• Här och nu

VARFÖR ok att skära i barns snoppar?

Jag kommer att bli påhoppad, men det får det va värt. De som försökt med såna här trådar, har fått höra till leda att man INTE kan jämföra manlig och kvinnlig könsstympning/omskärelse och jag håller med på vissa plan. Manlig ÄR inte alls lika omfattande och handikappande, men det gemensamma är att man skär bort friska bitar av kroppen för egen övertygelse. Prat om hygien håller inte i i-länder. Det är heller inte ursprunget till att man skär i barnen. Det är tillåtet att skära i snoppar och därför försvaras det, men det är förbjudet att skära i snippor, clitoris mm o det förbannas. Skulle kvinnlig va tillåten, hade det säkert försvarats en del. 

Den stora frågan är: Hur kan man låta sitt barn bli skuret i utan att det är sjukt? Om ni tänker bortom religion och traditioner. Bör vi inte tänka mest på barnen, även om religion osv är en stor del av mångas liv? Varför inte låta en generation ha sina könsorgan ifred, för att se hur många som bryr sig om att låta skära i dem som vuxna? Att pojkar har rätt att likna sin pappa nertill har också givits som argument. Måste man skära i ett barn för likhet med sin pappa?

Väntar på svar.

• Svar på tråden VARFÖR ok att skära i barns snoppar?
  • linas fina
    Sara62 skrev 2010-08-26 21:13:56 följande:

Som jag redan skrivit massor av gånger: Vi föräldrar fattar många beslut för våra barns räkning utifrån vad vi anser vara bäst för dem.

Där ingår t ex vaccination, dop, vad vi klär på våra barn, om de ska ha hål i öronen eller ej, mm, mm och i religiösa judars och muslimers fall, omskärelse.

Det är ett litet, ofarligt ingrepp som, om det görs rätt, inte orsakar smärta. Det är inte att "skära i kuken på en liten unge" som du vill vulgarisera det till. Jämförelsen med choklad är väldigt underlig.

Bäst för våra barn?
    Men med lite logiskt tänkande måste man väl ändå inse att det inte kan vara för barnets bästa att ta bort en bit av snoppen? Även om man är troende+
    Då kan man väl åtminstone erkänna att man gör det bara för att man är religiös och det är vanligt inom religionen. Inte snacka om barnets bästa. För det kan det ju omöjligt vara. 
  • solskina

Nog blir det jobbigt, även psykologiskt. Min son vill inte vara med på gympan nu när hans snopp inte ser ut som förr. Han är mycket bekymrad. Han sover nära mig på natten och visar mycket stress över det hela.

Stygnen är på väg att släppa nu, jag har lite oro över en stor sår skorpa som är där det varit fast vuxet.
    Men fick höra idag att man kan kosmetiskt fixa en ny förhud när man är vuxen!!! Låter lovande.

Ok nej man ska inte ta hål i öronen på barn om dom inte ber om det själva och så fort dom kan klä sig så får dom välja själva av dom kläder som föräldrarna köpt.
    Döper man sina barn (som jag har gjort) så kan dom välja att gå ur svenska kyrkan om dom vill, när det är dax för det. Vacc handlar om respekt för barnet tycker jag, jag vill inte att dom blir sjuka och dom vill nog inte det själva, så därför vacc dom det som rekomenderas av staten. EJ svininflensa på dom små, men min dotter ville ha den och tog den.

Barn är små människor, det är det många som inte fattat. Små människor har också känslor.
    Mina små människor har ett eget världe. Deras röst hörs. Det gäller även vid medicineringar, det är dom som väljer om dom ska börja med sådant. (dom har behövt ta det ibland).

Och nu kommer första barnet att rösta i valet. Och det är hennes egna åsikter som räknas inte vad jag röstar på.

Så berättar man för sin son för och nackdelar med en omskärelse, opartiskt rent kliniskt och sonen väljer att kosmetiskt operera sig vid låg ålder 4-9år så har man problem. Snacka om grupptryck.

Hoppas ni fattar vad jag menar?

• Sara62
    linas fina skrev 2010-08-26 21:24:12 följande:
    Bäst för våra barn?
    Men med lite logiskt tänkande måste man väl ändå inse att det inte kan vara för barnets bästa att ta bort en bit av snoppen? Även om man är troende+
    Då kan man väl åtminstone erkänna att man gör det bara för att man är religiös och det är vanligt inom religionen. Inte snacka om barnets bästa. För det kan det ju omöjligt vara. 

