• Gabbisen

Hur lång tid tog det för er att få svar på er sjukskrivning?

Vilken helnervös väntan det är innan man får reda på om ens sjukskrivning blivit godkänd eller ej.
    Jag har ansökt om 75% sjukskrivning från mitt arbete pga foglossningar och ryggsmärtor... läste att handläggningstiden kan vara 30 dagar...
    nervös väntan indeed! Väntar de maxtid så får jag inte besked förrän alla räkningar ska varit betalda. Och tänk om man dessutom får avslag, då får man börja om från början.. suck... vilket mardrömsscenario... 

• Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att få svar på er sjukskrivning?
  • Shea 1

Jag ringde och frågade förresten: deras policy är att 7-14 dagar efter att alla papper kommit in ska de ringa upp och meddela om de planerar att ge avslag, för att man inte ska stå utan inkomst i för länge.

Ni som fått vänta i 3-5 månader, vad säger de när ni ringer och frågar????

• Shea 1

Men man ska ju komma ihåg att arbetsgivaren ju inte skickar något till FK förrän efter 14 dagar då sjuklöneperioden tar slut. Därefter skickar fk papper till dej och då ska du ju vara snabb och skicka in snarast möjligt, SEDAN har de 30 dagar på sig (från det datum allt skickats in). Så sammanlagt kan det ju ta två månader om man har en långsam arbetsgivare och inte skyndar sig så mycket själv...

• SweetLilly
    Gabbisen skrev 2010-06-11 17:42:25 följande:
    Ja alltså hur kan det ta två månader när deras maximala handläggningstid är 30 dagar? har det fattats papper eller nåt?
    det kan man fråga sig ja. För mig tog det som sagt 5 mån. men jag ringde inte och tjatade, vilkan man verkar behöva..
    Pyret väntas slutet på juli 2010 * resanfram.blogspot.com *
  • Gabbisen

Ok får man hoppas på att jag har fortsatt flyt.
    var sjuk två veckor, på 14e dagen anmälde arbetsgivaren mig en torsdag, veckan därefter fick jag pappret från FK och skickade in det dagen efter på fredagen. En vecka sedan nu...
    Sen har jag inte hört något.  Så jag har varit så snabb jag kunnat kan jag tycka...

• Asile

Det är nog rätt olika beroende på vilken handläggare man får. För mig tog det mindre än två veckor att få besked efter att alla papper var inskickade.

• Asile

Förresten, får man en handläggare som "automatiskt" avslår ansökan bara för att det råkar vara foglossning som diagnos - komplettera eller överklaga. Försök få läkaren att skriva ett betydligt mer utförligt intyg där det väldigt tydligt framgår vilka besvär du har och hur det påverkar din arbetsförmåga. Det är mer viktigt än den egentliga diagnosen, och det ska inte vara svårare att få sjukpenning för foglossning än något annat, utan det är själva arbetsförmågan FK bedömer.

• Gabbisen

Ja han skrev till att jag har symptom på en gammal ryggskada jag blivit opererad av, och att jag har svårt att stå längre stunder och att gå (skrev dock inte sittande vilket är mitt huvudsakliga problem, jobbar som receptionist och tandsköterska) och att jag har sömnproblem pga smärtan.
    Sen skrev jag i själv om mitt problem med sittande, gående m.m. + att jag skickade med mina ryggjornaler där det även står att jag redan förra året låååångt innan graviditet hade problem med uppluckringar i mitt bäcken...
    så jag hoppas det räcker 

• Solmolly

Blev sjukskriven 31 mars och fick pengar förra måndagen...

• Konvaljen

Det tog fem veckor att få besked om min halvtidssjukskrivning, ytterligare en vecka tills jag fick pengarna.

• YayasMami

För mig tog det mer än 4 månader att få mina första pengar Men efter den första så får jag pengar varje månad så det känns ju skönt. Men rätt skrattretande att de påstår att det ska ta max en månad...

