• Karamellan

Olämpligt att sälja vissa böcker?

Såg precis att Adlibris och Bokus säljer denna bok: awfullibrarybooks.wordpress.com/2010/06/06/train-up-your-child/ som bland annat förespråkar att slå barn med spön (de har en 4-månaders som exempel, utdrag här: www.gospeltruth.net/children/pearl_tuac.htm ) och disciplinera dem som hundar till underkastelse.

Tycker ni att bokhandlar har något ansvar för vilka böcker de förmedlar, eller anser ni att de har en viktigare roll att tillgängliggöra så många olika böcker som möjligt, oavsett innehåll?

Smart may have all the answers but stupid have all the interesting questions.
  • Svar på tråden Olämpligt att sälja vissa böcker?
  • Selfish Geene
    FH Mamma skrev 2010-06-10 20:43:16 följande:
    Jag tycker inte det är att manipulera om det får samma sorts varning som cd-skivor har tex. eller någon annan form för böcker.
    jag har nog aldrig sett en sådan varning, är det av samma typ som brukar föregå amerikanska tv-serier med innehåll av svordommar, våld eller sex?
  • FH Mamma
    Selfish Geene skrev 2010-06-10 20:52:59 följande:
    jag har nog aldrig sett en sådan varning, är det av samma typ som brukar föregå amerikanska tv-serier med innehåll av svordommar, våld eller sex?
    jag skulle tro det.

Men givetvis skulle de få göra en ny sorts varning för handböcker som strider mot sveriges lagstiftning.
  • Selfish Geene
    FH Mamma skrev 2010-06-10 21:04:47 följande:
    jag skulle tro det.

Men givetvis skulle de få göra en ny sorts varning för handböcker som strider mot sveriges lagstiftning.
    Vem/vilka ska ansvara för att böckerna förses med en dylik varningstext?
  • Karamellan
    Lady Dahmer skrev 2010-06-11 09:57:48 följande:
    att förbjuda böcker för tankarna till tyskland.
    Vilken tur att det inte är vad tråden handlar om, då
  • vackrastarflow

Det är inte bokaffärens jobb att hindra folk att läsa viss litteratur ur en lämplighetssynpunkt. Det är du som individ som bör kunna klara av att sortera ut vad som är dåligt och inte dåligt. Där kan jag se problemet, då det bevisligen finns folk som inte kan se skillnad på rätt och fel, men det är inte bokhandlarnas uppgift att rätta till det.

Om man börjar förbjuda var slutar man? Var går gränsen?
    Någon skriver att man ska följa svensk lag.
    Ska då även denna bok "förbjudas"? www.adlibris.com/se/product.aspx

Men det finns ju exempel att titta på, tex Anarkistens kokbok, som tom är olaglig att äga.

• vackrastarflow
    vackrastarflow skrev 2010-06-11 10:24:49 följande:
    Det är inte bokaffärens jobb att hindra folk att läsa viss litteratur ur en lämplighetssynpunkt. Det är du som individ som bör kunna klara av att sortera ut vad som är dåligt och inte dåligt. Där kan jag se problemet, då det bevisligen finns folk som inte kan se skillnad på rätt och fel, men det är inte bokhandlarnas uppgift att rätta till det.

Ska då även denna bok "förbjudas"? www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1931160...

Men det finns ju exempel att titta på, tex Anarkistens kokbok, som tom är olaglig att äga.
    förbjuda var fel ordval, ta bort ur sortimentet pga olämplighet är nog mer det jag syftade på...
  • Karamellan

Ska då även denna bok "förbjudas"? www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=1931160...

Men även om det inte är bokhandlarens jobb att hindra att folk läser viss literatur, är det önskvärt att de tillgängliggör viss litteratur?

Ska man bara luta sig tillbaka och ta ställning i de fall där man måste, där det är ens "jobb" att ta ställning i en fråga? Jag menar, det finns miljoner frågor som de flesta inte måste ta ställning till, men om alla skulle säga "det är inte min sak att bry mig" skulle världen se rätt hemsk ut?
  • Karamellan
    vackrastarflow skrev 2010-06-11 10:25:55 följande:
    förbjuda var fel ordval, ta bort ur sortimentet pga olämplighet är nog mer det jag syftade på...
    På vilket sätt skiljer det sig från att en butik tar bort porrtidningar från tidningshyllan för att de tycker de är olämpliga?
  • Trillian

Jag ögnade bara igenom texten du länkade till i ts lite snabbt, men jag måste ju säga att det var det vidrigaste i "uppfostra ditt barn" väg jag läst. Jag har läst en del märkliga exempel från något/några århundranden tillbaka som varit mindre vansinniga. Om någon skulle skriva en sån text i Sverige och försöka få den publicerad misstänker jag att mottagaren skulle utgå ifrån att det var satir det var frågan om. Jag vägrar att tro att någon skulle kunna ta den texten som någonslags vägledning (i Sverige, alltså).

(Jag tycker alltså fortfarande att den inte ska tas bort, måste bara kommentera själv boken).

It?s not the fall that kills you, it?s the sudden stop at the end
  • Karamellan
    Trillian skrev 2010-06-11 10:40:48 följande:
    Jag ögnade bara igenom texten du länkade till i ts lite snabbt, men jag måste ju säga att det var det vidrigaste i "uppfostra ditt barn" väg jag läst. Jag har läst en del märkliga exempel från något/några århundranden tillbaka som varit mindre vansinniga. Om någon skulle skriva en sån text i Sverige och försöka få den publicerad misstänker jag att mottagaren skulle utgå ifrån att det var satir det var frågan om. Jag vägrar att tro att någon skulle kunna ta den texten som någonslags vägledning (i Sverige, alltså).

