Karamellan skrev 2010-06-11 10:35:40 följande:
Men även om det inte är bokhandlarens jobb att hindra att folk läser viss literatur, är det önskvärt att de tillgängliggör viss litteratur?
Ska man bara luta sig tillbaka och ta ställning i de fall där man måste, där det är ens "jobb" att ta ställning i en fråga? Jag menar, det finns miljoner frågor som de flesta inte måste ta ställning till, men om alla skulle säga "det är inte min sak att bry mig" skulle världen se rätt hemsk ut?
Det blir storebror över det hela (som förvisso är den svenska regeringens tillvägagångssätt på många områden så visst är något vi är vana vid här i Sverige). Varför ska någon ta ställning till det som är mitt alternativ om jag vill läsa det eller inte?
Jag tycker det är rätt att tillgängliggöra sådan här information. Det är så världen ser ut idag, och man kan inte gå runt med skygglappar. Jag tycker fortfarande att det är individens ansvar att sortera ut vad som är rätt och fel, inte bokhandlarens.
Angående den senare paragrafen du skriver, så är det väldigt ovidkommande när det gäller det du skriver om i ts. Du skriver om böcker. Det är information, och att ta bort information (även om den inte stämmer enligt dig) är att tysta folk. "Ska man bara luta sig tillbaka och ta ställning i de fall där man måste, där det är ens "jobb" att ta ställning i en fråga?" Ja, när det handlar om sånt här. Annars är det du som avgör vad en annan ska läsa och inte läsa, och vem ger dig den rätten?
Karamellan skrev 2010-06-11 10:36:24 följande:
På vilket sätt skiljer det sig från att en butik tar bort porrtidningar från tidningshyllan för att de tycker de är olämpliga?
Jag har aldrig påpekat att det skiljer sig åt, jag har heller aldrig tagit upp det med porrtidningar. Det är väl upp till var och en affärsinnehavare att välja, men det ska inte finnas något moraliskt tvång att de ska göra detta valet.
Porrtidningar bryr jag mig verkligen mindre om.