• Emmalen

Möte med pappan!

Hej!

Jag lever ensam med min 2-åriga son i Sverige. Sonens pappa bor i Spanien. De har inte träffats sedan A. var 7 månader
    .
    Vi ska åka dit nu i sommar och hälsa på. Jag undrar om någon har erfarenhet av detta?

Jag förstår att inte A. kommer att känna igen sin pappa. Hur ska jag förhålla mig till detta? Självklart kommer pappa vara helt överväldigad över att träffa sin son och "kasta" sig över honom.

Jag vill verkligen att mötet ska bli så bra som möjligt! .. Men hur ska jag förhindra att våran son blir överraskad/rädd?

Ska jag låta dom ha egen tid eller måste jag finnas med hela tiden?

Hoppas att någon kan ge mig lite tips!

Vh

Emma

• Svar på tråden Möte med pappan!
  • fantastiskaduo

Hej!
    Min dotters pappa träffar henne några gånger om året och de kan inte heller kommunicera. Jag har varit tydlig och sagt till honom att inte "kasta sig över henne" och pussa henne hela tiden (som de gör i Belgien), och det gick jättebra. Jag var med hela tiden. Hon känner inte honom och kan inte prata med honom. Fastän pappan menar väl, så tycker inte jag det är rätt att lämna barnet hos pappan som trots allt är en främling för barnet.
    Lycka till! Det går säkert jättebra om du känner dig bekväm med situationen. Se det som en semester. Är du trygg så blir lilleman också trygg.

• Emmalen

Fantastiskaduo!

Tack för tipsen! Jag tror också att det är viktigt att inte lämna dom själva! Dom är ju som du säger, egentligen främlingar för varandra! Det ska bli kul att se hur dom samspelar. Man kan ju faktiskt kommunicera på andra sätt! =)

Hur gammal är din lilla tjej? Ser du språket som ett problem?

Vh

• MysTic PrincesS

Har du några kort på pappan? Visa dom för lilleman så blir han ju inte en total överrasning, utseendemässigt.

Himlen vill inte ha mig och Helvetet är rädd att jag ska ta över
  • Emmalen

MysTic PrincesS!

Tack! Vi har mycket kort hemma. Jag tror och hoppas att det bidrar till att han kommer att känna igen sin pappa! =)

Vh

• nycsthlm

Min sons pappa bor i USA och han var 2 då de sågs för första gången. Trots att jag hade visat kort och försökt förberada honom blev han LIVRÄDD stackarn. Till saken hörde att han var så pass ovan vid män överlag då han inte hade några män som helst i sin närhet. Så första mötet gallskrek han av åsynen av sin pappa. Jag försökte vara med i början men det bidde inget bättre trots att hans pappa bodde med oss i en månad. Så sista veckan så blev det school of hardknocks. Jag gick till jobbet och lämnade dem själva, och dan efter funkade allt bra! Sista veckan pratade han mkt om pappa och ville vara med honom hela tiden.

I ditt fall kanske man inte ska bara lämna över till pappan, eftesom ni är på bortaplan. Mitt barn träffade ju pappan hemma när allt annat är tryggt och invant! Hur är han annars med främmande män? Eftrsom mitt barn var så rädd för män överlag gjorde ju det första mötet lite mera problematiskt. Lycka till ed allt nu!

Svar på tråden Möte med pappan!