• izzi

Lite råd om inköp från er som har bonusar

Ni som har bonusar hur gör ni med inköp?

Jag och min man har ett gemensamt barn på 1,5 år. Han har två barn (tonåringar)  från ett tidigare förhållande.

Jag har hela tiden sen vårt barn föddes kännt att jag inte kan köpa (eller göra) vad jag vill till mitt barn pga avundsjuka från ett av bonusarna. Ett litet barn behöver mycket kläder och leksaker (allt behöver naturligtvis inte vara nytt eller köpta grejer). Men så fort jag kommer hem med något, tittar bonusen snett på mig. Jag handlar absolut inte överflödigt med saker, men ibland kanske det blir någon onödigt inköp även om jag lätt skulle kunna räkna upp allt jag har köpt totalt.

Jag har precis köpt en ny bok, men jag vill inte ens visa den för mitt barn, för eventuella kommentarer. För ett par veckor sedan fick hon nya byxor och då säger bonusen; när köpte ni dom, jag har inte sett dom förrut, det är minsann inte många bebisar som har jeans osv.

Jag skulle också vilja gå till fotografen med henne och ta någon fin bild och sätta upp i hennes alt. något annat rum, men det törs jag inte heller.

Jag kan förstå att det kan kännas orättvis för henne, men vad ska jag göra? Vill ju inte smyga med saker heller! Nu behöver vi köpa nytt lakan till sängen, men tom det drar jag mig för att göra pga detta. Ska träffa en släkting som inte sett mitt barn förut och det är ju inte omöjligt att hon får något av denne - men tom det oroar jag mig för! Det är jobbig att gå omkring och känna såhär.

• Svar på tråden Lite råd om inköp från er som har bonusar
  • nian74

Bor bonusarna hos er på heltid eller hur mycket är de hos er?

Jag har två barn sen tidigare och nu har jag och min nuvarande man fått två barn tillsammans. De stora barnen bor hos mig och pappan varannan vecka.

Jag känner också att det blir lite orättvist ibland - eftersom jag inte har något kvar från de stora pojkarna blir det ju en del man måste köpa.

Jag köper saker till de stora också när de behöver något. Jag brukar förklara för dem att jag kanske inte köper lika mycket till alla varje gång men i slutändan blir det nog ganska rättvist ändå. Jag har också sagt till de stora att de har två hem med två uppsättningar av allt och det har ju inte de små.

Har du pratat med din man? hur känner han?

• Vaniljkex

Far inte bonusbarnen nya klader eller grejer nagon gang da? Jag forutsatter det, och da ar det val bara att saga att "nu var det lill*ns tur, du fick ju ny jacka/cd/bok forra veckan". Jag forstar att det maste vara jobbigt, men tror att det ar bast med raka puckar, sa lange man forsoker vara rattvis generellt sett utslaget over en langre period . Fast jag har inga bonusbarn forstas, sa det ar ett antagande fran min sida. 

• izzi

Jo, det klart. Men deras mamma får hela barbidraget och ska köpa kläder + kontantkort till mobilerna.

De får kläder hos oss också, ca 4 ggr/år, men då allt på en gång istället (byxor, tröjor, underkläder mm).

Sen har de månadspeng som de kan handla vad de vill för. Vårt gemensamma har ju ingen månadspeng och hade hon haft så kunde hon ju ändå inte gå till affären och köpa en cd med vaggvisor :)

• Vaniljkex

Exakt som jag trodde da, sa jag tycker att du ska sluta ha daligt samvete! Formodligen lattare sagt an gjort Latsas "missforsta" och ta det som en komplimang, typ "ja, visst ar jeansen fina!" Da trottnar de sakert pa att kommentera allt nytt. Du kan oxa borja kommentera alla deras nya saker och klader. Lycka till!

• Lillii

precis som nian74 skriver  har ju bonusbarnet som sagt 2 hem, och eftersom hennes mamma får barnbidrag + underhåll av min man är det ju faktiskt främst hennes uppgift att handla de nödvändiga sakerna till deras gemensamma...lika väl som det faller på min och min mans lott att köpa de nödvändiga sakerna till våran gemensamma (som inte är född än, emn de har ju handlats nödvändiga grejer till bebisen redan).

