• Anonym

Medborgarskap på falska grunder?

hej, jag undrar över en sak.

är det någon som vet ifall det är straffbart att ha lurat till sig uppehållstillstånd och även svenskt medborgarskap på falska grunder.  i det här fallet handlar det om en familj som påstod sig komma från ett krigshärjat land och med falska papper därifrån fick stanna i sverige. i själva verket kom dom från ett helt annat land, utan krig, förföljelse eller liknande, levde ett gott liv.

är detta straffbart?

vad händer om myndigheterna får reda på detta? 

• Svar på tråden Medborgarskap på falska grunder?
  • Anonym (Medea)

Det är inte olagligt att lämna oriktiga uppgifter när man söker asyl. Och ett svenskt medborgarskap kan aldrig återkallas.

• Anonym (Danne)
    Anonym (Medea) skrev 2010-06-17 20:57:28 följande:
    Det är inte olagligt att lämna oriktiga uppgifter när man söker asyl. Och ett svenskt medborgarskap kan aldrig återkallas.
    Som parantes kan jag nämna att man frivilligt kan avsäga sig sitt svenska medborgarskap sen tror jag att du kan bli av med det om du söker medborgarskap i annat land (utanför EES)
  • kaiserkhan

hej om du vill veta så kan vi prata på telefon mvh  qaiser ali khan
    mobil nummber 076-2271306
    jag har comvig amigos det koster inte mycket att ringa om du har comviq amigos.

• Anonym (Hmm)

Hur kan det inte vara olagligt? De måste ju åtminstone bli återbetalningsskyldiga och utvisade?!
  • Anonym (My)

Ja, för de går ju säkert runt och säger till kreti och pleti att de ljugit

• Anonym (.....)

Jodå, det kan återkallas/man befrias från på bakgrund att man uppgett falska uppgifter. Och jo, det är olagligt att söka asyl på falska/oriktiga uppgifter.
Svar på tråden Medborgarskap på falska grunder?