• Lilaa

knäckebröd med kaviar. Nyttigt eller onyttigt?

Jag har fått dille på knäckemacka med kaviar men jag undrar om det är fett? Försöker gå ner i vikt.

• Svar på tråden knäckebröd med kaviar. Nyttigt eller onyttigt?
  • Lilaa
    isisisis skrev 2010-06-08 20:28:44 följande:
    Kan tipsa om att det numer finns kaviar  med omega3
    Jasså det har jag aldrig sett. Ska hålla utkik
  • isisisis
    isisisis skrev 2010-06-08 20:42:43 följande:
    Jag håller med filurinus.

Bättre med knäcke och fett än snabba kolhydrater och fettfri kost
    Men bäst är det om man kan skippa brödet helt!
  • Lilaa
    idiblon yes skrev 2010-06-08 20:41:38 följande:
    Onyttigt, alltså!
    Vilar vid denna källa...
    Ha Ha eller hur
  • Filbunke
    lova2010 skrev 2010-06-08 20:41:33 följande:
    fast inte när man går ner i vikt, då är det kalorier in och kalorier ut som räknas i slutändan...
    Du har fel där. Jag åt ganska mycket kalorier varje dag när jag åt Lchf. Tappade ändå 6 kg på 2 månader och mådde hur bra som helst. Ingen gasig mage, ej svullen, ej sugen på småätande osv osv. BARA positivt!
    Om vi jämför med t ex Viktväktarna som räknar kalorier/dag så får man ju äta av allt. Jag har testat det med och mådde inte alls lika bra fysiskt. Jag var hungrig konstant och blev trött. Inte så konstigt med tanke på att mitt blodsocker åkte berg-och-dalbana. Spannmål är rena rama döden för våra kroppar, that´s it!

Jag tipsade även TS om ett kolhydratfattigt knäckebröd. Wasa Fiber Plus, endast 5g kolhydrater per skiva!

Vi borde vara mer noggranna med VAD vi stoppar i oss än hur många kalorier det är i allt!

TS, ät du dina knäckebrödmackor med kaviar....jag har samma dille . Tänk protein! Men lite kolhydrater måste kroppen ha, annars kollapsar den!
  • Filbunke
    isisisis skrev 2010-06-08 20:43:32 följande:
    Men bäst är det om man kan skippa brödet helt!
    Vilket man inte behöver!! En gång till! Wasa Fiber Plus!!
  • Lilaa
    Filbunke skrev 2010-06-09 17:56:27 följande:
    Vilket man inte behöver!! En gång till! Wasa Fiber Plus!!
    ska prova det brödet. tack
  • Emil03
    Filbunke skrev 2010-06-08 20:07:15 följande:
    Du blir inte fet av fett. Däremot är det socker i kaviar, det blir man fet av. Men i de små mängderna känns det ganska ofarligt...ja, om du inte äter en tub per dag .

"Du blir inte fet av fett." Skojar du nu eller? Alla LCHF-förespråkare som inte förstår nutritionslära ska inte yttra sig alls. Det enda de utgår ifrån är bloggare, massmedias försök till lösnummerförsäljning och enstaka dietister som lanserar LCHF-varumärken och tjänar grova pengar på er godtrohet. Skämt är kanske rätta ordet. Jag själv är utbildad dietist, och har läst nutritionslära vid Uppsala Universitet i fem år. 

Normala människor med normal ämnesomsättning och normal rörelseförmåga ska inte låsa sig vid dieter. Ät av allt, i rimlig mängd! Käka bröd, socker, smör, grädde och andra energirika livsmedel om du vill, men se också till att röra på kroppen i form av träning, vilket är minst lika viktigt som kosten. Ät allsidigt och balanserat. Tänk inte att du inte "får" äta vissa livsmedel, begränsningar slutar sällan i en sund livsstil.

