• MrsMom

rökning?

Några tips hur man ska gå till väga? hur man ska säga till en 15 årig kille som varit emot rökning o blivit rent ut sagt arg om man frågat honom om han har rökt?(ha haft mina funderingar) men nu har jag bevis.. vill bara ta det på rätt sätt.

mvh

• Svar på tråden rökning?
  • EttLångtOchJolligtNamn

Köp en dosa snus till honom och säg att om han ska hålla på med skiten ska han snusa istället för att röka.

• EACM

Jag har sagt till min 17 åring att jag hellre vill att han snusar än röker.
    Och jag har inte gjort en sån stor grej av det, bara förklarat att det inte är så bra.
    Men vad har jag att komma med röker ju själv

• LykkeLee

Min 16-åriga son får snusa men han fr inte röka.. det har han tyckt är ok.. Säg att du vet att han själv inte gillat rökning och att du förtår att han provar, men att det inte är ok.

• Disela

Sätt honom på balkongen med ett paket cigg och säg att han har 1 timme på sig att röka upp hela paketet. Han kommer aldrig ta en cigg efter det, tro mig.

• LykkeLee
    Disela skrev 2010-06-15 21:38:03 följande:
    Sätt honom på balkongen med ett paket cigg och säg att han har 1 timme på sig att röka upp hela paketet. Han kommer aldrig ta en cigg efter det, tro mig.
    Haha.. ursäkta men jag fick verkligen västa bilden i huvudet av honom som hetsrökande, helt grön i ansiktet...
  • Disela
    LykkeLee skrev 2010-06-18 21:15:36 följande:
    Haha.. ursäkta men jag fick verkligen västa bilden i huvudet av honom som hetsrökande, helt grön i ansiktet...
    Ungefär så kommer han se ut också. Men det är effektivt!
  • carrolinne

min nu 15 åriga dotter  började röka när hon var 12 jag förklarade för henne allt de där dåliga med rökning:p gula tänder sliter på kroppen osv sen köpte jag varken ut eller betalade hennes ciggaretter sen slutade hon när hon blev tvungen att ta 4000 kr från hennes konto för att kunna betala tandblekning

• mannagrynet

hur kan ni tycka att det okej att era ungdomar snusar men inte röker? okej att röka är värre än snusa men det är fortfarande skadligt att snusa! Det finns 18-årsgräns och det är för att inga barn ska ta skada!

• EttLångtOchJolligtNamn
    mannagrynet skrev 2010-12-01 20:58:11 följande:
    hur kan ni tycka att det okej att era ungdomar snusar men inte röker? okej att röka är värre än snusa men det är fortfarande skadligt att snusa! Det finns 18-årsgräns och det är för att inga barn ska ta skada!
    För att sudier visar att snus är mellan 90-98% mindre skadligt än rökning.
    Risken att få cancer från snus är minre än den chansen du har att få cancer från tuggummi är. Risken att du får cancer i bukspottsskörtelen är mycket högre om du tuggar mycket tuggummi.
  • Kultist

Och risken med förbud är att ungarna helt enkelt skiter i dem. Att hitta konstruktiva alternativ är alltid att föredra.

• Fuskmamma
    Disela skrev 2010-06-15 21:38:03 följande:
    Sådär gjorde mina föräldrar med mig, Jag är storrökare idag,
  • Fuskmamma

Förbjuder du att röka så kommer han röka ändå. Tala om följderna för honom (Vilket han kommer skita i ändå) Men då har du gjort det iaf så om 10 år kommer han tänka.
    - Jag skulle lyssnat på mamma.

• iti

Vi har haft hårda diskussioner här hemma när dottern har rökt, gång på gång
    och bevakningen har varit hård - vilket hon egentligen tycker är bra.

Så vi diskuterar och diskuterar och bevakar o bevakar.

Att hon feströker då o då får jag leva med, jag kan ju inte kontri
    ollera det. 
    Men jag vill inte att hon skulle bli fast.

Sen har vi hotat att dra in månadspeng - för vi bekostar inte hälsofarliga hobbys här hemma.

Svar på tråden rökning?