• tigerkaka

hej !

för mig tog de precis en månad, verkar ha haft en väldig tur med handläggare, men sen har jag legat på lite själv med :)

• Birgitta2
    Gabbisen skrev 2010-06-11 19:08:53 följande:
    Ok får man hoppas på att jag har fortsatt flyt.
    var sjuk två veckor, på 14e dagen anmälde arbetsgivaren mig en torsdag, veckan därefter fick jag pappret från FK och skickade in det dagen efter på fredagen. En vecka sedan nu...
    Sen har jag inte hört något.  Så jag har varit så snabb jag kunnat kan jag tycka...
    Det är så det går till. Efter att fk fått din inskickade anmälan, säger de att det tar 30 dagar. Själv fick jag en förfrågan HUR jag jobbat under min halvtidssjukskrivning och när jag besvarat detta, och skickat in så fick jag mina pengar lagom till slutet av månaden. Totalt tog det exakt 23 dagar efter att jag skickat in anmälan till fk.
  • Gabbisen

Thank god! Fick min sjukskrivning godkänd, men det var med nöd och näppe!
    Handläggaren ringde mig och sa att underlaget nog var för klent för att det skulle godkännas och hon ville bara förbereda mig på det, hon ringde på onsdagen och skulle träffa FK läkarna på måndagen.
    Snabbt som ögat ringde jag och fick en ny tid till en läkare (tack o lov hade den andra arroganta läkaren gått på semester som skrev mitt första intyg) och jag fick träffa en förstående kvinnlig läkare som gjorde ett bättre intyg och skrev om mitt "förlänglingsintyg" och formulerade det bättre.
    På tisdagen ringde FK och sa att sjukskrivningen blivit godkänd men hon tyckte det var jättebra att jag redan nu fixat ett bättre intyg för kommande perioder...
    Sjuka av allt är att jag är varken bättre eller sämre och det borde ju vara min ARBETSFÖRMÅGA som ska bedömas inte fan hur läkaren skrivet ett intyg...suck...
    så alla ni som får avslag, kämpa på bara! Var envisa!

• robinsmamm

E super leden nu.. Fick papper idag om att jag ska förbereda mig på ett avslag! Och det 3 dagar innan handläggnings tiden skulle gått ut!
    Har blivit sjukskriven pga kraftig foglossning men han på fk tyckte att jag skulle söka lugnare jobb (är arbetssökande) 
    Hatar verkligen deras respektlösa sätt, kunde ju sagt detta tidigare så jag kunnat komplettera med ett nytt läkarintyg! Trodde pengarna skulle komma vilken dag som helst..
    Någon som vet om jag kan skicka in ett tydligare sjukintyg för denna perioden från en annan läkare?
    Det konstiga är att jag än så länge blivit nekad första månaden, och från nu till bf så har jag skickat in ett nytt intyg från en annan läkare (blev först sjukskriven 1 månad av en läkare som nu är på semester). Men dom menar att det nyare intyget inte hjälper för avslaget  gäller i första hand första månaden! 
    Någon som vet var jag ska vända mig för att få rätt på detta?

• Gabbisen

Var nästan precis samma för mig. men jag fick igenom mitt detta genom min "nya" läkare då den gamla var på semester.  
    jag tror att mina chanser ökade för att jag inte var 100% sjukskriven utan 75%.
    Men hur som helst så för den månaden som varit måste du kunna komplettera med ett bättre och mer utförligt intyg..
    Håller tummarna för dig 

• mjuik
    robinsmamm skrev 2010-07-05 18:50:00 följande:
    E super leden nu.. Fick papper idag om att jag ska förbereda mig på ett avslag! Och det 3 dagar innan handläggnings tiden skulle gått ut!
    Har blivit sjukskriven pga kraftig foglossning men han på fk tyckte att jag skulle söka lugnare jobb (är arbetssökande) 
    Hatar verkligen deras respektlösa sätt, kunde ju sagt detta tidigare så jag kunnat komplettera med ett nytt läkarintyg! Trodde pengarna skulle komma vilken dag som helst..
    Någon som vet om jag kan skicka in ett tydligare sjukintyg för denna perioden från en annan läkare?
    Det konstiga är att jag än så länge blivit nekad första månaden, och från nu till bf så har jag skickat in ett nytt intyg från en annan läkare (blev först sjukskriven 1 månad av en läkare som nu är på semester). Men dom menar att det nyare intyget inte hjälper för avslaget  gäller i första hand första månaden! 
    Någon som vet var jag ska vända mig för att få rätt på detta?

Skicka in ett nytt läkarintyg för första månaden och skriv en uppsats om hur du mådde. Ju utförligare ju bättre.
    Du har inte fått avslag än, bara en varning om att just nu är underlaget inte tillräckligt. Skicka in så att det blir ett bättre underlag.

De har nog inte hunnit kolla på ditt fall förrän nu. De har inte väntat med att berätta att du behöver komplettera för att bråka med dig.

Ring imorgon och fixa bättre läkarintyg och skicka in.
Svar på tråden Hur lång tid tog det för er att få svar på er sjukskrivning?