju ett spädbarn.

Anledningen till att jag frågar är för att jag ibland känner att jag vill vara själv & knyta band med min son som jag inte lärt känna ännu. Och tycker att besök är mer eller mindre jobbiga.

Det känns inte som att jag bara kan få njuta av att vara mamma utan hela tiden måste planera besök. Särskilt nu när allt är nytt för mig..

Vad tycker ni är rimligt?

• Svar på tråden Hur ofta tycker ni är normalt att ha besök av pappan?
  • Ssunshine

du måste kunna inkludera pappan till barnet mer, inte som ett besök, utan pappan till barnet helt enkelt?

veni vidi vici
  • Jasusu

Familjerätten sa till mig,korta men regelbundna besök.
    Så vi började med 1-2 timmar 2-3 dagar i veckan.

Det med hänsyn till att man som nyförlöst är trött och behöver få komma in i amning och övriga rutiner.

• StinaSu

Oj, 1-2 timmar 2-3 dagar i veckan låter JÄTTEMYCKET sådär i början när du behöver få ordning på allt! Du kan vara lugn vid att både ditt barn kommer att knyta an till sin pappa, och pappan till sitt barn även om ni tar det lite lugnare med umgänget de första månaderna, det är faktiskt du som är viktigast för babyn i början (om du ammar!!) och att du mår bra så att du kan ta hand om ert lilla barn. Pappan kan ju inte hjälpa dig med vaknätter och vak-kvällar när ni inte bor ihop.

Så se till att det känns bra för dig, det är bara en kort period i början när allt känns omvälvande och man som mamma behöver lugn och ro, sedan om några månader så kan ni ju köra 2-3 dagar i veckan igen, men glesa ut det nu i början eftersom du känner som du gör.

En nyfödd...jag tycker att högst 2 gånger i veckan och 1 timme per gång är rimligt de första tre månaderna.

• silvermine

som förälder är det (utifrån moral och lag!) din plikt att se till att ditt barn får sina RÄTTIGHETER förerkligad. detta innebrä bl.a. umgänge med pappan (oavsätt av du tycker om det). allt annat vore egoism...tror inte att det verkligen är din intetion, eller hur?

hör med familjerätten vad de rekommenderar. själv fick jag också förslag att min dotter skulle träffa pappan flera gånger per vecka (med kortare vistelse tider). var inte rädd för att ditt barn anknyter till den andra föräldern. ditt barn kommer må bra av det. ge pappan även en chans att leva upp till sin roll. oavsätt hur stark deras bonding blir så kommer det inte innebära att ert barn älskar dig mindre. handla utifrån vad som är bäst för ditt barn och som gynnar barnet mäst - inte utifrån dina egna önskemål.

lycka till

• Rigor

Om pappan inte är en otrevlig och vidrig typ så kan han väl få komma och hälsa på lite om han gör nytta för sig? Du kan ju passa på att bada, prata i telefon, måla naglarna, fixa i tvättstugan mm och han får byta bjöjor, sjunga, vagga, gosa och göra sånt som pappor gör när de bor ihop med sina barn. Så småningom så kan han väl rulla ut med barnvagnen och du kan få sova en timme eller två vilket du säkert behöver... Och så kan han ju få handla till dig på vägen när han ska hälsa på!

Svar på tråden Hur ofta tycker ni är normalt att ha besök av pappan?