• mejlellen

sveriges traditioner: lär mig

Hej,
    Min familj flyttade till Sverige och vill lära oss mer om svenska traditioner. Vad behöver jag göra med mina barn för att få dem barnminnen om svenska traditioner när de blir vuxen? Jag vill att de lär sig så mycket som möjligt så att de kan uppfostra sina barn på svensk vis.
    Ge mig gärna exempel på fester, vilka låt, berättelser, mat tillhörs?
    t.ex midsommar: blomkrona på huvudet, sjunga små groderna kring majstången, äta jordgubbar (?). 
    Tack så mycket!

Ellen 

• Svar på tråden sveriges traditioner: lär mig
  • Här och nu
    mejlellen skrev 2010-06-11 11:58:50 följande:
    Hej,
    Min familj flyttade till Sverige och vill lära oss mer om svenska traditioner. Vad behöver jag göra med mina barn för att få dem barnminnen om svenska traditioner när de blir vuxen? Jag vill att de lär sig så mycket som möjligt så att de kan uppfostra sina barn på svensk vis.
    t.ex midsommar: blomkrona på huvudet, sjunga små groderna kring majstången, äta jordgubbar (?). 
    Tack så mycket!

Ellen 
    Försök få en svensk fadderfamilj som låter er delta i deras traditoner och förklarar varför det funkar som det gör osv. Ska ni stanna i Sverige? Från vilket land kommer ni? Närmaste stora helg är midsommar. På många håll ordnas dans kring midsommarstången. Gå dit och titta på och delta om ni vill. Flickorna har ofta blomsterkransar i håret. Vanligaste maten är sill, gräddfil, gräslök och potatis. Till barnen brukar man ha köttbullar o prinskorv. Man kan även ha lax o räkor. Många har sill osv till förrätt o sen grillar de. Till dessert brukar man ha färska jordgubbar med grädde; gärna vispad; eller mjölk. Var i Sverige bor ni? Jag älskar att berätta om svenska traditioner, så bara hör av dig igen om du vill.
  • Här och nu
    mejlellen skrev 2010-06-11 11:58:50 följande:
    Hej,
    Tack så mycket!

Ellen 
    Vilken härligt inställning till ditt nya land du har förresten! Men glöm inte att kombinera svenska seder med de från ditt hemland.
  • DaCiss

Hmm jag tror att de enda traditioner vi följer är julafton. Midsommar firar vi ju nog men vi gör inget mer speciellt än att vi grillar då Vissa i Sverige lever ju inte jätte svenskt mer än att vi lever enligt våra svenska normer.

Vi har t ex inte skor på oss inomhus och vi plockar inte blommor som växer i parken då de är planterade. Vi äter spaghetti med kniv och gaffel, rapar inte högt i sällskap med andra etc. Dessa normer är svåra att lära ut för de är ju som automatiska, står inte nedskrivna och eftersom man inte känner till andra länders normer vet man heller inte vad som skiljer sig.

Annars har man ju traditioner kring påsk också. Barnen klär ut sig till påskhäxor eller kaniner och liknande och knackar på grannars dörrar för att tigga godis och traditionell mat vid den tidpunkten är t ex lamm.

Jag tror det svåraste är att lära sig landets oskrivna normer faktiskt. För som sagt, bara för att man är svensk så behöver man inte leva enligt de svenska traditionerna.

Men det låter väldigt roligt att ni verkligen vill omfamna det nya landet med dess seder men som här och nu skrev, det är också viktigt att man lär ut om sina egna seder och traditioner från det land man kommer ifrån. Vilka rötter man har skall man inte glömma bort En salig blandning är det bästa! Lycka till 

• Tygtiiger

Luciafirande på dagis och titta på lussemorgon på tv, äta pepparkakor och baka lussekatter (Luciadagen 13/12). Tonåringarna brukar festa på lucia men det är inget man behöver uppmuntra, direkt.