Sen brukar vi fylla bonusdotterns garderob här ungefär 4 ggr/år.
    Dvs...hon får lite nya kläder varje säsong som är lämpliga för årstiden här, så hon har ombyte och vi slipper forsla kläder fram och tillbaka mellan hennes olika hem!

tycker inte du behöver ha dåligt samvete för dina bonusbarns skull, de är tonåringar, och vet vad man kan göra/säga för att såra... och köper ud inte saker i överflöd, utan faktisk bara "bra att ha saker" är det bara att berätta för tonåringen att Lillan/lillen behöver de här grejerna, coh om hon en dag är i behov av t ex nya sängkläder då, så kommer ni att köpa det till henne (antar jag att det är?) också!!

• ptq

Jag läste en gång om hur barn känner när det får ett syskon, kan hända att det gäller bonus/halvsyskon med.

"Du bor med din man ni är jättelyckliga, men plötsligt en dag flyttar en annan kvinna in i ert hus som din man älskar och som alla förväntar sig att du ska älska också."

Så känner sig ett barn som får syskon. Klart att det blir avundsjuka ) tror det handlar om avundsjuka såklart  men som ngn skrev ta allt som positiva kommentarer .-)) svårt men till slut lessnar hon säkert.

• 2tomtaro4troll

herregud, är väll bara att säga : din mamma och pappa köpte också kläder och leksaker till dig när du var liten, precis som jag och pappa gör till lill*n nu!

vad tror dom ungen ska ha på sig på kroppen annars om man inte får lov att köpa nya kläder? och bebisar växer fort och kräver en hel del första året iaf!

jag och min sambo har bägge särkullbarn-och hade svartsjukeproblem från en av dessa! men jag körde stenhårt på att den som BEHÖVER FÅR! jag ska inte behöva köpa något till barn 1,2 och 3 bara för att barn 4 eller 5 behöver nya kläder, får en ny leksak etc

det jämnar alltid ut sig i slutändan (och sen är det oftast så att särkullbarn har en benägenhet att få mer eftersom dom har två hem än ett barn som bor i ett hem)

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Bebis-1008
  • Ess

Gå in och ta din plats och se till att bebisen får sin. Det är inte rimligt att du ska behöva krypa för hans tidigare barn inte ska avundsjuka, låt dem bli det. Dom fick när dom var små, och saknar dom nåt så får dom ta det med sin mamma eller pappa.
    Klart du kan fota bebisen, det är väl kul att hänga upp en bild i vardagsrummet och kanske ta nån extra till släkten. Jag förutsätter att kameran var uppfunnen när hans barn var små, så dom bör ju också ha en dröse bilder av sig.

• ius lexis
    ptq skrev 2010-11-17 12:44:31 följande:

Jag läste en gång om hur barn känner när det får ett syskon, kan hända att det gäller bonus/halvsyskon med.

"Du bor med din man ni är jättelyckliga, men plötsligt en dag flyttar en annan kvinna in i ert hus som din man älskar och som alla förväntar sig att du ska älska också."

Så känner sig ett barn som får syskon. Klart att det blir avundsjuka ) tror det handlar om avundsjuka såklart  men som ngn skrev ta allt som positiva kommentarer .-)) svårt men till slut lessnar hon säkert.

Den jämförelsen är det fånigaste jag vet. snacka om att projicera sina egna vuxna känslor på sin förstfödde!! Ska man då jämföra bebis nr 2 med en älskarinna?? eller fru nr 2!!

Jag vet massa familjer där syskon visat uppriktig glädje och längtan efter sitt syskon. De fam där det gått illa är de familjer som favoriserar sitt äldre barn för att få bort svartsjuka men det dom gör är att lära barnet att det finns en vinst i att bete´e sig svartsjukt och normalnivån för det äldre barnet blir att den ska ha mest och bäst och har sedan ganska svårt att  få lika mycket som syskonen. Medans det yngre barnet skriker på uppmärksamhet och antingen blir väldigt "på" eller väldigt åtsidan.
    Tydlighet tror jag är bäst, alla barn är lika mycket värda. Å nej det är inte samma sak som om min man kommer hem med fru nr 2 och säger att han älskar henne lika mycket!!! ursäkter för att behandla sina barn olika och slippa reda ut svartsjuka tror jag. Lättare att bara ge det äldre barnet mer.

Övrigt tror jag på 2tomtaro4trolls variant! Låter mest rimligt.
Svar på tråden Lite råd om inköp från er som har bonusar