Om viktnedgång önskas är en förutsättning av förbruka mer energi än vad som tillförs till kroppen. Enkel matematik med andra ord. Ur den aspekten är inte kaviar optimalt eftersom det innehåller relativt mycket energi och liten mättnadskänsla, i kombination med få livsnödvändiga ämnen med undantag för en mindre mängd omega-3 -fettsyror. Knäckebrödet är en riktigt bra grund som mellanmål, då det innehåller en hög andel fibrer vilket är bra för magen och ger ett stabilt blodsocker under längre tid än exempelvis ljust, mjukt bröd. Lägg gärna på lite keso eller färskost, magert kött som kalkon och lite grönsaker. Komplettera med ett glas lättmjölk och en frukt så har du fått i dig ett riktigt bra mellanmål ur näringssynpunkt. 

/Emil, leg. Dietist

• M39
    Emil03 skrev 2014-04-12 11:10:31 följande:
    "Du blir inte fet av fett." Skojar du nu eller? Alla LCHF-förespråkare som inte förstår nutritionslära ska inte yttra sig alls. Det enda de utgår ifrån är bloggare, massmedias försök till lösnummerförsäljning och enstaka dietister som lanserar LCHF-varumärken och tjänar grova pengar på er godtrohet. Skämt är kanske rätta ordet. Jag själv är utbildad dietist, och har läst nutritionslära vid Uppsala Universitet i fem år.  Normala människor med normal ämnesomsättning och normal rörelseförmåga ska inte låsa sig vid dieter. Ät av allt, i rimlig mängd! Käka bröd, socker, smör, grädde och andra energirika livsmedel om du vill, men se också till att röra på kroppen i form av träning, vilket är minst lika viktigt som kosten. Ät allsidigt och balanserat. Tänk inte att du inte "får" äta vissa livsmedel, begränsningar slutar sällan i en sund livsstil. Om viktnedgång önskas är en förutsättning av förbruka mer energi än vad som tillförs till kroppen. Enkel matematik med andra ord. Ur den aspekten är inte kaviar optimalt eftersom det innehåller relativt mycket energi och liten mättnadskänsla, i kombination med få livsnödvändiga ämnen med undantag för en mindre mängd omega-3 -fettsyror. Knäckebrödet är en riktigt bra grund som mellanmål, då det innehåller en hög andel fibrer vilket är bra för magen och ger ett stabilt blodsocker under längre tid än exempelvis ljust, mjukt bröd. Lägg gärna på lite keso eller färskost, magert kött som kalkon och lite grönsaker. Komplettera med ett glas lättmjölk och en frukt så har du fått i dig ett riktigt bra mellanmål ur näringssynpunkt.  /Emil, leg. Dietist      

• Voluptuous Shalimar
    Emil03 skrev 2014-04-12 11:10:31 följande:

"Du blir inte fet av fett." Skojar du nu eller? Alla LCHF-förespråkare som inte förstår nutritionslära ska inte yttra sig alls. Det enda de utgår ifrån är bloggare, massmedias försök till lösnummerförsäljning och enstaka dietister som lanserar LCHF-varumärken och tjänar grova pengar på er godtrohet. Skämt är kanske rätta ordet. Jag själv är utbildad dietist, och har läst nutritionslära vid Uppsala Universitet i fem år. 

Normala människor med normal ämnesomsättning och normal rörelseförmåga ska inte låsa sig vid dieter. Ät av allt, i rimlig mängd! Käka bröd, socker, smör, grädde och andra energirika livsmedel om du vill, men se också till att röra på kroppen i form av träning, vilket är minst lika viktigt som kosten. Ät allsidigt och balanserat. Tänk inte att du inte "får" äta vissa livsmedel, begränsningar slutar sällan i en sund livsstil.

