Tygtiiger skrev 2010-06-11 17:06:10 följande:
Luciafirande på dagis och titta på lussemorgon på tv, äta pepparkakor och baka lussekatter (Luciadagen 13/12). Tonåringarna brukar festa på lucia men det är inget man behöver uppmuntra, direkt.
Jul med julgran, julklappar, skinka, sill och köttbullar på julbordet, Kalle Anka och Karl-Bertil Jonsson på tv, julotta om man är kyrklig av sig.
Påskägg på påsken, ett allmänt chokladsnaskande. Man ska dekorera hemma med ris och färgglada fjädrar.
Midsommar firade vi när jag var liten ofta genom att gå till det allmänna firandet i stan och dansa runt midsommar stången. Blommor i håret är trevligt och värt att föra vidare, tycker jag. Nuförtiden brukar vi ses hemma hos någon kompis, äta något gott, gärna grillat, och bara umgås. Men gärna med blommor i håret ändå

(Midsommar är ju en gammal fertilitetsrit från vikingatiden, man dansar runt en gigantisk fallossymbol och det anses vara en bra natt för magi och sex. På vissa håll skulle man ligga med varandra på åkern på natten för att säkra en god skörd. Lite kul att veta, iallafall. Vi kvackar som grodor och dansar runt en blomsterprydd penis.

)
Jordgubbar måste man äta på sommaren, så mycket som möjligt (jag tycker inte det är så gott men man kan ha dem i tårta!) liksom nypotatis. Och på våren, före påsken, skall det mumsas semlor.
Läs svenska barnböcker (Astrid Lindgren anses vara kulturell kanon) och titta på bolibompa med barnen, det brukar vara ett snabbt sätt att snappa upp traditioner.
Astrid Lindgren var ett utmärkt exempel. Jag går just nu en högskole-sommarkurs i Astrid Lindgrens författarskap.