• Jess Gbg

Vad säger man till ngn som ligger inför döden?

Har haft sån ångest hela dagen idag...

Min farmor har varit dålig ett tag nu och legat på sjukhus de sista månaderna.
    Innan hon blev så dålig som hon är nu så pratade vi mkt om vad som händer efter döden. Min farmor är ganska intresserad av det som anses vara "övernaturligt". Men hon är också ganska rädd för vad som kommer att hända henne när hon gått bort.

Nu är hon som sagt väldigt dålig och vill träffa oss alla (kanske en sista gång).
    Hon vet om att hon inte har långt kvar.
    Vad säger man till henne???
    Det finns ju ingen tröst.. Ska man bara sitta och hålla med henne när hon säger att hon snart ska dö eller ska man försöka muntra upp henne.

Hon måste ju bara ha en sån fruktansvärd ångest.

• Svar på tråden Vad säger man till ngn som ligger inför döden?
  • Jess Gbg

Tack för alla svar.
    Nu ska jag snart åka till henne..

• Crown

Hoppas att ni får en bra stund tillsammans!

• Skogsstjärnan

Som någon annan sa, bara finns där! Sista gången jag besökte min farmor var hon så svag så hon orkade inte prata, men det syntest att hon ville ha mig där ändå. Håll hennes hand så hårt du kan och visa att du är där.

Kram

• Pojkmamma

Jess Gbg. Hur gick det?

• Älskarlivet

Tråkigt att höra

Min farmor gick bort i cancer våren 2001. Hon var ju sjuk länge men just den dagen hon dog kände hon det på sig och kallade oss alla till sjukhuset.
    Där satt vi vid henne från morgon till kvällen då hon gick bort kl 23.

På morgonen var hon "pigg" och pratade mm men det var jobbigt att se hur hon förändrades under dagen och till sist inte var som en riktig människa.

När jag kom innanför dörren in till hennes rum så var resten av familjen redan där.... Jag gick fram till hennes säng och grät. Hon tog min hand frågade hur det var med min förkyldning "Bättre" sa jag
    -"Hur är det med dig"?
    -"Inte så bra som jag velat" sa hon.....
    -"Jag älskar dig farmor"
    -"Jag älskar dig med Hanna"

Allt jag skrev ovan är och känns väldigt privat. Men jag ville ändå dela med mig för att man behöver inte säga så mycket. Blickar och en varmande hand räcker långa vägar.

Jag och min farmor stod varadndra väldigt nära.

• Happy me

Så tråkigt för dig!

Min erfarenhet från arbete i vården och av egna nära och käras död är att när det väl är dags, alltså vid en vaka till exempel, så ska man vara ärlig. Att "låta" personen få dö, att säga att det är ok men även berätta hur ledsen man är. Det sägs att det är viktigt för att personen skall "orka" dö.

Vid min svärmors död för 3 år sedan pratade jag med henne, utan att få några direkta svar (mer än någon kontakt med ögonbrynshöjningar osv), ända in till slutet i princip. Berättade hur ledsna hennes barn var och även jag, hur jag skulle försöka vara där för hennes barn och hur jag skulle prata om henne med mina barn och hennes barnbarn nu när hon inte skulle finnas med oss på samma sätt.

Det är ju så tycker jag, att en människa inte riktigt dör förrän alla som minns henne/honom också är döda.

Kram!

• Indianica

Nämen vad sorgligt

Jag tycker absolut inte du ska försöka muntra upp....det är ju olika hur man är som döende. En del är faktiskt lite "borta" och så...men det jag tycker ni ska göra är passa på att säga några "avskedsord" och torka tårar och så. Det är ju mkt sorgligt att någon ska dö, men ofta är det också svårt för den döende att lämna alla omkring en, det är en sorgeprocess hos den döende också. Torka pannan, torka tårar, håll handen och säg hur mkt du älskar henne om du nu ska säga något. Hoppas det gick "bra" igår.

• Jess Gbg

Nu har jag varit hos henne.
    Hon var förvånadsvärt pigg...men ändå inte pigg...

Hon var väldigt förvirrad och trodde att hon var hemma hos sin mamma.
    Hon ville åka med oss hem och blev arg när hon inte fick det.
    Jag spelade bara med ville inte förstöra hennes illusion om att hon var hemma hos sin mamma. Det kanske är den enda tryggheten hon har.