Jul med julgran, julklappar, skinka, sill och köttbullar på julbordet, Kalle Anka och Karl-Bertil Jonsson på tv, julotta om man är kyrklig av sig.

Påskägg på påsken, ett allmänt chokladsnaskande. Man ska dekorera hemma med ris och färgglada fjädrar. 

Midsommar firade vi när jag var liten ofta genom att gå till det allmänna firandet i stan och dansa runt midsommar stången. Blommor i håret är trevligt och värt att föra vidare, tycker jag. Nuförtiden brukar vi ses hemma hos någon kompis, äta något gott, gärna grillat, och bara umgås. Men gärna med blommor i håret ändå (Midsommar är ju en gammal fertilitetsrit från vikingatiden, man dansar runt en gigantisk fallossymbol och det anses vara en bra natt för magi och sex. På vissa håll skulle man ligga med varandra på åkern på natten för att säkra en god skörd. Lite kul att veta, iallafall. Vi kvackar som grodor och dansar runt en blomsterprydd penis. )

Jordgubbar måste man äta på sommaren, så mycket som möjligt (jag tycker inte det är så gott men man kan ha dem i tårta!) liksom nypotatis. Och på våren, före påsken, skall det mumsas semlor.

Läs svenska barnböcker (Astrid Lindgren anses vara kulturell kanon) och titta på bolibompa med barnen, det brukar vara ett snabbt sätt att snappa upp traditioner.

Krupke, we've got problems of our own!
  • Här och nu
    Tygtiiger skrev 2010-06-11 17:06:10 följande:
    Luciafirande på dagis och titta på lussemorgon på tv, äta pepparkakor och baka lussekatter (Luciadagen 13/12). Tonåringarna brukar festa på lucia men det är inget man behöver uppmuntra, direkt.

Jul med julgran, julklappar, skinka, sill och köttbullar på julbordet, Kalle Anka och Karl-Bertil Jonsson på tv, julotta om man är kyrklig av sig.

Påskägg på påsken, ett allmänt chokladsnaskande. Man ska dekorera hemma med ris och färgglada fjädrar. 

Midsommar firade vi när jag var liten ofta genom att gå till det allmänna firandet i stan och dansa runt midsommar stången. Blommor i håret är trevligt och värt att föra vidare, tycker jag. Nuförtiden brukar vi ses hemma hos någon kompis, äta något gott, gärna grillat, och bara umgås. Men gärna med blommor i håret ändå (Midsommar är ju en gammal fertilitetsrit från vikingatiden, man dansar runt en gigantisk fallossymbol och det anses vara en bra natt för magi och sex. På vissa håll skulle man ligga med varandra på åkern på natten för att säkra en god skörd. Lite kul att veta, iallafall. Vi kvackar som grodor och dansar runt en blomsterprydd penis. )

Jordgubbar måste man äta på sommaren, så mycket som möjligt (jag tycker inte det är så gott men man kan ha dem i tårta!) liksom nypotatis. Och på våren, före påsken, skall det mumsas semlor.

Läs svenska barnböcker (Astrid Lindgren anses vara kulturell kanon) och titta på bolibompa med barnen, det brukar vara ett snabbt sätt att snappa upp traditioner.
    Astrid Lindgren var ett utmärkt exempel. Jag går just nu en högskole-sommarkurs i Astrid Lindgrens författarskap.
  • mejlellen

Tack alla för svaren!
    Det blir en riktig kul blanding här hemma med alla svenska och holländska traditioner .

Hälsningar, Ellen 

• puss

hur kommer det sig att du kan svenska men inte har koll på kulturen?