Om viktnedgång önskas är en förutsättning av förbruka mer energi än vad som tillförs till kroppen. Enkel matematik med andra ord. Ur den aspekten är inte kaviar optimalt eftersom det innehåller relativt mycket energi och liten mättnadskänsla, i kombination med få livsnödvändiga ämnen med undantag för en mindre mängd omega-3 -fettsyror. Knäckebrödet är en riktigt bra grund som mellanmål, då det innehåller en hög andel fibrer vilket är bra för magen och ger ett stabilt blodsocker under längre tid än exempelvis ljust, mjukt bröd. Lägg gärna på lite keso eller färskost, magert kött som kalkon och lite grönsaker. Komplettera med ett glas lättmjölk och en frukt så har du fått i dig ett riktigt bra mellanmål ur näringssynpunkt. 

/Emil, leg. Dietist

Hej "leg. dietist". Om du nu är dietist bör du ju vara medveten om att så länge man inte tränar på elitnivå (mer eller mindre) är kosten det viktiga om man ska öka/minska i vikt eller hålla vikten. Om du joggar tre mil i veckan så bränner du några kanelbullar extra, inte mer. 
  • Koppkaka

Dietister är ju ett skämt. Ni får ju lära er uråldrig information. Litar inte för fem öre på dessa dietister som tror sig vara så kunniga.

• Koppkaka

Bara det att du rekommenderar lättprodukter och magert påläggskött... Hjälp. Och att påstå att lchf:are baserar sina kunskaper på bloggare och massmedia..? Bra argument. Dessutom totalt helt taget ur det blå.

"Everytime you read the word "diet", "fat-free", "light" or "low-fat", think of the words Chemical Shitstorm."

• Voluptuous Shalimar
    Koppkaka skrev 2014-04-12 13:19:21 följande:
    Bara det att du rekommenderar lättprodukter och magert påläggskött... Hjälp. Och att påstå att lchf:are baserar sina kunskaper på bloggare och massmedia..? Bra argument. Dessutom totalt helt taget ur det blå.

"Everytime you read the word "diet", "fat-free", "light" or "low-fat", think of the words Chemical Shitstorm."
  • Soncabaret

Alltså, vet att denna tråd är gammal men jag blev ändå så förfärad när jag såg den och tycker synd om Emil som försöker räta ut förvirring här. Alltså dietist eller inte, han har rätt. LCHF är INTE nyttigt. Bara för att du får ner i vikt betyder det inte att det är nyttigt. Blodkärlen fettar igen, gallan kan pajja och risker för s.k. välfärdssjukdomar ökar..

Känns jättetrist att alla LCHF-hjärntvättade har så jävla svårt att lyssna. Jag har själv käkat LCHF under alldeles för många år och önskar att någon hade sagt till mig att det inte ska göras till en livsstil utan om LCHF används så ska det bara användas ett kort tag... Det ledde iallafall till att min galla pajjade totalt... fick gallsten. Jag försökte varna en bekant på facebook som käkar enligt denna diet, men hon sket i vad jag sa och bara någon vecka senare så fick hon operera bort gallan.

Jag har inte opererat bort min men den reagerar på minsta lilla fett .. Jag fick ta smärtstillande suppar i röven till en början (diklofynak) när gallan var inflammerad. Så "mild" är den smärtan. Det är väldigt lidsamt och gör mycket ont. Nu testar jag att äta mycket medelhavsinspirerat eller vegitariskt, även inspirerad av "clean eating" med mycket protein som seriösa kroppsbyggare använder sig av.

Fortsätter äta fett trots att det gör ont, men då ska det vara nyttigt fett. Det är skillnad på fett och fett och på kolhydrater och kolhydrater. Man får välja sin energi. Jag har fått läsa mig till mycket kunskap via internet för en hälsosam viktnedgång och har nu lyckats efter många år.. gick ned 10kg för 4 år sedan med hard work. Löpning, promenader, gym, rörde mig varje dag kombinerat med hälsosam kost i lagom mängd. Mycket protein som mättar. 

Svar på tråden knäckebröd med kaviar. Nyttigt eller onyttigt?