• Monismonis

Varför måste barn sova i egen säng/eget rum?

Jag har en 6-månaders flicka som sover tätt intill mig i min säng hela natten. Hon sover gott och stör inte mig. Jag störs inte av henne utan älskar att ha henne nära mig. Varför måste små barn sova i egen säng? Jag hör detta överallt, från bvc och andra. Man ska vänja dem tidigt vid egen säng osv. Varför? Jag kritiserar ingen utan undrar uppriktigt vad som är faran? Jag ser framför mig en dag då hon självmant vill ha en egen säng och lite privatliv. Kan jag inte invänta den dagen?

• Svar på tråden Varför måste barn sova i egen säng/eget rum?
  • ugnspannkakan

oj! jag läste helt fel i trådstarten! trodde det var en seåring det handlade om! ojoj, så fel kan det bli. nej ts om de trivs med ditt halvårsbarn kan du fortsätta ha det där ett ganska bra tag till.

• Pink Muffin

Vi samsover alla fem. Barnen är 5, 3 1/2 och 2 år gamla. Inget vi föräldrar valt, men jag lär säga att jag är nöjd med hur det är iaf! Vi har en 1,80-säng + en 1,05-säng bredvid varandra så trångt blir det ju inte direkt. Att stånga sig blodig för att barnen ska sova i egen säng känns inte värt besväret och jag resonerar som så att dom tids nog inte kommer vilja ligga bredvid mamma och pappa. Vi ser ofta på TVi sovrummet när barnen somnat, dom vaknar inte. Sex finns det ju många andra ställen att utöva på... Alla sover hela natten och vaknar mkt sällan nattetid. Det är ju faktiskt riktigt mysigt också!

♥ Signe Emilia 050204 ♥ Alfred Johan 061108 ♥ Valter Hjalmar 080621♥
  • sirisdotter
    DHF skrev 2010-06-11 22:57:04 följande:
    HEJA HEJA HEJA

Klart du ska sova med din lilla dotter. Att barnen ska sova själva är ett konstigt, artificiellt påfund i mina ögon. Vilken djurmamma lämnar sina ungar för sig själv? Eller låter bli att gå till de när de gråter?

Nej, ta hand om barnen med hjärtat och inte efter alla metoder och pekpinnar. 
  • sirisdotter
    ugnspannkakan skrev 2010-06-12 11:02:37 följande:
    risken är att hon när hon blir äldre inte kan somna själv. vissa tonåringar har svårt att somna själva för att de samsov när de var yngre. ett barn som vants vid att sova med andra vill inte ha egen säng och privatliv när den kommit upp i åldrarna och vant sig vid sällskap,dåkänner de sig ensamt om det måste sova själv. jag tycker hon ska få börja sova i egen säng redan nu, innan hon kommer upp i elva-tolvårsåldern och man kan börja få svårt att somna. som sagt så är det långt ifrån säkert att hon tar initiativet till att vilja sova själv.
    Vilka bevis har du för dina påståenden??
  • sirisdotter
    ugnspannkakan skrev 2010-06-12 11:09:53 följande:
    de kanske inte vill, men har svårt att somna annars.
  • Stickan

Jag tycker självklart att alla ska göra det som känns bäst och fungerar för dem. Har själv inga egna barn, men är ofta barnvakt åt min brors tvillingdöttrar och är helt slut efteråt. De är 4,5 år och har svårt att somna själva och sover inte ensamma i en säng en hel natt. Om de sover själva vaknar de och sätter sig upp flera ggr/natt och jag ligger på helspänn och sover knappt en blund eftersom jag inte är van vid de ljud de gör när de sover/drömmer. Om man behöver barnvakt el. vill att barnen ska kunna sova över hos mor- el farföräldrar underlättar det om de kan somna och sova själva. Mina föräldrar älskar att ha sina barnbarn på besök, men det tar flera dagar innan de är återställda pga sömnbrist. Mina brorsdöttrar älskar också att sova över hos farmor och farfar, och tjatar hela tiden om att få komma dit så det är inte så att de är tvingade att sova över av praktiska skäl.

• Lady Dahmer
    ugnspannkakan skrev 2010-06-12 11:02:37 följande:
    risken är att hon när hon blir äldre inte kan somna själv. vissa tonåringar har svårt att somna själva för att de samsov när de var yngre. ett barn som vants vid att sova med andra vill inte ha egen säng och privatliv när den kommit upp i åldrarna och vant sig vid sällskap,dåkänner de sig ensamt om det måste sova själv. jag tycker hon ska få börja sova i egen säng redan nu, innan hon kommer upp i elva-tolvårsåldern och man kan börja få svårt att somna. som sagt så är det långt ifrån säkert att hon tar initiativet till att vilja sova själv.
    det finns inga belägg för den där gamla myten alls. Tvärtom - barn som fått samsovba och ta allt i egen takt (dvs välja själva när de är redo) och som alltid varit välkomna in i föräldrarnas säng blir snarare tryggare som äldre.
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Tangent

Om det funkar för dig att ni samsover varför inte?
    Min pojke sov med mig nästan varje natt tills han var 5,5 år. Efter det har han ibland sovit helt själv. Han har då valt det själv.  Får vår familj har samsovning gett mest sömn till hela familjen.

