ondar skrev 2010-06-15 14:48:04 följande:
Min bebis kommer ligga i sin egna säng från dag ett, självklart i samma rum som mig men absolut inte i min säng. Jag ser ingen anledning till att lära den nånting som sen ska vänjas av med och jag ser heller ingen anledning till att göra mitt barn otryggt i att kunna sova ensam.
Jobbade som barnvakt i mina yngre år och många av dessa barnen va otroligt ledsna och kinkiga på nätterna just för att de var vana vid att sova i samma säng som sina föräldrar, nu gick det ju an att de sov hos mig, men man insåg ändå problemet.
Sen tänker jag längre, det kanske ofta även är dessa barn som sedan blir sådana som inte kan vara ensamna i tonåren o längre upp heller utan måste ha pojkvän/flickvän konstant för att trivas o må bra?
Jag vill uppfostra mitt barn till en individ som inte behöver någon annan för att vara hel, utan kärlek ska vara något vackert. inte ett måste.
Så tänker jag. Men känner du o din dotter att ni trivs med att samsovas så är ju det upp till er.

Jag känner stort obehag av att läsa ditt inlägg! Mina föräldrar hade sett sina vänners barn klänga på sina föräldrar, när de vuxna skulle bort på middag, teater etc. Som en följd av det bestämde mina föräldrar innan de fått barn att det inte skulle bli något "dalt och larv" med deras barn. Föräldrarna ville kunna fortsätta sitt sällskapsliv utan klängande ungar. Jag har inget minne av att jag någonsin legat i min mors rum. Till fars rum fick vi nog komma någon enstaka söndagsmorgon, kanske julafton.
Naturligtvis gjorde jag tvärtom och samsov med mitt barn. Jag minns inga svårigheter med avvänjning, det var något som växte fram naturligt.
Den av oss som blev promiskuös i ungdomen och desperat jagade ömhet på de mest idiotiska, dumdristiga sätt - inte var det dottern som på däggdjurs sätt fått samsova!