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Tygtiiger
    puss skrev 2010-06-12 18:39:31 följande:
    hur kommer det sig att du kan svenska men inte har koll på kulturen?
    Man kan väl lära sig språk hyfsat utan att ha koll på kulturen? Jag skriver en engelska som duger utmärkt på forum (de flesta blir förvånade över att engelska inte är mitt modersmål - formell engelska suger jag på, dock) men jag har noll koll på vad som anses vara en kulturell kanon i Storbritannien resp USA och hur man firar olika helger etc.
  • puss
    Tygtiiger skrev 2010-06-12 19:39:08 följande:
    Man kan väl lära sig språk hyfsat utan att ha koll på kulturen? Jag skriver en engelska som duger utmärkt på forum (de flesta blir förvånade över att engelska inte är mitt modersmål - formell engelska suger jag på, dock) men jag har noll koll på vad som anses vara en kulturell kanon i Storbritannien resp USA och hur man firar olika helger etc.
    är det inte ok att fråga? eller vad?
  • puss

dessutom är engelska mer internationellt än svenska. att folk ör bra på engelska är lite mer vanligt än att folk är bra på svenska.
    om du hänger med på den.

• Jag bryr mig inte vad ni tycker
    puss skrev 2010-06-12 19:41:43 följande:
    dessutom är engelska mer internationellt än svenska. att folk ör bra på engelska är lite mer vanligt än att folk är bra på svenska.
    om du hänger med på den.
    Finns de personer som läser svenska som andra eller tredje språk. Känner en person från Polen och hon har läst svenska i grundskolan och sen på universitet. Hon är jätteduktig på svenska. Hon bor i Polen och åker till Sverige på semester.
  • puss
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-06-12 19:44:52 följande:
    Finns de personer som läser svenska som andra eller tredje språk. Känner en person från Polen och hon har läst svenska i grundskolan och sen på universitet. Hon är jätteduktig på svenska. Hon bor i Polen och åker till Sverige på semester.
    jaha, oj då. det var värst. spännande sånt där!
    hur kommer det sig att jag får den informationen?
  • Jag bryr mig inte vad ni tycker
    puss skrev 2010-06-12 19:45:56 följande:
    jaha, oj då. det var värst. spännande sånt där!
    hur kommer det sig att jag får den informationen?
    Tja du, tänkte att hon ts kanske hade läst svenska i Holland.
  • puss
    Jag bryr mig inte vad ni tycker skrev 2010-06-12 19:47:38 följande:
    Tja du, tänkte att hon ts kanske hade läst svenska i Holland.
    kanske det? få se om man får nåt svar. strunt samma egentligen, vara bara nyfiken.
    läser man ett fullständigt främmande språk brukar det komma med lite kulturkännedom på köpet.
  • Tygtiiger
    puss skrev 2010-06-12 19:40:37 följande:
    är det inte ok att fråga? eller vad?
    Johodå, men dumma frågor får dumma svar. Eller övertydliga. Så det så.
  • puss
    Tygtiiger skrev 2010-06-12 19:49:15 följande:
    Johodå, men dumma frågor får dumma svar. Eller övertydliga. Så det så.
    på vilket vis är det dumt att fråga? får man inte vara nyfiken? eller försöker du dölja att du var otrevlig?
  • Tygtiiger
    puss skrev 2010-06-12 19:51:07 följande:
    på vilket vis är det dumt att fråga? får man inte vara nyfiken? eller försöker du dölja att du var otrevlig?
    Jo, man får vara nyfiken och fråga. Och jag var inte otrevlig (jo, mitt senaste inlägg var lite tyket, men det var ett svar på ett ganska tyket inlägg från dig, så betalt-kvitterat, tycker jag.).
  • puss
    Tygtiiger skrev 2010-06-12 19:55:34 följande:
    Jo, man får vara nyfiken och fråga. Och jag var inte otrevlig (jo, mitt senaste inlägg var lite tyket, men det var ett svar på ett ganska tyket inlägg från dig, så betalt-kvitterat, tycker jag.).
    jag har inte skrivit nånting "tyket". beklagligt att du tolkar det så. dålig dag?
Svar på tråden sveriges traditioner: lär mig