• ondar

Min bebis kommer ligga i sin egna säng från dag ett, självklart i samma rum som mig men absolut inte i min säng. Jag ser ingen anledning till att lära den nånting som sen ska vänjas av med och jag ser heller ingen anledning till att göra mitt barn otryggt i att kunna sova ensam.

Jobbade som barnvakt i mina yngre år och många av dessa barnen va otroligt ledsna och kinkiga på nätterna just för att de var vana vid att sova i samma säng som sina föräldrar, nu gick det ju an att de sov hos mig, men man insåg ändå problemet.

Sen tänker jag längre, det kanske ofta även är dessa barn som sedan blir sådana som inte kan vara ensamna i tonåren o längre upp heller utan måste ha pojkvän/flickvän konstant för att trivas o må bra?

Jag vill uppfostra mitt barn till en individ som inte behöver någon annan för att vara hel, utan kärlek ska vara något vackert. inte ett måste.

Så tänker jag. Men känner du o din dotter att ni trivs med att samsovas så är ju det upp till er.{#emotions_dlg.flower}

• La Lola
    ondar skrev 2010-06-15 14:48:04 följande:
    Min bebis kommer ligga i sin egna säng från dag ett, självklart i samma rum som mig men absolut inte i min säng. Jag ser ingen anledning till att lära den nånting som sen ska vänjas av med och jag ser heller ingen anledning till att göra mitt barn otryggt i att kunna sova ensam.

Jobbade som barnvakt i mina yngre år och många av dessa barnen va otroligt ledsna och kinkiga på nätterna just för att de var vana vid att sova i samma säng som sina föräldrar, nu gick det ju an att de sov hos mig, men man insåg ändå problemet.

Sen tänker jag längre, det kanske ofta även är dessa barn som sedan blir sådana som inte kan vara ensamna i tonåren o längre upp heller utan måste ha pojkvän/flickvän konstant för att trivas o må bra?

Jag vill uppfostra mitt barn till en individ som inte behöver någon annan för att vara hel, utan kärlek ska vara något vackert. inte ett måste.

Så tänker jag. Men känner du o din dotter att ni trivs med att samsovas så är ju det upp till er.{#emotions_dlg.flower}
    Hur kommer du göra om ditt barn vägrar sova själv?
    *nyfiken*
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • sirisdotter
    ondar skrev 2010-06-15 14:48:04 följande:

Jag känner stort obehag av att läsa ditt inlägg!   Mina föräldrar hade sett sina vänners barn klänga på sina föräldrar, när  de  vuxna skulle bort på middag, teater etc.    Som en följd av det  bestämde mina föräldrar innan de fått barn att det inte skulle bli något "dalt och larv"  med deras barn.   Föräldrarna  ville kunna fortsätta sitt sällskapsliv utan klängande ungar.  Jag har inget minne av att jag någonsin legat i min mors rum.   Till fars rum fick vi nog komma någon enstaka söndagsmorgon, kanske julafton.

Naturligtvis gjorde jag tvärtom och samsov med mitt barn.  Jag minns inga svårigheter med avvänjning,  det var något som växte fram naturligt.

Den  av oss som blev promiskuös i ungdomen och desperat jagade ömhet på de mest idiotiska, dumdristiga  sätt  -  inte var det dottern som på däggdjurs sätt fått   samsova!
  • Geiisha

Jag tycker att samsovning är grejt! Det enda jag kan tycka, är inte förälder än, är att det skulle vara skitläskigt att sova bredvid ett ömtåligt litet spädbarn. Tänk om man lägger sig på bebben? Eller råkar buffa ner bebisen? Jag är så vild när jag ska sova så det hade jag inte vågat, ett lite större barn tycker jag dock är jättebra och skulle gärna göra så.

• ysteresther

hahaha alskade meningen

" Jag ser ingen anledning till att lära den nånting som sen ska vänjas av med.."

sa

ditt barn kommer inte att ha blojor?

ditt bran kommer inte att aka vagn?

ditt barn kommer inte amma eller dricka ur nappflaska?

ditt barn kommer inte sova i spjalsang? (den ska ju bytas ut sen, kan bli ett ev problem..)

LYCKA TILL MED FORALDRASKAPET med det mottot..;)

• sirisdotter
    ysteresther skrev 2010-06-22 01:05:31 följande:
    hahaha alskade meningen

" Jag ser ingen anledning till att lära den nånting som sen ska vänjas av med.."

sa

ditt barn kommer inte att ha blojor?

ditt bran kommer inte att aka vagn?

ditt barn kommer inte amma eller dricka ur nappflaska?

ditt barn kommer inte sova i spjalsang? (den ska ju bytas ut sen, kan bli ett ev problem..)

LYCKA TILL MED FORALDRASKAPET med det mottot..;)
    Rolig kommentar!   (även om vagn inte behövs om man har sjal och sele - kanske svårt att vänja av en tonåring med att bli buren...   Googlade på Manduca - bärsele - fick en träff att den passar till 34 års ålder!