Vi judar har fått ett bud från Gud om att vi ska omskära våra söner på åttonde dagen. Detta är tecknet på frbundet mellan Gud och det judiska folket.
    Jag vill följa detta bud och alltså är min son omskuren. Han har del av förbundets tecken och det anser jag är bra.
    Själv är han stolt över det, eftersom han är stolt över att vara jude.
    Dessutom har han fördelen att det är lättare att hålla rent och att han har eller kommer att ha bättre sex.

• solskina

Dett där med bättre sex har du ingen aning om.

Det är enbart en man som har haft sex med och utan förhud som kan svara på det.

Och vi har rinnande vatten i sverige.

Jag är i grund och botten öppen för alla människor med eller utan religon. Men när det går ut över barnen då reagerar jag. Eran religon har säkert talat om andra saker för er som ni inte alls lyssnar på så blint som just omskärelse.

Men jag anser att det är bättre att göra det inom sjukvården för jag vet vilken makt religonen har. Så några förbud är inte att prata om.

• Sara62
    solskina skrev 2010-08-26 22:21:41 följande:
    Dett där med bättre sex har du ingen aning om.

Det är enbart en man som har haft sex med och utan förhud som kan svara på det.

Och vi har rinnande vatten i sverige.

Jag är i grund och botten öppen för alla människor med eller utan religon. Men när det går ut över barnen då reagerar jag. Eran religon har säkert talat om andra saker för er som ni inte alls lyssnar på så blint som just omskärelse.

Men jag anser att det är bättre att göra det inom sjukvården för jag vet vilken makt religonen har. Så några förbud är inte att prata om.
    Jo, det går att ha en aning om det utan att vara man. Jag har haft sex med ett antal omskurna män, där ingen har varit missnöjd med att vara omskuren i den situationen utan tvärtom. Gäller både de som blivit omskurna som barn, och som vuxna.

Allt inom judendomen diskuteras ständigt, även omskärelse. Eftersom det är ett ofarligt ingrepp som inte innebär något negativt för individen fortsätter vi med det.

Omskärelse utförd av en judisk mohel med flera års utbildning för enbart omskärelse är enligt min mening bättre än inom sjukvården - och då är jag ändå läkare själv.
  • Sara62
    Här och nu skrev 2010-08-22 11:30:29 följande:
    Jag tycker det är fruktansvärt att man inte kan ta en persons upplevelse på allvar.
    Som sagt: googla på "representativ".
  • Capt Janeway
    puss skrev 2010-06-09 08:18:14 följande:
    usas funktion är jag osäker på.
    ASG!
  • Neko

Man kan inte jämföra med att ta hål i öronen på barn (även om jag tycker det är fel också) eftersom om man tar ut örhängena så växer hålen ihop - det kaninte växa ut en ny förhud. Det man enklast kan jämföra med är att ta bort de inre blygdläpparna på flickor - de har ingen större betydelse för sex (man har kvar slidan och klitoris orörd) och det blir säkert mycket lättare att hålla rent utan en massa veck och grejer.

• Sara62
    Neko skrev 2010-08-31 16:34:52 följande:
    Man kan inte jämföra med att ta hål i öronen på barn (även om jag tycker det är fel också) eftersom om man tar ut örhängena så växer hålen ihop - det kaninte växa ut en ny förhud. Det man enklast kan jämföra med är att ta bort de inre blygdläpparna på flickor - de har ingen större betydelse för sex (man har kvar slidan och klitoris orörd) och det blir säkert mycket lättare att hålla rent utan en massa veck och grejer.
    Inga direkta jämförelser utan exempel på sådant vi föräldrar tar beslut om för våra barns räkning.
  • Arbetstagaren

När någon skär i småt flickor då är det ett jädra rabalder, men tydligen så skall det vara okej att skära i små pojkar.

Vad är högsta straffet för barnmisshandel/stympning? Det borde vara tillämpligt på alla fall av könsstympning.

Ska människor godtyckligt få avgöra vilken del av kroppen som behövs eller inte så kan det aldrig blir rätt.

Det måste få vara varje enskild individs rättighet att själv få bestämma allt sånt i vuxen ålder.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Arbetstagaren skrev 2011-04-06 14:06:37 följande:

Vad är högsta straffet för barnmisshandel/stympning?

Eftersom barnmisshandel inte har en egen lag så är det nog grov misshandel som gäller. Det vill säga högst 6 år.
    To let the brain work without sufficient material is like racing an engine. It racks itself to pieces
  • Arbetstagaren

Kanske går det att kombinera med någon lag mot sexuella övergrepp för att få upp antalet år lite.

Sen ska det ju följas av förlorad vårdnad och ett rejält skadestånd.

Svar på tråden VARFÖR ok att skära i barns snoppar?