(Jag tycker alltså fortfarande att den inte ska tas bort, måste bara kommentera själv boken).
    Visst är den hemsk?

Jag kan förresten tillägga att jag fortfarande inte hittat var jag står i frågan. Alla frågor jag ställer i tråden ställer jag också till mig själv
  • vackrastarflow
    Karamellan skrev 2010-06-11 10:35:40 följande:
    Men även om det inte är bokhandlarens jobb att hindra att folk läser viss literatur, är det önskvärt att de tillgängliggör viss litteratur?

Ska man bara luta sig tillbaka och ta ställning i de fall där man måste, där det är ens "jobb" att ta ställning i en fråga? Jag menar, det finns miljoner frågor som de flesta inte måste ta ställning till, men om alla skulle säga "det är inte min sak att bry mig" skulle världen se rätt hemsk ut?
    Det blir storebror över det hela (som förvisso är den svenska regeringens tillvägagångssätt på många områden så visst är något vi är vana vid här i Sverige). Varför ska någon ta ställning till det som är mitt alternativ om jag vill läsa det eller inte?

Jag tycker det är rätt att tillgängliggöra sådan här information. Det är så världen ser ut idag, och man kan inte gå runt med skygglappar. Jag tycker fortfarande att det är individens ansvar att sortera ut vad som är rätt och fel, inte bokhandlarens.

Angående den senare paragrafen du skriver, så är det väldigt ovidkommande när det gäller det du skriver om i ts. Du skriver om böcker. Det är information, och att ta bort information (även om den inte stämmer enligt dig) är att tysta folk. "Ska man bara luta sig tillbaka och ta ställning i de fall där man måste, där det är ens "jobb" att ta ställning i en fråga?" Ja, när det handlar om sånt här. Annars är det du som avgör vad en annan ska läsa och inte läsa, och vem ger dig den rätten?
    Karamellan skrev 2010-06-11 10:36:24 följande:
    På vilket sätt skiljer det sig från att en butik tar bort porrtidningar från tidningshyllan för att de tycker de är olämpliga?
    Jag har aldrig påpekat att det skiljer sig åt, jag har heller aldrig tagit upp det med porrtidningar. Det är väl upp till var och en affärsinnehavare att välja, men det ska inte finnas något moraliskt tvång att de ska göra detta valet.

Porrtidningar bryr jag mig verkligen mindre om.
  • vackrastarflow

Sedan kan man ju debattera vad som är fel att skriva. Jag tycker boken som är länkad i ts är väldigt hemsk och skrämmande. Men samtidigt överflödar bokhyllorna på både bibliotek och bokaffärer med böcker om hemska livsöden där det beskrivs ner i minsta detalj om hur barn har blivit misshandlade, våldtagna, kidnappade och mördade.
    Det finns böcker på deckarhyllan som är så väldetaljerade att man funderar på om författaren varit med om det.

Var går gränsen?

• Selfish Geene
    Jag betvivlar att "anarkistens kokbok" är olaglig att äga,
  • fruis

Någon annan kanske redan har påpekat detta men har ni någon aning om hur många titlar en nätbokhandel saluför?!  Inte jag heller men det lär vara åtminstone 150 000 titlar. Tror ni på allvar att någon har varken tid eller lust att sitta och granska dessa böcker? Och hur liten tro har ni på människors egen förmåga att tänka?

Självklart ska böcker varken förbjudas, tas ur sortimentet eller förses med varningstext. Trådstarten låter ju som en högerfundamentalist i USA skulle ha skrivit den (även om han/hon kanske hade önskat bort andra titlar).

• Karamellan
    fruis skrev 2010-06-11 14:59:05 följande:
    Någon annan kanske redan har påpekat detta men har ni någon aning om hur många titlar en nätbokhandel saluför?!  Inte jag heller men det lär vara åtminstone 150 000 titlar. Tror ni på allvar att någon har varken tid eller lust att sitta och granska dessa böcker? Och hur liten tro har ni på människors egen förmåga att tänka?

Självklart ska böcker varken förbjudas, tas ur sortimentet eller förses med varningstext. Trådstarten låter ju som en högerfundamentalist i USA skulle ha skrivit den (även om han/hon kanske hade önskat bort andra titlar).
    Ouch

På vilket sätt är det högerfundamentalistiskt att fråga om vilket ansvar företag skall ha eller inte ha i vissa frågor?
  • vackrastarflow
    Selfish Geene skrev 2010-06-11 14:34:56 följande:
    Jag betvivlar att "anarkistens kokbok" är olaglig att äga,
    En kille i Storbritannien blev anhållen för det...
    "In 2007, a seventeen year old British boy was arrested and faced charges under Terrorism Law in the UK for possession of this book, among other things"
    en.wikipedia.org/wiki/The_Anarchist_Cookbook

Vet inte hur det är i Sverige, men jag skrev inte om ett visst land när jag skrev mitt inlägg.
  • sverker11
    vackrastarflow skrev 2010-06-11 16:46:37 följande:
    En kille i Storbritannien blev anhållen för det...
    "In 2007, a seventeen year old British boy was arrested and faced charges under Terrorism Law in the UK for possession of this book, among other things"
    en.wikipedia.org/wiki/The_Anarchist_Cookbook

Vet inte hur det är i Sverige, men jag skrev inte om ett visst land när jag skrev mitt inlägg.
    Lägg märke till "among other things". Det var inte innehav av en bok som han blev anhållen för.
Svar på tråden Olämpligt att sälja vissa böcker?