Spjälsäng behövs inte heller  - om man samsover!)
  • Geiisha

.. Dock minns jag att jag "samsov" med min pappa, fram tills mina föräldrar skiljde sig, då var jag 10 år. Jag minns att jag grät och hade jättesvårt att somna eftersom jag var så van att någon låg bredvid mig. Min syster var nog runt 6 år men jag tror inte hon reagerade på samma sätt. Så det är nog individuellt.

Jag kommer dock samsova med mitt framtida barn ändå. Men upp till 10 års åldern vette sjutton.. när barnet börjar bli äldre kan man ju annars göra det till en spännande grej att man på helger har "övernattningsparty" i förälderns rum/förälderns säng, då man kollar på film, äter godis, pratar, busar, läser böcker o.s.v. och på vardagarna får barnet sova i sin egen säng.

• K med lilla E

Min dotter är 5 år och hon vill gärna att jag sover hos henne o det gör jag gärna. Hon kan sova själv också men ropar ibland på natten o vill att jag skall ligga jämte henne och det gör jag så gärna.

Jag har också två vuxna barn, 19 och 21 och jag kommer faktiskt inte ihåg hur om de ville samsova eller inte när de var små, antagligen sov jag ibland i hop med dem och ibland inte, men jag tror inte för ett ögonblick att det har något samband ifall man sover med sina barn och att de skulle få svårt att somna eller vilja vara ensamna hemma/sova själva hemma när de blir tonåringar. Det där löser sig av sig självt det är min absoluta övertygelse.

Sov gärna med era barn, det gör dem trygga, jag är helt säker!!

• Pink Muffin
    K med lilla E skrev 2010-06-22 11:27:05 följande:

Min dotter är 5 år och hon vill gärna att jag sover hos henne o det gör jag gärna. Hon kan sova själv också men ropar ibland på natten o vill att jag skall ligga jämte henne och det gör jag så gärna.

Jag har också två vuxna barn, 19 och 21 och jag kommer faktiskt inte ihåg hur om de ville samsova eller inte när de var små, antagligen sov jag ibland i hop med dem och ibland inte, men jag tror inte för ett ögonblick att det har något samband ifall man sover med sina barn och att de skulle få svårt att somna eller vilja vara ensamna hemma/sova själva hemma när de blir tonåringar. Det där löser sig av sig självt det är min absoluta övertygelse.

Sov gärna med era barn, det gör dem trygga, jag är helt säker!!

♥ Signe Emilia 050204 ♥ Alfred Johan 061108 ♥ Valter Hjalmar 080621♥
  • sirisdotter
    Geiisha skrev 2010-06-22 11:15:33 följande:
    .. Dock minns jag att jag "samsov" med min pappa, fram tills mina föräldrar skiljde sig, då var jag 10 år. Jag minns att jag grät och hade jättesvårt att somna eftersom jag var så van att någon låg bredvid mig. Min syster var nog runt 6 år men jag tror inte hon reagerade på samma sätt. Så det är nog individuellt.

Jag kommer dock samsova med mitt framtida barn ändå. Men upp till 10 års åldern vette sjutton.. när barnet börjar bli äldre kan man ju annars göra det till en spännande grej att man på helger har "övernattningsparty" i förälderns rum/förälderns säng, då man kollar på film, äter godis, pratar, busar, läser böcker o.s.v. och på vardagarna får barnet sova i sin egen säng.
    OK, tydligen individuellt.  Flyttade när min dotter var 6 år.  Har inget minne av att hon någonsin sov i min säng i nya bostaden, troligen hade hon slutat innan vi flyttade.  Med undantag för 4 veckors sommarumgänge med pappan utan ett enda telefonsamtal - då antar jag att det blev samsovning när hon kom tillbaka hem.
  • Mummyfied

Finns det någon norm i den här frågan? Man gör väl det som känns bäst för en själv och barnet. Jag har aldrig ens övervägt att ha mitt barn i min säng och då han inte heller verkart vilja det så har egen säng från första stund varit självklart för oss.

• ysteresther
    sirisdotter skrev 2010-06-22 10:16:14 följande:
    Rolig kommentar!   (även om vagn inte behövs om man har sjal och sele - kanske svårt att vänja av en tonåring med att bli buren...   Googlade på Manduca - bärsele - fick en träff att den passar till 34 års ålder!

Spjälsäng behövs inte heller  - om man samsover!)

haha nej det ar klart man behover ju varken vagn eller spjalsang, men det kandes som att hon(han?) som skrev inlagget som jag svarade pa inte var en sjal-manniska, darfor skrev jag ner det. om ungen nu inte fick sova med morsan hoppas jag hon ordnar nat annat, hehe. hundkoja, kanske? =)

jag samsover halva natten med min dotter just nu och forut  var det hela natterna. nu somnar hon i sin spjalsang sedan flyttar jag over henne nar jag gar och lagger mig. hon vaknar ganska ofta och om hon ligger sjalv i var sang sa ramlar hon ner pa golvet.. ar 16manader nu.
Svar på tråden Varför måste barn sova i egen säng/eget rum?