Men hon kom ändå ihåg vilka vi var, det blev jag förvånad över..men det är olika dagar.

Pratade med läkaren och har för mkt vätska i hjärnan + en massa annat. Så hon kan få en hjärnblödning i princip när som helst. Hon har sagt att hon inte vill bli återupplivad...

• Jess Gbg

Pratade med läkaren och han sa att hon har för mkt vätska i hjärnan + en massa annat. Så hon kan få en hjärnblödning i princip när som helst. Hon har sagt att hon inte vill bli återupplivad...

Så skulle det vara...

• Lycklig med Grodd

När jag saag min farmor för sista gaangen. Som jag visste var den sista gaangen.

Sa jag helt enklet till henne vad jag kände för henne.
    Jag sa till henne att jag älskade henne. Att hon betydde mycket för mig och att hon spelar en stor roll i mitt liv.

Hon satt paa aalderdomshem vid den tiden och var mycket daalig.
    Det verkade inte som om hon förstod de mest normala saker, som att man maaste lyfta paa kaffekoppen för att kunna dricka ur den, eller att min far var hennes son.

Men när jag sa det jag kände till henne,
    tittade hon mig djupt in i ögonen, helt allvarlig, log och tryckte min hand.

Vad glad jag är idag att jag vaagade säga det till henne. Jag var rädd att laata löjlig- att jag skulle saara henne genom att hon skulle förstaa att jag tänkte att hon snart skulle dö.
    Men o vad glad jag är idag att jag fick det sagt.
    Jag gjorde henne mycket lycklig och jag vet att hon förstod mig.

Du kan väl prata med din farmor om allt roligt ni gjort genom aren. Minnen du har utav henne och dig tillsammans. tala om för henne att hon är speciell.
    Det tror jag är det bästa du kan göra för henne för tilfället.

Och, framför allt. För dig själv.

• Crown

Som en läkare sa till mig en gång angående en dement patient:
    Hon är klok nog att inte bry sig om den verkliga världen.

Det är nog skönt för henne att hon tror att hon är hos sin mamma. Mamman är ju ofta det tryggaste man har... Men vad skönt att hon kände igen er.

• Jess Gbg

För mig är det ganska svårt att tala om för henne att hon är så speciell och att jag älskar henne osv. Hon har inte alltid varit så lätt att umgås med och vi har haft ganska dålig kontakt. Det är föst nu när hon har blivit dålig som vi haft bättre kontakt eftersom jag tyckt synd om henne.

Min farmor är speciell på det sättet att hon har väldigt bestämda åsikter och nästan "trycker" ned folk...det är väl det som gjort att jag och min syster inte har haft så bra kontakt med henne. Men hon har blivit en väldigt ensam person sen farfar dog...hon har inga vänner.

Men vi är inte ovänner..men jag känner mig falsk om jag sitter och säger till henne att hon är så speciell och att jag älskar henne så mkt..

Nu låter jag kanske elak?

• Crown

Inte alls.
    Man kan inte höja någon till skyarna bara för att livet närmar sig sitt slut. Man blir ihågkommen för den man varit. Du är snäll som tagit kontakt med henne nu när hon kanske behövt det mer än tidigare och att du kunnat skjuta åt sidan det som inte varit så bra för att vara med henne den sista tiden. Det räcker nog med att du är där. Det säger mycket. Jag skulle inte sagt till min farmor att jag älskade henne heller eftersom vi aldrig hade någon direkt kontakt. Det finns ingen anledning till det. Jag tror att hon uppskattar att du finns där.

• Lycklig med Grodd

TS.
    Nej absolut inte. Saaklart att du inte kan sitta där ock hyckla, bara för att hon ligger inför döden.

Som maanga andra sagt tidigare. Det gör henne säkert gott bara det,a tt du finns där för henne.

Gör det som känns rätt för dig.

Lycka till.

• Jess Gbg

Tack allihopa för alla bra råd jag har fått...
    Nu är det bara att vänta och se vad som händer.
    Skall ha ett möte med läkaren snart igen.

Ha en fortsatt bra kväll.

Svar på tråden Vad säger man till ngn som ligger inför döden?